Puheenaihe

Markkinaoikeus lätkäisi bussitoimijoille 1,1 miljoonaa euroa seuraamusmaksuja

Pohjolan Liikenne kiistää syytökset kilpailulain rikkomisesta.

Veera Visuri / arkisto

Markkinaoikeus tuomitsi useita linja-autoyhtiötä, Linja-autoliiton ja Matkahuollon kunkin maksamaan seuraamusmaksuna 100 000 euroa kielletystä kilpailun rajoittamisesta.

Markkinaoikeus hylkäsi osan Kilpailu- ja kuluttajaviraston vaatimuksista.

Bussiyhtiöinä tai niiden yhteenliittyminä ovat kyseessä muiden muassa J. Vainion Liikenne, Koiviston Auto, Länsilinjat, Pohjolan Liikenne, Pohjolan Matka, Savonlinja ja Väinö Paunu. Yhteensä maksettavaa seuraamusmaksua tuli 1,1 miljoonaa euroa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaati linja-autoyhtiölle, Linja-autoliitolle ja Matkahuollolle yhteensä yli 30 miljoonan euron määräisiä seuraamusmaksuja, koska yhtiöt ja Linja-autoliitto olivat sen näkemyksen mukaan vuodesta 2008 lähtien rikkoneet kilpailulakia ja sitä edeltänyttä kilpailunrajoituslakia harjoittamalla kiellettyä kilpailijoiden välistä yhteistyötä linja-autoliikenteen markkinoilla.

Olemme pettyneitä markkinaoikeuden ratkaisuun."

Markkinaoikeus katsoi, että yhtiöt ja Linja-autoliitto olivat pyrkineet rajoittamaan kilpailua sulkemalla uudet reittiliikennevuorot Matkahuollon matkapalvelujen kuten informaatio- ja lipunmyyntipalvelujen ulkopuolelle ja jättämällä myöntämättä näille rahdinkuljetusoikeuksia.

Näihin toimiin oli ryhdytty linja-autoalaa koskeneen lainsäädäntöuudistuksen murroksessa siirtymäkauden aikana. Toimet olivat saattaneet vaikeuttaa uusien yrittäjien pääsyä markkinoille, mutta ne eivät olleet pystyneet sitä estämään. Toimet olivat pikemmin murrosvaiheessa tehty äkkipikainen reaktio uuteen tilanteeseen. Matkapalvelujen osalta toimet kestivät joulukuusta 2010 syyskuuhun 2012 ja rahtipalvelujen osalta joulukuusta 2010 joulukuuhun 2015.

Esimerkiksi Pohjolan Liikenne, joka kuuluu VR-konserniin, kiistää syytökset kilpailulain rikkomisesta.

– Olemme pettyneitä markkinaoikeuden ratkaisuun. Markkinaoikeusprosessissa olemme tuoneet esiin, että Pohjolan Liikenne ei ole syyllistynyt kilpailulakien rikkomiseen, VR-konsernin lakiasiainjohtaja Taru Uotila painottaa.

– Tutustumme ratkaisuun tarkasti, ja sen perusteella harkitsemme valitusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Asian taustalla on se, että uusi joukkoliikennelaki tuli voimaan 3. joulukuuta 2009. Lailla on pyritty EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti avaamaan liikennemarkkinat kilpailulle laissa säädetyn siirtymäajan 2009–2019 aikana.

Markkinaoikeus myös katsoi, että yhtiöt ja Linja-autoliitto eivät olleet edunvalvontatoimiensa ja niihin liittyneiden keskustelujen ja neuvottelujen yhteydessä syyllistyneet kiellettyyn kilpailun rajoittamiseen.

Myöskään toimia, joissa keskusteluin, lausunnoin tai valituksin oli vastustettu reittiliikennelupien myöntämistä, ei pidetty kiellettynä kilpailun rajoittamisena.

Niin ikään Markkinaoikeus katsoi, että Matkahuollon palvelusopimusuudistus ei ollut kilpailua rajoittava. Markkinaoikeus hylkäsi Kilpailu- ja kuluttajaviraston esityksen näiltä osin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu