Puheenaihe

Jokereiden yhteistyö Kiinaan on osa 300 miljardin markkinaa – "Valtavan arvokasta koko Suomelle"

Kai Mykkänen.

Anneli Tuominen-Halomo / arkisto

Jokereiden ja Red Star Kunlunin yhteistyö Kiinan talviurheilun kehittämiseksi on  hyvässä vauhdissa. Viime viikon torstaina Helsingissä järjestetyssä Forwards in China -seminaarissa käytiin  keskusteluja kansainvälisen urheilumarkkinoinnin mahdollisuuksista.

Kiinalaisen KHL-seura Kunlun Red Starin puheenjohtaja Zhao Xiaoyu kertoi olevansa ihastunut Jokereihin ja lupasi Kiinan markkinoiden olevan auki suomalaisille toimijoille.

– Olen täällä joka kerta pidempään ja pidempään, alan todella pitää kaupungista, koska meillä on Jokereiden kaltainen kumppani. Toistaiseksi suhde on ollut todella onnellista tapailua, jos näin voi sanoa. Ei ehkä vielä avioliitto, mutta hyvä kumppanuus, Zhao kuvaili.

– Kiina on potentiaalisesti iso markkina. Suomen ja Kiinan välillä on vahvat siteet ja keskinäinen luottamus. Olen erittäin luottavainen, että Kiinan markkina on avoin suomalaisille sijoittajille ja suomalaisille urheilun ystäville etenkin talviurheilussa. Paljon yhteisiä asioita on jo käynnissäkin, Zhao sanoi.

Suomen ulkomaankauppa -ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) painotti Jokereiden merkitystä suomalaisen viennin vauhdittajana. Mykkänen sanoi puheenvuorossaan, että Kiina voi nousta lähivuosina Suomen kolmen suurimman vientimaan joukkoon.

– Tämä on valtavan arvokas asia koko Suomelle. Jääkiekko on konkreettinen asia, ja siinä ollaan jo vahvasti mukana Kiinan orastavassa jääkiekkobisneksessä. Ovathan nämä huikeita juttuja, jos Kiina tavoittelee, että 300 miljoonaa ihmistä harrastaa talviurheilua vajaan kymmenen vuoden päästä. Se on 50-kertaisesti Suomen väestö. Jos puhutaan vaikka 450 jäähallin rakentamisesta, mittakaava on aika iso täältä Suomesta katsottuna, Mykkänen ihasteli.

– Kun Jokerit alkoi katselemaan Kiinaan päin, moni varmasti ajetteli, kolkutellaanko kovin kauas ja kovin eksoottiseen suuntaan. Onhan se selvää, että vaikka näistä suunnitelmista toteutuisi vain puolet, Kiina on kymmenen vuoden päästä valtava toimija talviurheilussa, joten siellä kannattaa kyllä olla, Mykkänen muistutti.

Pekingissä Business Finlandin talviurheiluprojektia johtavan Kimmo Siiran mukaan kiinalaisen talviurheilumarkkinan kokonaisarvo voi olla jopa 300 miljardia euroa.

– TEM (Työ– ja elinkeinoministeriö) lähti tähän asiaan mukaan, koska he näkivät, etteivät vanhat tavat viennin edistämisessä välttämättä toimi. Urheilun kautta saadaan opetusta, rakentamista, urheiluvientiä, asioita, joita ei ole ennen tehty tai ajateltukaan, että lähdettäisiin isosti viemään eteenpäin. Tämä on luonut uuden alustan, Siira kuvaili.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu