Minne mennä

Lasten teatteriopetuksessa saa olla erilainen ryhmässä

OPETUS Tikkurilan teatterikoulun opettajien mukaan koulutuksesta haetaanhyvin erilaisia asioita.

– Jossain vaiheessa jokainen oppilas joutuu kokemaan sen, että on avoimena ja herkkänä toisten edessä. Myös samaistuminen roolihahmoon avartaa oppilaan nälkemystä siitä, millaista on olla jonkun toisen asemassa, opettajat Sanna Liski ja Tuukka Tiihonen kertovat.

Leena Koivisto

Tikkurilan Teatterissa päästään pian Mikä-Mikä-Maahan. Klassikkosatu Peter Pan kertoo kiehtovalla tavallaan kasvamisesta, vastuusta ja mielikuvituksen voimasta.

Näyttelijöille ja ohjaajille esityksessä kulkee rinnalla toinenkin tarina. Se kertoo Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulua käyvien lasten kasvusta teatteritaiteen perusopinnoissa loppusuoralle päässeiksi teini-ikäisiksi. Näytelmä on 5–6 opintovuoden taidot summaava päättötyö.

– Kaikki vuosien kuluessa opitut teatterinteon perustaidot täydentyvät ja pääsevät esille tässä kokoillan näytelmässä, kiteyttävät sen ohjanneet opettajat Sanna Liski ja Tuukka Tiihonen.

Esityksen koko valmistelun ajan oppilaat ovat kirjanneet opetustuntien sujumisen ja annin henkilökohtaiseen oppimispäiväkirjaan.

– Kaksi ulkopuolista ohjaajaa tai opettajaa, jotka katsovat esityksen, saavat nämä päiväkirjat ja käyvät oppilaan kanssa palautekeskustelun. Oppilaat saavat arvion myös kirjallisena, Liski ja Tiihonen kertovat.

Arviointiin sisältyvät muun muassa läsnäolo, vuorovaikutus, äänenkäyttö, kontakti ja tietysti roolityö.

Oppilaille päättötyö tietää lisätyötä ja harjoittelua myös esimerkiksi viikonloppuina viikoittaisen opiskeluillan lisäksi. Opettaja-ohjaajille esityksen työstäminen on myös iso urakka, sillä he osallistuvat projektissa likipitäen kaikkien osa-alueiden suunnitteluun.

Opetuksen raamittajina ovat laki taiteen perusopetuksesta ja opetushallituksen vahvistamien opetussuunnitelmien perusteet.

– Opetussuunnitelma määrittelee kaaren alkuharjoitteista roolin rakentamiseen. Lisäksi opetusta ohjaavat arvot, kuten kannustavuus, luotettavuus ja tasa-arvo. Ne luovat tekemiseen turvallista oloa, joka mielestäni onkin kaikkein tärkeintä. Kenenkään ei tule joutua tilanteeseen, jossa on kurja olla, Liski selvittää.

– Tie uskallukseen alkaa parin kanssa ja pienryhmissä hassuttelusta ja heittäytymisestä. Sitä tehdään niin kauan, että esiintyminen ryhmän sisällä alkaa tuntua kivalta, ja sitten pikku hiljaa aletaan tuoda mukaan muitakin katsojia, Tiihonen pelkistää.

– Teatterissa on lupa olla erilainen. Yksilöt eivät loista, vaan tärkeintä on ryhmätyö ja keskinäinen luottamus sekä toisten huomioon ottaminen, Liski muotoilee.

Oppilaiksi tullaankin kaksikon mukaan hyvin erilaisista lähtökohdista.

– Ennen opettajaksi ryhtymistä oletin stereotyyppisesti, että teatteriopetukseen lähtee se valmiiksi ulospäin suuntautunut luokan pelle. Näin ei todellakaan ole, Tiihonen sanoo.

– Hirveän erilaisia asioita tästä harrastuksesta tullaan hakemaan, kuten vaikkapa ystäviä ja rohkeutta. Vanhemmatkin saattavat ajatella opetuksen hyötyjä myös lapsen sosiaalistumisen kannalta, Liski uskoo.

Vaikka osa oppilaista jatkaa perusopetuksen jälkeen syventävissä opinnoissa, kaikki eivät senkään jälkeen suunnittele alasta ammattia, vaan haluavat jatkaa näyttelemistä vain harrastuksena.

Ilmaisukyvyistä ja esiintymisvarmuudesta ei ole muissakaan ammateissa haittaa.

–  Esimerkiksi tarinankerronnan taidosta voi olla hyötyä vaikka myyntityössä. Hyvällä tarinallahan saat myytyä paljon paremmin, Tiihonen virnistää.

Peter Panin ensi-ilta on ti 23.1. klo 18 Vernissasalissa (Tikkurilantie 36). Muut esitysajat ja lipputiedot: www.tikkkurilanteatteri.fi.

Opinnot

Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun teatteritaiteen perusopetukseen voi hakea 7–18 vuoden iässä.

Opetus jakautuu perusopintoihin ( 540 tuntia) ja syventäviin opintoihin (760 tuntia).

Molempien jälkeen tehdään päättötyö, josta saa todistuksen.

Opinnot kestävät aloitusiästä riippuen 10–11 vuotta.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Minne mennä

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu