Puheenaihe

Nyt puhuu kotihoidon "juoksulistoja" tekevä hoitaja – "Kotihoito on syöksykierteessä, hoitajia pitäisi olla tuplasti lisää"

KOTIHOITO Hoitajat itkevät saatuaan työvuorolistat käteen.

Kotihoitoon tarvittaisiin puolet lisää hoitajia. Tätä mieltä on pääkaupunkiseudulla työskentelevä hoitaja, joka tekee työvuorolistoja hoitajille. Kuvituskuva.

Riitta Kumpulainen/Arkisto

Kotihoidossa työskentelevät hoitajat väsyvät työtaakkansa alle. Pääkaupunkiseudulla kotihoidon työvuorolistoja tekevän hoitajan mukaan asiakkaita on työpäivän aikana jopa 16. Päivät venyvät hoitajan mukaan 15 tuntisiksi jopa useampana päivänä viikossa, vaikka ruoka- ja vessatauoista on jo tingitty. Työpäivästä aikaa pitäisi jäädä myös esimerkiksi vanhuksen apteekki- ja kauppatilausten tekemiseen, matkoihin, avainten hakuun ja soittoon omaisille.

– Mitään näitä ei ehdi. Pahimmillaan vanhukset jäävät ilman lääkkeitä, koska niitä ei ole ehditty tilata, hoitaja kertoo.

Hoitaja sanoo olevansa voimaton, koska esimies lisää hänen tekemiinsä valmiisiin listoihin lisää asiakkaita.

– Jaan jokaiselle töitä 60 prosenttia työajasta. Asiakkaan luona hoitajien on oltava päivän aikana yhteensä vähintään 4 tuntia ja 20 minuuttia, enintään 5 tuntia ja 20 minuuttia. Muu aika jää muun muassa matkoihin, hoitaja kertoo.

– Mutta listat eivät toteudu. Kun teen listat valmiiksi, esimies haluaa tietää minkälainen tilanne on. Hän katsoo listat ja haluaa, että lisään hoitajille asiakkaita, jolloin osoitteet menevät sekaisin ja hoitajilla on juoksemista edestakaisin. Esimerkiksi siirtymäaikoja ei huomioida lainkaan, hän jatkaa.

Hoitajan mukaan liian tiukat listat saavat hoitajat purskahtamaan itkuun.

– Yksinhuoltajat soittavat lapsilleen jo aamulla, että näyttää siltä, että lapsen täytyy tilata taksi mennäkseen harrastukseensa.

– Jos tekisin normaalit listat kaikille eli hoitaja saisi listaan merkityn työajan puitteissa työnsä tehtyä, hoitajia pitäisi olla tuplasti lisää. Kotihoito on syöksykierteessä, hän jatkaa.

Hoitajaa harmittaa, että esimiehet vetoavat siihen, että kaikilla on sama tilanne. Hoitaja tietää kuitenkin, että joillain hoitoalueilla tilanne on hallinnassa ja työajat pysyvät kohtuullisina.

– Niillä alueilla resurssimäärä asiakkaita kohden on sopiva.

Hoitaja kertoo olevansa myös itse väsynyt. Hän kuuntelee itkut ja hoitajien purkautumisen.  Hän sanoo omaa työtään kuormittavan jatkuvasti liian myöhäinen sijaisten saalistaminen, joka on hänen mukaansa esimiesten tehtävä.

– Useat hoitajat omassa yhteisössäni ovat jo hakeutuneet työterveyshoitajan tai -lääkärin vastaanotolle saamaan pientä lepolomaa. Hoitajat eivät jaksa enää olla ystävällisiä kun kaikki asiat repsottaa.

Hoitaja on harkinnut lähtevänsä työstään itsekin, jos asiat eivät pian muutu.

– Asiakkaita tulee ikkunoista ja ovista lisää, mutta hoitajaresurssia ei lisätä sitä mukaan. Omaiset vaativat hyvää hoitoa omalle hoidettavalleen. Tätä emme voi taata, hän kertoo.

Vantaan kaupungin kotihoidon päällikkö Nina Ahola sanoo, että erityisesti illat ja viikonloput ovat kuormittavia. Kotihoitoon lisättiin Vantaalla viime vuonna 13 uutta vakanssia. Lisäksi kotihoidon ostopalvelua on lisätty. Asiakkaan luona vietetty aika on Aholan mukaan noussut tasaisesti ja on nyt tavoitteiden mukaisesti noin 55–60 prosenttia hoitajan päivän työajasta. Vantaalla kotihoidon työntekijä käy työvuoron aikana keskimäärin 10–15 asiakkaan luona.

– Asiakkaiden tarvitsema välttämätön palvelu ja hoito priorisoidaan aina. Esimerkiksi suihkukäyntejä voidaan siirtää seuraaviin päiviin, mutta kaikki lääkehoitoon tai ravitsemukseen liittyvät tehtävät hoidetaan suunnitelman mukaisesti.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja Seija Meripaasin mukaan hoitajien päivittäistä asiakasmäärää ei pystytä sanomaan yleisesti. Toiminnanohjausjärjestelmän avulla suunnitellaan kunkin hoitajan työpäivä. Helsingissä, kuten Espoossakin, on käytössä resurssipooli, jonka avulla kohdennetaan henkilöstöä asiakkaiden tarpeiden mukaan esimerkiksi sairauslomien vuoksi.

– Pääsääntöisesti työpäivät eivät veny suunnitellusta, Meripaasi kertoo.

Espoon kaupungin kotihoidon päällikkö Heli Naukkarinen sanoo kotihoidon asiakasmäärän kaupungissa pysyneen samana viime vuosina, mutta asiakkaat vaativat yhä enemmän hoitamista. Hoitajien kasvaneen työmäärän vuoksi Espoo palkkaa kotihoitoon tänä vuonna 20 hoitajaa lisää.

Naukkarisen mukaan Espoossa hoitajalla on keskimäärin 9 asiakasta päivässä. Naukkarinen ei ole tietoinen, että Espoossa hoitajien työpäivät venyisivät pitkiksi tai valmiisiin listoihin lisättäisiin asiakkaita.

Kotihoito

Kotihoidossa ei ole säädetty, kuinka monta asiakasta voi olla yhdellä työntekijällä työvuoron aikana. Asiakkaiden tarpeet vaihtelevat suuresti. Vantaalla, Helsingissä ja Espoossa hoitajien asiakkailla vietetty aika pyritään pitämään 50 prosentissa, muu aika jää esimerkiksi matkoihin.

Vantaalla on kotihoidossa noin 1700 asiakasta ja noin 220 hoitajaa. Asiakkaiden määrä on kasvanut viime vuosien aikana noin 5 prosenttia.

Helsingissä kotihoidossa on asiakkaita noin 16 800. Hoitajia oli viime vuonna noin 1800. Asiakkaiden määrä on kasvanut viiden viime vuoden aikana reilu 10 prosenttia. Helsinki palkkaa tänä vuonna 40 hoitajaa lisää.

Espoossa kotihoidossa asiakkaita on noin 1700 ja hoitajia 370. Asiakasmäärä on Espoossa pysynyt viime vuosina suunnilleen ennallaan.

Lisää aiheesta

Kotihoitaja paljastaa karut juoksulistat – "Työkaverit purskahtivat itkuun, kun saivat listan käteen"16.1.2018 13.17
Mielipide: Taloyhtiöt voivat vähentää vanhusten kotihoidon hukkatyötä5.2.2018 06.20
Kotihoitajat saavat helpotusta pysäköintiin – "Tämä on todellinen ongelma"16.9.2017 06.30
Vanhusten kotihoidon tilastot karua luettavaa – joukossa kaksi hyvää uutista12.4.2017 11.42
HS: Vanhuksen epäillään kuolleen kotihoidon laiminlyönnin takia Espoossa13.1.2018 09.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu