Makumaailma

Vaara vaanii kaupan buffetissa – allergikolle hengenvaara

TERVEYS Ajattelemattomat asiakkaat napsivat kaikkia ruokia, myös allergisoivia, samoilla ottimilla.

Anne ja Erkki Silfverberg valitsivat itselleen syötävää sushibuffetista Jumbon K-citymarketista.

Armi Suojanen

Moni allergikko välttää salaattibaareja ja sushibuffet-pöytiä, joista asiakkaat voivat valita, mitä itse haluavat. Eri aineksien ottimet saattavat nimittäin sekoittua ja aiheuttaa jopa hengenvaaran allergikolle.

Terveystarkastajat tekevät tarkastuksia ravintoloiden ja elintarvikemyymälöiden noutopöytiin ja tarkistavat myös sen, ettei niin sanottua ristiin saastumista pääsisi tapahtumaan.

– Jokaisessa kipossa on oltava omat ottimet, sanoo Vantaan 1. kaupungineläinlääkäri Kirsi Hiltunen.

Myös siisteys ja hygienia tutkitaan.

– Mutta näistä ei saa millään täysin riskittömiä, Hiltunen myöntää.

Hän pitää tärkeänä sitä, että jokainen asiakas huolehtii siitä, että laittaa ottimet siihen kulhoon, josta on ne ottanutkin.

Jos pakkaamattomat elintarvikkeet sisältävät allergeeneja aiheuttavia ainesosia, siitä pitää ilmoittaa kuluttajalle. Tiedon pitää olla ruokien läheisyydessä. Ravintolassa se voi olla ruokalistassa.

– Salaattipöydissä se voi olla kirjallinen tiedote, että kysy allergeeneista lisää henkilökunnalta. Tiedon voi siis antaa myös suullisesti, Hitunen kertoo.

Ottimien laittaminen kulhoon, josta on ne ottanutkin, saattaa tuntua sellaisesta ihmisestä pikkujutulta, jolla ei ole allergioita. Mutta allergiselle se on iso asia.

– Ristiin saaastuminen voi olla todella vaarallista. Se ei ole välttämättä mitään kurkun kutitusta, vaan pahimmillaan siitä voi aiheutua anafylaktinen reaktio, Hiltunen sanoo.

Silloin tarvitaan jo ensiapua.

K-citymarket Jumbossa on sekä salaatti- että sushibuffet. Kauppias Matti Himberg sanoo, että kauppa tekee allergia-asioissa sen, minkä se pystyy.

– Me pesemme ja puhdistamme ottimia päivän aikana ja hoidamme hygienian.

Sille kauppa ei voi mitään, jos asiakkaat eivät ole huolellisia ja sekoittavat ottimia. Himberg ei ole kuullut, että joku olisi saanut allergisen reaktion salaatti- tai sushibaarista.

Sushibuffetista syötävää napsiva Anne Silfverberg sanoo laittavansa ottimet takaisin siihen astiaan, josta on ne ottanutkin.

– Mutta olen kyllä nähnyt työpaikalla, kun on ollut pitkä jono, että ei jakseta odottaa ja otetaan ottimet toisesta kiposta.

Puoliso Erkki Silfverberg toteaa kuitenkin, että ruoka-allergikot osaavat onneksi olla varuillaan ja ovat tarkkoja, mistä syötävänsä poimivat.

Ottimetkin tutkittiin

Pääkaupunkiseudun salaattibaarien hygieniaa ja tuotteiden mikrobiologista laatua tutkittiin 2015. Valvontaprojekti selvitti myös salaattibaarien toimintatapoja ja myös ottimet tutkittiin.

Yhtä myymälää lukuun ottamatta kaikissa tarkastetuissa salaattibaareissa oli oma otin jokaiselle myynnissä olleelle elintarvikkeelle.

Ottimia vaihdettiin 11 päivän aikana 73 prosentissa salaattibaareja.

Tarkastuksella tehtyjen haastattelujen perusteella ottimia ei vaihdeta päivän aikana 23 prosentissa myymälöitä.

Salaattibaarissa käytettävät ottimet pestään päivittäin, pääsääntöisesti koneellisesti.

Valvontaprojekti toteutettiin Espoon seudun ympäristöterveydessä sekä Helsingin kaupungin, Keski-Uudenmaan ja Vantaan ympäristökeskuksissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Makumaailma

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu