Puheenaihe

Hintalappu 280 miljoonaa vuodessa 40 vuoden ajan – Vapaavuori: Tallinnan-tunnelin miljardit todella vaikea löytää

LIIKENNE Tunnelin rakentaminen on 16 miljardin euron unelma.

Tallinna-Helsinki-tunneli sukeltaisi alimmillaan 215 metrin syvyyteen Suomenlahden alle. Rakentamista ja huoltoa varten tarvittaisiin kaksi tekosaarta, jotka olisivat rakennettavissa Tallinnan matalikolle ja Uppoluodolle.

FinEst Link

Jos Helsingin ja Tallinnan välinen junatunneli toteutuisi, kaupungista toiseen pääsisi puolessa tunnissa.

Kertalippu maksaisi 18 euroa ja kuukausilippu 480 euroa. Ruuhka-aikaan juna liikennöisi 20 minuutin välein.

mahdollistaisi päivittäisen työssäkäynnin naapurikaupungissa – toisin kuin hidas lauttayhteys.

– Ihmiset voisivat päättää, kummassa kaupungissa haluavat asua. Työntekijät voisivat viettää enemmän aikaa perheidensä kanssa. Opiskelijat voisivat ottaa kursseja kummankin kaupungin yliopistosta, Viron pääministeri Jüri Ratas visioi.

– Tallinnalaiset saisivat töitä Helsingistä, helsinkiläiset vanhankaupungin Tallinnasta, kiteytti FinEst Link -selvitysprojektin loppuseminaarin puheenjohtaja Erik Sakkov.

Tunnelista povattiin Tallinnassa pidetyssä seminaarissa talouskasvun moottoria, joka liittäisi Helsingin ja Tallinnan oikeaksi kaksoiskaupungiksi.

Tulevaisuuden vaikutuksia on vaikea ekselöidä tarkaksi laskelmaksi. Perusteita kasvuodotuksille haettiin etenkin Juutinrauman sillan vaikutuksista. Silta on kirittänyt Kööpenhaminan ja Malmön hyvinvointia.

Tallinnan-tunnelin vaikutukset kertautuisivat matkustajien ja rahdin paremmilla yhteyksillä Keski-Eurooppaan.

Tallinnalaiset saisivat töitä Helsingistä, helsinkiläiset vanhankaupungin Tallinnasta."

Hanketta hidastaa sen kalleus. Tunnelin hinnaksi arvioidaan 13–20 miljardia euroa. Laskelmissa käytettiin 16 miljardia. Siihen sisältyvät tunnelin suunnittelu, rakentaminen, terminaalit, ratayhteydet ja varikot.

Selvityksessä ehdotetaan hankkeen toteuttamista julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuusmallilla. EU-rahoitusta tarvitaan 40 prosenttia.

Tunnelin avaamisen jälkeen junien lipputulot ja käyttömaksut kattaisivat vain osin vuosittaiset liikennöinti- ja kunnossapitokustannukset. Junien liikennöinnistä vastaava yhtiö tarvitsisi tukea.

Suomi ja Viro joutuisivat maksamaan tukea vuosittain yhteensä 280 miljoonaa euroa 40 vuoden ajan.

– Nämä miljardit on todella vaikea löytää, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) totesi.

– Mutta tämä selvitys on tärkeä askel, joka muuttaa tunnelin villistä unelmasta unelmaksi, hän palautti kuulijat maanpinnalle.

 

Maailman pisin vedenalainen junatunneli

Helsinki–Tallinna-tunnelin pituus olisi 92 kilometriä, joten siitä tulisi maailman pisin vedenalainen tunneli.

Ranskan ja Englannin välinen kanaalitunneli on puolet lyhyempi, 50 kilometriä.

Tallinnan ja Helsingin junayhteys kulkisi Helsinki–Vantaan lentokentältä Pasilan kautta Tallinnan lähellä sijaitsevaan Ülemisteen.

Meriosuudelle tarvittaisiin tekosaaret Helsingin ja Tallinnan edustalle.

Tunneli koostuisi kahdesta junatunnelista ja niiden välisestä huoltotunnelista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu