Puheenaihe

Suomen ensimmäinen outlet-kylä ei tulekaan Vantaalle – pk-seudun ulkopuolelle rakennettava ostosparariisi tavoittelee 1,5 miljoonaa kävijää vuodessa

OSTOKSET Vaalimaan ostosparatiisin on määrä avautua ensi jouluksi. Vantaalle kaavailtu outletkylä on viivästynyt toistuvasti.

Ensimmäisessä rakennusvaiheessa Zsar-outletkylään tulee noin 60 liikettä. Kävelykatu tulee olemaan noin 300 metriä pitkä, ja liikkeitä on kadun molemmin puolin.

East Finland Real Estate Oy

Suomen ensimmäinen outlet-kylä avautuu loppuvuodesta Vaalimaalle. Zsar Outlet Village on tarkoitus saada auki joulumarkkinoille.

Ensimmäisessä rakennusvaiheessa Zsariin tulee noin 60 eri brändin liikkeet. Joukossa ovat mukana muun muassa Nike, Armani, Guess ja Hugo Boss.

– Outlet-kylän idea perustuu siihen, että liikkeet ovat brändien itsensä pyörittämiä. Esimerkiksi Nike ei ole avannut yhtään täyden hinnan myymälää Suomeen, joten se tuskin tulee avaamaan montaa outlet-myymälääkään, East Finland Real Estate Oy:n toimitusjohtaja Sami Vainiomäki sanoo.

Ensimmäisen vaiheen investoinnin arvo on noin 35 miljoonaa. Rahoittajina toimii joukko yksityishenkilöitä ja pääomasijoittajia sekä Oma Säästöpankki.

– Koko kylä on piirretty niin, että liikkeitä on noin 110. Toinen vaihe tarkoittaa siis noin 40 liikettä lisää, mutta kakkosvaiheeseen siirrytään vasta ykkösvaiheen valmistuttua.

Liikkeiden määrä perustuu tutkimustietoon.

– Tutkimuksen mukaan outlet-kylässä tulee olla yli 50 ovea, jotta siellä vietetään enemmän aikaa ja näin ollen tehdään myös enemmän ostoksia. Jos liikkeitä on alle 50, on tyypillistä, että asiakkaan vierailu kylässä muuttuu pistäytymiseksi.

Outlet-kylän liikkeet ovat pieniä. Siinä missä kauppakeskuksen perusliikkeen koko on satoja, jopa tuhansia neliöitä, outletkylän liikkeen koko on 150–200 neliötä.

Vainiomäki kertoo, että asiakkaat käyttäytyvät hyvin eri tavalla ollessaan outlet-ostoksilla kuin kauppakeskuksissa.

– Outletissä yli 90 prosenttia asiakkaista tekee ostoksia. Vastaava luku tavallisen kauppakeskuksen osalta on noin 15 prosenttia. Outletissä ostoksiin myös käytetään moninkertainen määrä rahaa. Asiakkaat ovat liikkeellä aivan eri asenteella. Myös valikoima on erilainen kuin perinteisissä kauppakeskuksissa.

Vainiomäen mukaan Zsarin valikoima on valittu niin, että paikka pyörii suomalaistenkin asiakkaiden voimin.

– Tavoitteena on saada alkuvaiheessa 1,5 miljoonaa suomalaista kävijää vuodessa.

Isoa outlet-kylää on suunniteltu rakennettavaksi myös Vantaalle.

Hanketta on markkinoitu jopa Pohjoismaiden suurimpana. Se on kuitenkin viivästynyt toistuvasti.

Katseet Aasiaan

Sami Vainiomäki kertoo, että kiinalaiset ja korealaiset ovat kovia outlet-shoppailijoita. Aasian turisteille Vaalimaan outlet-kylää markkinoidaan erillisen suunnitelman mukaan. Vaikka venäläisten ostoskäyttäytyminen on viime vuosina muuttunut, Vainiomäki uskoo heidänkin löytävän Vaalimaalle. Hän sanoo, että venäläiset ovat edellään innokkaita ostajia Euroopan outlet-keskuksissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vantaan outlet-kylän rakentaminen viivästyy taas – avaus siirtyy keväälle 201915.11.2017 10.32
Vantaa siunasi outlet-kylän tonttikaupan – norjalaisyhtiö voi pian aloittaa työt23.5.2017 09.38
Vantaan outlet-kylän tonttikauppaa käsitellään tänään - rakennustöiden määrä alkaa kesällä22.5.2017 07.00
Pitkä odotus päättyy: Vantaan outlet-kylän rakentaminen alkaa kesällä15.2.2017 11.40
Outlet-kylän rakentamisen aloitus venyy yhä – "Haluamme välttää Länsimetron kohtalon hyvällä suunnittelulla"18.11.2016 06.15
Vantaan outlet-kylästä Skandinavian suurin – "Tontille voidaan alkaa rakentaa syys–lokakuussa"20.8.2016 06.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu