Puheenaihe

Tavallista enemmän metronkuljettajia on irtisanoutunut – "HKL tehostaa"

Koska länsimetron liikenteen aloitus myöhästyi, oli ylimääräisiä koulutettuja kuljettajia paljon vailla töitä. Nyt heitä taasen on liian vähän.

Jussi Vehkasalo

Metron kaikkia vuoroja ei ole pystytty kuljettajapulan takia ajamaan siitä asti, kun länsimetro aloitti marraskuussa.

Helmikuun alkupuolella tilannetta hankaloitti muutamien päivien ajan myös JHL:n ylityö- ja vuoronvaihtokielto, sillä valtaosa metronkuljettajista on JHL:n jäseniä.

– Senkin jälkeen kuljettajapulan vuoksi on jäänyt joinakin päivinä ajamatta metrovuoroja, syynä muun muassa meneillään oleva influenssakausi, kertoo HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi.

Syynä muun muassa meneillään oleva influenssakausi."

Kuljettajapula on kuitenkin krooninen.

– Tammi–helmikuussa irtisanoutuneita ja opintovapaalle lähteneitä metronkuljettajia on ollut tavallista enemmän. Osasyynä ovat varmasti HKL:n sisäiset tehostamistoimet, joilla pyrimme turvaamaan asemamme raitiovaunu- ja metroliikenteen liikennöitsijänä myös vuoden 2025 jälkeen.

Tehostamistoimenpiteiden seurauksena muun muassa metrojunankuljettajien työpäivissä on aikaisempaa vähemmän palkallisia taukoja ja suurempi osa työajasta käytetään metrojunan ajamiseen.

– Nykyiset liikennöintisopimuksemme HSL:n kanssa ovat voimassa vuoden 2024 loppuun asti ja näemme, että jos emme ole myös taloudellisesti tehokkaita, hankkii HSL jatkossa liikenteen joltakin tehokkaammalta liikennöitsijältä, Kuukankorpi toteaa.

Näiden junien liikenne on hoidettava ylitöinä."

Tarvittava kuljettajamäärä kasvoi vasta hetki ennen länsimetron matkustajaliikenteen alkamista ja toistaiseksi tarvitaan ylitöitä, jotta kaikki lähdöt saadaan ajettua.

– Vasta länsimetron valmistumisen käyttöönottovaiheessa selvisi, että häiriöttömän liikenteen turvaamiseksi liikenteeseen piti lisätä kaksi junaa alun perin suunniteltujen lisäksi. Näitä junia varten ei oltu koulutettu kuljettajia, vaan niiden liikenne on hoidettava ylitöinä, Kuukankorpi jatkaa.

Kuljettajien määrä länsimetron liikenteen alkaessa oli Kuukankorven mukaan muutenkin suunniteltu tiukaksi, koska kuljettajia oli ylimääräisinä ennen länsimetron liikenteen alkua ja etukäteen kouluttaminen olisi lisännyt entisestään ylimääräisten kuljettajien määrää.

– Koska länsimetron avaamispäivä selvisi lopulta hyvin lyhyellä varoitusajalla, ei kuljettajakoulutusta ehditty tehdä riittävän etupainotteisesti.

Yhteensä 70 kuljettajaa koulutettiin vuonna 2016 länsimetron liikennöinnin alkamista varten."

Ylitöinä tekeminen on kallista ja HKL kouluttaa jatkuvasti uusia metrojunankuljettajia, jotta kuljettajamäärä saadaan riittäväksi. Seuraava kuljettajakurssi valmistuu maaliskuun lopussa ja sitä seuraavalle kurssille haku on parhaillaan meneillään.

Yhteensä 70 kuljettajaa koulutettiin vuonna 2016 länsimetron liikennöinnin alkamista varten ja heistä 68:n työsuhde jatkui koeajan jälkeen.

– Lähes kaikki heistä jäivät odottamaan länsimetron liikenteen alkua, vain muutamat vaihtoivat työpaikkaa ennen länsimetron liikenteen alkua, Kuukankorpi kertoo.

Viime vuoden aikana metronkuljettajien vaihtuvuus oli HKL:n ennakoimalla tasolla eli alle 10 prosenttia vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu