Puheenaihe

Lääkäri teki monta mokaa vantaalaisella terveysasemalla –  Terveyspomo: Tämä lääkäri vaatii vielä ohjausta

PALVELU Lääkäri pohti asiakkaan kuullen, millainen c-lausunto mahtaa olla.

C-lausunnon saaminen ei onnistunut ilman ongelmia vantaalaisella terveysasemalla.

Armi Suojanen

Vantaalaismies meni Tikkurilan terveysasemalle, jotta hän saisi tarvitsemansa c-lausunnon Kelaa varten. Lausunto oli tarpeen, jotta mies saisi hänelle kuuluvan etuuden ja vuokransa maksettua. Mikäli etuutta ei tulisi ajoissa, edessä olisi lähtö nykyisestä asunnosta tai ainakin huomautus vuokranmaksun viivästymisestä.

Lausuntopyyntö jäi lääkärin pöydälle muhimaan."

Lausunnon saaminen ei onnistunut ongelmitta. Lääkärinkäynnin jälkeen lausunnosta ei kuulunut moneen viikkoon. Kun mies tiedusteli asiaa terveysaseman infosta, hänelle todettiin, ettei merkintää lääkärinkäynnistä löydy.

Mies kertoo huolestuneensa jo vastaanotolla.

– Lääkäri totesi minulle, että hänen täytyy ensin selvittää, mikä on c-lausunto.

Terveyspalvelupäällikkö Pertti Sopanen vahvistaa, ettei kaikki mennyt kyseisessä tapauksessa niin kuin piti.

– Normaalisti lääkärit kirjoittavat b- ja c-lausunnot heti asiakkaan käynnin jälkeen, koska kyse on asiakkaille tärkeistä etuuksista. Tämä lääkäri on meillä uusi nuori lääkäri. Hänellä on vähän työkokemusta, ja hän vaatii vielä ohjausta. Hän ei heti vastaanottokäynnin jälkeen kysynyt c-lausuntoon liittyviä asioita tutor-lääkäriltään ja asian hoitaminen jäi valitettavasti kesken.

Onko mahdollista, ettei terveyskeskuksessa työskentelevä lääkäri tiedä, mikä on c-lausunto?

– Kyllä he tietävät, mikä lausunto on, mutta varsinkin nuoret lääkärit kaipaavat ohjausta sen tekemisessä. Kyseinen lääkäri on ulkomaalaistaustainen, joten hän on voinut ilmaista asian asiakkaalle tavalla, joka mahdollisti väärinkäsityksen.

Mutkat matkassa eivät loppuneet siihen.

– Tämä nuori lääkäri sairastui ja lausuntopyyntö jäi hänen pöydälleen muhimaan. Hänen olisi pitänyt siirtää työnsä omalle konsulttilääkärilleen, mutta tämän hän unohti, selittää Sopanen.

Sopanen korostaa, että vaikka kyseessä on valmis lääkäri, hän oli saanut terveysasemalla vasta alkuperehdytyksen.

Ohjauksessa ja perehdytyksessä otetaan Sopasen mukaan huomioon myös se, että lääkäreitä tulee erilaisista kulttuurisista taustoista.

– Heidät perehdytään suomalaiseen tapaan tehdä töitä.

Heitän myös asiakkaille tässä palloa."

Lausunnon viivästyminen olisi voinut pahimmallaan johtaa siihen, että lausuntoa odottavalla olisi jäänyt vuokra tai jopa vuokria rästiin. Vastuu lausunnon saamisesta johtuvista viiveistä etuuksien maksamisesta on Sopasen mukaan "kaikkien yhteinen". 

– Meidän tulee tehdä lausunto ajoissa heti asiakkaan käynnin jälkeen, mutta myös asiakkaan tulee ottaa meihin yhteyttä riittävän ajoissa. Joskus käy niin, että asiakas ottaa meihin yhteyttä liki sitä aikaa, kun he jo tarvitsisivat lausuntoa. Siinä mielessä heitän myös asiakkaille tässä palloa, toteaa Sopanen.

Oletko sinä joutunut odottamaan lääkärinlausuntoa kohtuuttoman kauan?

En
51% (123 ääntä)
Kyllä
49% (118 ääntä)
Ääniä yhteensä: 241

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Jopa yli neljän tunnin jonot – Influenssakausi tuo terveysasemille ruuhkaa kahdesta eri syystä13.2.2018 09.59
Lääkäriksi opiskelevat rankkasivat: Vantaan terveyskeskus sai viisi tähteä4.2.2018 07.10
Terveyspalvelujen puhelinuudistus yskähtelee Vantaalla29.1.2018 19.33
Koivukylässä odotusta 2 kuukautta, Länsimäessä 2 viikkoa – Lääkäriin pääsy vaihtelee suuresti Vantaalla31.1.2018 06.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu