Puheenaihe

Uusi suunnitelma julki: Länsimetron jatke myöhästyy lisää, hinnassa roima kasvu yli miljardiin euroon

Länsimetron toisen vaiheen valmistuminen venyy ensi vuosikymmenelle. Arkistokuva Kivenlahden aseman louhintatöistä.

Arkisto/ Klaus Nurmi

Länsimetron toisen vaiheen rakentaminen luovutuskuntoon saadaan päätökseen vasta vuoden 2023 aikana. Aiemmin h-hetkeksi ennakoitiin vuotta 2022.

Liikennöinti Kivenlahteen ulottuvalla jatkolinjalla pääsee alkamaan hieman luovutuksen jälkeen. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan metron luovutuksen ja liikennöinnin aloittamisen välinen aika oli länsimetron ykkösvaiheella 1,5 kuukautta.

– Uskon, että tälläkin kertaa tarvitsemme aikaa omiin valmisteluihimme Matinkylä-Kivenlahti -osuudella enintään tuon verran, Lehmuskoski ennakoi Länsiväylälle.

Metrojatkeen hinnankin ennakoidaan nousevan alun perin lasketusta 801 miljoonasta eurosta 1 159 miljoonaan euroon.

Tiedot käyvät ilmi Espoon kaupungin tekemästä länsimetron jatkeen hankesuunnitelman päivityksestä, joka tulee kaupunginhallituksen käsittelyyn ensi maanantaina.

Länsiväylä-lehti ennakoi metrojatkeen hinnan kallistumista ja rakentamisen viivästymistä jo viime vuoden keväällä.

Suurimmat muutokset kustannusarvioon aiheutuvat kaupungin mukaan hankeosista, kuten asemista, bussiterminaaleista ja metrotunnelista, joiden turvallisuus, toimivuus ja laatu aiotaan varmistaa kivisen tien läpikäyneen länsimetron ykkösvaiheen kokemusten perusteella.

Uusissa laskelmissa hankeosien kustannusarvioksi on arvioitu 930 miljoonaa, kun niiden aiemmassa hankesuunnitelmassa arvioitiin maksavan 640 miljoonaa euroa.

Hintaa nostavat muun muassa asemille rakennettavat aiempaa suuremmat tekniset tilat. Arvioitua enemmän euroja kuluu myös siihen, että Espoonlahden bussiterminaalista rakennetaan lämmin tila.

Radan pääteasemalla Kivenlahdessa on tarkoitus pidentää rataa suunnitellusta. Tämä siksi, että junien tekniset viat häiritsisivät mahdollisimman vähän metroliikennettä.

18. marraskuuta viime vuonna liikennöinnin aloittaneen länsimetron ensimmäisen vaiheen rakentaminen Ruoholahdesta Matinkylään tuli maksamaan 1 186 miljoonaa euroa. Loppuhinta oli lähes 500 miljoonaa korkeampi kuin mitä aikoinaan hyväksytyssä hankesuunnitelmassa arvioitiin.

Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti -osuudelle rakentuu seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.

LUE MYÖS: Espoo joutuu liki tuplaamaan lainatauksiaan metron hinnan nousun takia

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Länsimetron jatkeen "karvalakkimalli" olisi vain reilut 20 miljoonaa halvempi2.3.2018 09.56

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu