Puheenaihe

Metrolinjat irti toisistaan tulevaisuudessa? – "Länsimetrolla on ollut kielteisiä vaikutuksia itämetroon"

ONGELMAT Aiemmin kiittäviä arvosanoja käyttäjäkyselyissä saanut metroliikenne on länsimetron myötä takkuillut eri tavoilla.

Herttoniemen metroasemalla riittää väkeä ruuhka-aikaan.

Jussi Vehkasalo

Länsimetron liikenteen alkamisen jälkeen erilaiset tekniset ongelmat ja ajamattomat vuorot kuljettajapulan kera ovat piinanneet koko metrolinjaa idästä länteen.

Pahat kielet väittävät, että länsimetro on pilannut myös hyvästä maineesta nauttineen vanhan itämetron.

HKL:n johtokunnan jäsen Stefan Loman (sd.) ideoi, että idän ja lännen suunnan metrot voisi tulevaisuudessa erottaa toisistaan.

– Metron automatisointi voi tulla jälleen tarkasteluun tulevaisuudessa. Mielestäni siinä yhteydessä pitää selvittää vaihtoehto, jossa Kamppiin rakennettaisiin vaihtoasema, missä Espoon suuntaan menevät vaihtavat automaattimetron kyytiin, Loman sanoo.

Näin idän suunnan metrojunat voitaisiin pidentää koko aseman pituisiksi ja mahdolliset länsimetron tai itämetron häiriöt eivät rasittaisi toisiaan.

– On hyvä muistaa, että länsimetro tulee jatkamaan kulkua vielä Matinkylästä Kivenlahteen ja metroradasta tulee hyvin pitkä, Loman jatkaa.

Asiakkaiden tyytyväisyys metroon laski jo viime vuonna, kun länsimetro myöhästyi.

 Koko länsimetro-saaga ei ole ollut kunniaksi HKL:lle, myöntää HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Laura Rissanen (kok.).

Teknisiä ongelmia kasaantui helmikuun loppupuolelle: Rissasen mukaan muun muassa metron ajokisko ja virtakisko katkesivat.

– Pakkasella on ollut vaikutuksensa näihin.

Lisäksi niin sanottuja palorullaovia ja itse metrojunia vikaantui helmikuun lopulla.

– Jos metroliikenteen ongelmat jatkuvat, niin sitten pitää katsoa mitä olisi tehtävissä. Uskon kuitenkin, että kun lisää kuljettajia valmistuu koulutuksesta, niin se auttaa jo paljon ongelmiin.

Rissasen mielestä metron vuoroväli, tiheimmillään 2,5 minuuttia, ei ole liian tiukka. Loman sen sijaan pitää vuoroväliä liian tiukkana ainakin tällä hetkellä, koska kuljettajista on pulaa.

– En sanoisi, että länsimetro on pilannut itämetron, mutta kyllä sillä on ollut kielteisiä vaikutuksia itämetroon esimerkiksi lyhyempinä metroina, Loman jatkaa.

Herttoniemen metroasemalla Vuosaaren suunnan metroa odottavalla Jesse Penttosella on kokemusta metron ongelmista.

– Muutamia kertoja on ollut niin, että on tullut pari kolme Mellunmäen suunnan metroa peräkkäin ja vasta sitten Vuosaareen menevä. En ole kuitenkaan tuollaisen antanut pilata päivääni, ruuhka-aikaan metroja kulkee niin usein, Penttonen toteaa.

Liikennehäiriöt nyt ja vuosi sitten

1.11.2016–28.2.2017 metrolähdöistä ajettiin 99,94 prosenttia ja ajamattomia lähtöjä oli yhteensä 41. Aikavälillä ei ollut yhtään suurta liikennehäiriötä.

Länsimetro aloitti liikennöinnin 18. marraskuuta. 18.11.2017–31.1.2018 metrolähdöistä ajettiin 99,51 prosenttia ja ajamattomia lähtöjä oli yhteensä 226.

Ajamattomista lähdöistä 130 aiheutui kuljettajapulasta 18.11.2017–5.1.2018.

Viimeisin kuljettajakurssi valmistui 5.1.2018 ja 6.1.2018–31.1.2018 välillä kuljettajapulan vuoksi jäi ajamatta 5 lähtöä. Aamulla 9.1.2018 länsimetron käytönohjausjärjestelmä lakkasi toimimasta, mistä aiheutui 54 ajamatonta lähtöä. Aikavälillä ei ollut muita suuria liikennehäiriöitä.

Helmikuun 2018 tilastot valmistuvat vasta viikolla 10.

Lähde: HKL / Arttu Kuukankorpi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu