Liikenne

Tammistonkadulla ajetaan villisti – Väistämisvelvollisuutta ei aina noudateta

LIIKENNE Tasa-arvoisissa risteyksissä sattuu läheltä piti -tilanteita. Samalla kadulla toisaalla on kärkikolmiot.

Tammistonkadulle ajavilla on etuajo-oikeus, mutta asukkaan mukaan kaikki autoilijat eivät sitä huomaa.

Armi Suojanen

Tammiston katujen etuajo-oikeus on Sisukaurankaarella asuvan miehen mukaan "järjetön ja sekava". Osalla kaduista on kärkikolmio ja osalla on oikealta tulevana etuajo-oikeus Tammistonkadulle.

– Ei ole mitään järkeä, että niitä sekoitetaan. Niiden pitäisi olla joko tai, hän jylisee.

Kummatkin kuljettajat tuijottavat toisiaan, että kumpi väistää."

Entinen ammattiautoilija perustelee vaatimustaan sillä, että monet autoilijat eivät huomaa, että eri kaduilla on erilainen ajo-oikeus. Tästä aiheutuu vaaratilanteita, kun Tammistonkatua Tuusulanväylän suuntaan kulkevat ajaa posottavat niin kuin heillä olisi "pääkadulla" ajavien etuajo-oikeus.

Risteykset ovat kuitenkin tasa-arvoisia ja etuajo-oikeus on oikealta sivukaduilta, kuten Sisukaurankaarelta ja Säteritilankadulta, tulevilla. Heillä ei ole kärkikolmiota.

– Viikoittain tapahtuu niin, että kummatkin (kuljettajat) tuijottavat toisiaan, että kumpi väistää ja melkein nyrkkiä heristetään, mies kertoo.

Hänen vaimolleenkin on sattunut "todella läheltä piti" -tilanteita.

Mies sanoo, että häntä ei haittaa väistää, mutta sen pitäisi tapahtua liikennesääntöjen mukaan. Miehen kokemuksen mukaan varsinkin bussit huristavat risteyksistä antamatta tilaa oikealta tuleville.

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Jarmo Pajunen selvittää, että Tammistokadun kaikilla poikkikaduilla ei ole kärkikolmioita siksi, että pitkällä ja melko suoralla Tammistonkadulla ajettaisiin rauhallisemmin.

Oletus on, että tasa-arvoisten katuliittymien kohdalla auton kuljettaja varautuu väistämään oikealta tulevaa ja ajamaan alhaisemmalla nopeudella. Samalla keinolla yritetään hillitä asuinalueiden läpi kulkevaa liikennettä muuallakin Vantaalla, kuten Mikkolassa.

– Katuliittymien näkemät ovat hyvät, joten riski ylinopeuksille on tavallista suurempi, Pajunen viittaa Tammistoon.

Tammistonkadun suora osuus loppuu Rosendalinkujan liittymässä ja katu kääntyy Tammiston kauppatien suuntaan.

– Rosendalinkujan liittymään kolmio on laitettu, koska liittymän muoto on sellainen, että se voisi ilman kolmiota aiheuttaa erilaisia tulkintoja väistämisvelvollisuudesta ja siitä, ketkä ovat suoraan meneviä ja ketkä kääntyviä, Pajunen jatkaa.

Hänen mukaansa kolmio selkiinnyttää tilannetta.

– Rosendalinrinkiin on laitettu kolmio lähinnä yhtenäisyyden vuoksi, kun Rosendalinkujan liittymässäkin on. Toisaalta Rosendalinringin liittymä muistuttaa toiminnallisesti enemmän tonttiliittymää (pysäköintialueet) kuin katuliittymää.

Väistä oikealta tulevaa

Vantaan liikennesuunnittelun pääperiaate on, että kärkikolmioita ei käytetä kaduilla, joiden nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa.

Kaduilla, joilla nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa, kärkikolmioiden käyttö on tapauskohtaista ja harkinnanvaraista, kuten Tammistonkadulla.

Tammistonkadulta on tullut muutama valitus siitä, että väistämisvelvollisuutta ei ole noudatettu. Siksi kadulle on asetettu tasa-arvoisista liittymistä muistuttavat liikennemerkit pohjoisen suunnasta tultaessa. Onnettomuustilastoissa kadulla ei näy minkäänlaista piikkiä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tässä Vantaan risteyksessä sattuu eniten kolareita23.9.2015 06.00
Nämä ovat Vantaan pahimmat kolarisumput4.7.2017 06.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu