Puheenaihe

Lentorata maksaisi noin miljardi euroa

LIIKENNE Lentoaseman kasvavia matkustajamääriä helpottaisi uusi yhteys.

Suunnitteilla oleva lentorata kulkisi Pasilasta lentoasemalle. Radalla olisi huomattavat vaikutukset myös muualle.

Uudenmaan liitto

Helsinki-Vantaan lentoaseman suuntaan kulkevien Mäkelänkadun ja Tuusulanväylän uudet suunnitelmat ovat saaneet kritiikkiä sosiaalisessa mediassa ja suunnitteluasteella olevien uusien liikennejärjestelyiden pelätään huonontavan yhteyksiä lentokentälle merkittäväksi.

Vaihtoehtoisissa liikennesuunnitelmissa kadun eteläpäähän jäisi yksi kaista henkilöautoille. Toisessa vaihtoehdossa myös kadun pohjoispäässä kaistat vähenisivät.

Suunnitellaanko missään muualla maailmassa nopeasti kasvavan lentoaseman pääväylän muuttamista yksikaistaiseksi?, kysyy Twitterissä start up-yrittäjä ja Leijonan luola ohjelmasta tuttu Kim Väisänen. Yksi viestiketjuun kantaa ottavista epäilee, ovatko suunnittelijat jalkautuneet lainkaan liikenteen sekaan.

Ratkaisuksi lentokentän kasvaville liikennemäärille kaupunki tarjoaa vielä haaveen asteella olevaa uutta junayhteyttä, lentorataa.

Noin 30 kilometriä pitkä lentorata olisi Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoterminaalin kautta pääradalle kulkeva, lähinnä kaukojunaliikenteelle tarkoitettu rata, joka kulkisi suurimman osan matkastaan tunnelissa.

Uudenmaan liitto on Liikenneviraston kanssa käynnistänyt radan vaikutusten arvioinnin. Arvio valmistunee kesäkuun loppuun mennessä.

Liiton johtavan asiantuntijan Olli Keinäsen mukaan kyseessä on todellinen lentokenttäjuna.

– Lentoradan hyödyt voi pelkistää kolmeen: runsaasti vapautuvaa kapasiteettia pääradan taajama- ja lähiliikenteen kehittämiseen, Helsingin keskustasta lentokentälle 15 minuutissa sekä pääradan ja oikoradan suunnista Tampereelta ja Lahdesta suora vaihdoton lentokenttäyhteys 20–25 minuuttia nykyistä nopeampana.

Lentorata sai alkuvuodesta näkyvyyttä, kun Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kertoi kannattavansa hanketta.

Vuonna 2010 Liikenneviraston selvityksissä rata arvioitiin kannattavaksi ja sen kustannuksiksi arvioitiin noin miljardi euroa. Myös VR ja Finnair ovat pitäneet hanketta tärkeänä.

Sosiaalisessa mediassa on ehditty jo kysellä, mikä järkeä oli rakentaa kallis kehärata, jos uusi rata tarjoaisi yhteyden Pasilasta lentoasemalle.

Vielä ennen lentoradan rakentamispäätöstä edessä on kuitenkin vielä monta muttaa.

– Rautatiejärjestelmässä pitää olla toteutettuna kaikki meneillään olevat ja päätetyt parannukset sekä lisäksi pääradan suunnitellut parannukset Keravalta Riihimäelle sekä Pisara-rata, sanoo Keinänen.

Lentorata veisi lentoasemalle

Helsinki-Vantaan lentoaseman kasvavia liikennemääriä on suunniteltu helpotettavan uudella junayhteydellä, lentoradalla.

Rata olisi noin 30 kilometriä pitkä ja kulkisi Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle ja pohjoisen pääradalle.

Radan voisi yhdistää myös mahdolliseen Helsinki-Tallinna –tunneliin

Lentorata toisi helpotusta erityisesti maakunnista pääkaupunkiseudulle suuntautuvaan matkustajaliikenteeseen ja mahdollistaisi liikennemäärän kasvattamisen edelleen.

Rata kulkisi lentoaseman terminaalin kautta ja se voitaisiin rakentaa vuoden 2030 jälkeen.

Lentorata on kirjattu koko maan ja lentoliikenteen avainhankkeeksi.

Päätöstä yhteyden rakentamisesta ei ole vielä tehty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu