Minne mennä

Vantaan Näyttämö nostaa taviksen tapetille – "Tavallisen ihmisen elämässä tapahtuu ihan riittävästi"

TEATTERI Pienoisnäytelmien ketjusta kootaan kokonainen elämänkaari.

Ihmiselämän aitoja tapahtumia, tunteita ja ihmisen voimavaraa tuo esille Vantaan Näyttämöllä esitettävä Ihminen alusta loppuun -näytelmä. Kuvassa edessä Laura Viljanen ja esityksen laulut tehnyt Milla Enroth. Takana ohjaaja Hannele Kasslin-Pottier ja Pirjo Peltonen.

Mikael Rekola

Rauhaton ja yksilökeskeinen yhteiskunta vaatii ihmiseltä erityisyyttä, jolla voi loistaa ja saada muiden katseet ja huomion.

Hannele Kasslin-Pottier tuo yleisön koettavaksi esityksen, jossa aivan tavallisen ihmisen elämä riittää.

– Halusin tehdä jotain kaunista ja harmonista. Sellaista, joka nostaa esille sitä mikä ihmisessä on inhimillistä ja hyvää, hän sanoo.

Vantaan Näyttämölle syntyi runojen pohjalta dramatisoitujen pienoisnäytelmien kokonaisuus Ihminen alusta loppuun. Siinä yksi elämänkaari punoutuu syntymästä kuolemaan, kun näytelmän kertoja tarinoi elämästään, jonka tapahtumia syventävät draaman keinoin elävöitetyt runot.

– Runojen etsintä olikin koko syksyn kestänyt savotta. Niitä kävivät läpi kaikki esityksessä mukana olevat kuusi näyttelijää ja minä, ohjaaja Kasslin-Pottier nauraa.

– Työtä helpotti se, että teema, ihmisen elämänkaari, oli olemassa. Riidelläkään ei tarvinnut, vaikka toki me kaikki halusimme lobata mukaan suosikkirunojamme. Demokratia toimi niin, että minä päätin lopulliset valinnat.

Mukana on nyt muun muassa Tommy Tabermanin, Eeva Kilven, Boris Pasternakin, John Keatsin, Aila Meriluodon, Heli Laaksosen ja Lassi Nummen runoja. Niitä sisältyy esitykseen parikymmentä, ei kuitenkaan runonlausuntana, vaan näytelmällisesti vuorosanoina.

Kokonaisuus syventyy myös lauluin, jotka on tehnyt Milla Enroth.

Ihminen alusta loppuun on useita vuosia Vantaan Näyttämön riveissä näyttelijänä, käsikirjoittajana ja apulaisohjaajana toimineen Kasslin-Pottierin ensimmäinen oma ohjaus.

Näytelmän tarinat ovat näyttelijöiden kirjoittamia ja pohjautuvat todellisiin tapahtumiin.

– Olen alun alkaen toiminut vahvasti improvisaation ja hauskuuttamisen puolella, mutta nyt olen vähän kyllästynyt siihen, että kaiken pitää joko hauskuuttaa tai sitten olla hirveän synkkää ja ahdistavaa yhteiskunnallisten ja sosiaalisten ongelmien esiin tuomista. En väitä, etteikö sekin ole hyvä asia, mutta ehkä pitäisi tuoda enemmän myös positiivista, sitä voimavaraa, joka kaikissa ihmisissä on, Kasslin-Pottier pohtii.

Yksi ohjaajan omista voimavaroista on ollut teatteri, jonka tekemisen hän aloitti jo alle kouluikäisenä vanhempiensa kellarissa Viertolassa.

– Sinne tehtiin monta näytelmää. Ohjasin, tuotin ja markkinoin. Kaikki kulmakunnan lapset olivat mukana, osa näyttelemässä ja osa yleisönä vanhempineen. Koulussa sitten olin mukana kaikissa joulu- ja kevätnäytelmissä.

Runoja hän kertoo lukeneensa muun kirjallisuuden ohessa, mutta ei ole erityisesti niitä harrastanut. Näytelmään runot päätyivät monitahoisuutensa vuoksi.

– Niissä on monia kerroksia ja merkityksiä, joista jokainen voi poimia asioita.

Näytelmän kertojan elämä voisi olla kenen tahansa, siihen sisältyy iloa, surua ja rakkautta.

– Tavallisen ihmisen elämä on arvokas ihan sellaisenaan ja siinä tapahtuu ihan riittävästi, Kasslin-Pottier sanoo.

– Se mikä riittää, tulee hienosti esiin yhdessä Pasternakin runoistakin: Pysy vain elävänä joka hetki, ole vain loppuun asti elossa.

Ihminen alusta loppuun

Runodraama Vantaan Näyttämöllä (Oraskuja1).

Esitys sai ensi-iltansa 3.3. Seuraavat näytökset ovat la 10.3. klo 17, su 11.3. klo 17, su 25.3. klo 17 ja la 7.4. klo 17.

Liput aikuisilta 10 e, www.netticket.fi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Minne mennä

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu