Puheenaihe

Vessapaperia, keksejä, saippuaa, oliiviöljyä – koululuokkien varainkeruu muuttui tuotemyynniksi

Luokkaretkiä varten kerätty raha on verotonta tuloa, kun kerätyt varat käytetään kokonaisuudessaan tasaisesti koko oppilasryhmän hyväksi ja keräystoiminta on pienimuotoista, alle 10 000 euroa vuodessa.

Sauvo Jylhä

Verkosta löytyy kymmenittäin yrityksiä, jotka tarjoavat tuotteitaan myytäväksi "tukkuhinnoin" koululuokille ja seuroille varainkeruuta varten. On pesuainetta, vessapaperia, pikkuleipää, lakritsia, sukkia, oliiviöljyä, marinoituja valkosipulinkynsiä ja omena-karamelli-käsisaippuaa.

Usein lasten ja nuorten vanhempien tehtäväksi jää tuotteiden myynti hyvällä katteella naapureille, sukulaisille ja työkavereille – tai tuotteiden ostaminen omiin tarpeisiin.

Milloin vanhemmista tuli pesuaine- ja piparikauppiaita varainkeruun nimissä?

Ennen varainhankinta oli pienimuotoista toimintaa: järjestettiin myyjäisiä ja diskoja paikallisessa yhteisössä.

– Yhteiskunta on muuttunut. Kunnat eivät välttämättä tue enää leirikouluja ja vanhempien mahdollisuudet osallistua varainkeruuseen ovat kaventuneet. Rinnalle on tullut yrityksien myymät tuotteet, joiden avulla voi olla helpompi saada isompia summia kasaan, sanoo toiminnanjohtaja Ulla Siimes vanhempainliitosta.

Todellakin. Kun luokka tilaa 60 kappaletta 24 rullan vessapaperisäkkiä 9,50 euron tukkuhintaan ja myy säkkejä 17 eurolla, jää 450 euron erotus luokkaretkikassaan.

Sama tuotto saadaan noin 12:sta myydystä mokkapalapellistä.

Mitä enemmän tavaraa tilaa, sen parempi myyntituotto. Mutta on myymisessäkin työnsä ja kulunsa. Esimerkiksi varainkeruun nimissä kaupattavan vessapaperisäkin myyntihinta on lähes kaksinkertainen hypermarketin hintaan verrattuna.

Varainkeruutuotteita tarjoavat yritykset esittelevät myyntiesitteissä toimintaansa lasten ja nuorten unelmien toteuttajina. Kyse on kuitenkin bisneksestä.

– Kyllä tämä on iso bisnes ja alalle on tullut paljon uusia toimijoita lyhyessä ajassa, sanoo Siimes, joka saa usein vastata alan yritysten yhteistyötarjouksiin.

Varainhankinta yritykset näkevät 1 300:aa vanhempainyhdistystä edustavan liiton kiinnostavana yhteistyökumppanina.

Tunnetuimpia ja pitkäaikaisimpia toimijoita alalla on vuonna 1991 perustettu Kakkutukku Oy.

Yritys välittää vuosittain pikkuleipä-, näkkileipä- ja makeislaatikoitaan jälleenmyytäväksi yli 4 000 luokalle tai joukkueelle. Yritys valmistaa myös mitaleita ja pinssejä.

Vuonna 2016 yritys kasvatti liikevaihtoaan yli 13 prosenttia 4,1 miljoonaan euroon. Kasvua tuli vähän myös viime vuonna.

Tulosta yritys teki toissavuonna 100 000 euroa.

Vessa- ja talouspaperia välittävän Kansallistukun Ari Heikkilä kertoo myyneensä paperituotteita halpahallissaan 1990-luvulla, mutta myynti siirtyi ja keskittyi lopulta luokkien ja seurojen varainhankintamyyntiin kysynnän kasvaessa. Nykyisin liikevaihto liikkuu 500 000 – 800 000 euron välillä vuosittaisesta kilpailutilanteesta riippuen.

Hän näkee tuotemyyntiin perustuvan varainkeruun taustalla etenkin urheiluseurojen heikon rahatilanteen.

Paperituotteiden etu alalla on kotimaisuus ja tarpeellisuus.

– Sitten lopetan, kun vessapaperia ei enää tarvita.

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja sanoo, että koulumaailman varainkeruun eettisyyttä pohditaan jäsenyhdistyksissä tuon tuosta.

Opetushallituksen linjauksen mukaan varojen keruu tulisi toteuttaa tavalla, joka lisää yhteisöllisyyttä ja tukee opetukseen ja kasvatukseen liittyvien tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi tulisi huomioida myytävien tuotteiden terveys- ja turvallisuusnäkökulmat.

– Tosiasia on, että rahaa tarvitaan. Toisaalta varainkeruussa haluttaisiin kannustaa yhteisöllisyyttä sekä asioiden eteen tekemistä, Siimes toteaa varainkeruun kaksijakoisuudesta.

Onko sitten yhteisöllistä, että yksi tilaa verkosta ja kukin kauppaa tahollaan?

– Ei varmastikaan aina. Toisaalta jälleenmyyntikin voidaan toteuttaa eri tavoin, yhdessä tekemällä.

Millä muilla tavoilla voi kerätä varoja?

Vanhemmat tai sponsoriyritys maksaa korvauksen, kun lapset ja nuoret tekevät aputöitä vanhuksille tai käyvät ulkoiluttamassa palvelutalon asukkaita.

Pullojen keruuta lähialueen kotitalouksilta.

Yrityssponsori maksaa muutaman euron koululaisen lukemasta kirjasta.

Lasten piirrosten painattamista joulukorteiksi ja myymistä lähialueella.

Kahvilatoiminta erilaisissa tapahtumissa.

Myyjäiset ja diskot.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu