Puheenaihe

Leeni Peltonen söi lääkkeitä 25 vuotta – nyt hän tarjoaa neuvoja ongelmaan, josta kärsii jopa miljoona suomalaista

TERVEYS Pitkään unettomuudesta kärsinyt kertoo rankasta omakohtaisesta kokemuksestaan.

nettomuudesta, nykyajan kansantaudista on tehty nolo vaiva: pärjäävän ihmisen pitäisi hallita stressinsa ja hänen pitäisi kyetä nukkumaan.

Lotta Åberg

Aiemmin Kotiliesi-lehden päätoimittajana toiminut Leeni Peltonen kärsi pitkään unettomuudesta. Hän jopa söi unilääkkeitä 25 vuotta, kunnes hän sai tarpeekseen.

– Päätin, että jos unettomuus kerran on sitkeä seuralaiseni, yritän etsiä apua muualta kuin lääkkeistä, hän kertoo Uusimaa-lehden haastattelussa.

Hän alkoi ahmia tietoa ja huomasi, että hänellä on paljon kohtalotovereita, koska ajoittaisesta unettomuudesta kärsii peräti miljoona suomalaista. Naisilla unettomuutta esiintyy 1,5 kertaa enemmän kuin miehillä, ja häiriöt yleistyvät vaihdevuosi-iässä.

– Unettomuus on pitkään jatkuessaan ahdistavaa, pelottavaa ja masentavaa. Se vie ilon elämästä ja pilaa hyvinvoinnin pitkäksi aikaa, Peltonen sanoo.

Hän löysi apua lääkkeettömistä hoitokeinoista, joita osattiin opettaa Helsingin Uniklinikalla. Hän sai vihdoin myös diagnoosin: toiminnallinen unettomuus. Se on unettomuuden tavallisin muoto, jonka aiheuttavat kova stressitaso ja autonomisen hermoston epätasapaino. Sitä hoidetaan parhaiten kognitiivis-behavioraalisella terapialla.

– Minä olin siis onnekas: asun Helsingissä ja minulla oli varaa mennä yksityiselle klinikalle. Niin ei tosiaankaan ole kaikilla, ja siksi olen alkanut puhua unettomuuden lääkkeettömästä hoidosta, jotta se tulisi mahdolliseksi muillekin, Peltonen kertoo.

– Neuvon unettomia hakemaan apua. Omasta terveyskeskuksesta tai työterveydestä, tai mahdollisesti yksityiseltä lääkäriltä, unihoitajalta tai uniterapeutilta, jos sellaisia on tarjolla. Neuvon myös opettelemaan itsetuntemusta. Myös vertaistuki auttaa: Uniliiton ryhmät, Nuku paremmin -Facebook-ryhmä tai kehittämäni maksullinen Unitaito-sovellus, joka toimii puhelimessa ja tietokoneella.

Tätä nykyä yöt eivät ole hänelle ahdistavia ja pimeyden mörköjä täynnä.

– Nukun normaalisti. Se tarkoittaa, että yleensä nukun oikein hyvin, 6–8 tuntia yössä. Olen opetellut tuntemaan itseäni paremmin ja tiedän, mikä auttaa ja mikä häiritsee untani. Liikunta, alkoholin välttäminen, liiallisen stressin välttäminen – kaikki nämä auttavat.

– Joskus nukun huonommin, jos on stressiä tai aikainen lähtö. Mutta se on normaalia. Unen ei tarvitse olla täydellistä, eikä se voikaan olla. Mutta se voi olla riittävän hyvää.

Leeni Peltonen kertoo kirjassaan Valvomo – Kuinka uneton oppi nukkumaan omakohtaisesti univaikeuksista ja niiden voittamisesta.

Hänen omien kokemustensa lisäksi teoksessa on asiantuntijoiden uusinta tietoa unettomuuden syistä, seurauksista ja hoidoista. Kirja tarjoaa unettomille vertaistukea ja lohdun: unettomuuteen voi saada apua.

– Tästä nykyajan kansantaudista on tehty nolo vaiva: pärjäävän ihmisen pitäisi hallita stressinsä ja kyetä nukkumaan.

– Jos murehtii ja huolehtii asioita liikaa yöllä, niin ei pysty tietenkään nukkumaan. Omaa ajattelua voi muuttaa. Siihen on olemassa harjoituksia, Peltonen summaa.

Peltosesta kertoi ensin Uusimaa-lehti.

Kuka?

Leeni Marja Peltonen, synt. 1. elokuuta 1961 Heinolassa, on suomalainen viestintäalan ammattilainen ja tietokirjailija, joka on työskennellyt myös toimittajana ja päätoimittajana.

Peltonen on myös julkaissut ja toimittanut useita tietokirjoja.

Peltonen oli Yhtyneet Kuvalehdet -yhtiön Kirjat-ryhmän kustannuspäällikkö 2004, Kotilieden päätoimittajaksi hänet nimitettiin 2005.

Hän oli vuodesta 2014 myös Dekon, Maalla-lehden ja Kotiliesi Käsityön päätoimittaja.

Peltonen irtisanoutui tehtävistään 2015 ja perusti viestintäyrityksen johdettuaan Kotiliettä kymmenen vuotta.

Lähde: Wikipedia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu