Puheenaihe

Terveysneuvonnassa karmeat ruuhkat: Soittaja odotti linjalla 2 tuntia 20 minuuttia – ei vastausta

Vantaan terveysasemien terveysneuvonnassa on ollut viime aikoina pahoja puheluruuhkia. Arkistokuva.

Arkisto/Armi Suojanen

Vantaan Sanomien lukija jonotti hiljattain terveysneuvonnan puhelinlinjalla jopa kaksi tuntia ja kaksikymmentä minuuttia. Lopulta kärsivällisyys loppui, kun vastausta ei kuulunut.

Vantaan kaupungin terveyspalvelupäällikkö Pertti Sopanen kertoo, ettei viime aikoina ole ehditty vastata kaikkiin puheluihin.

– Terveysneuvontapuhelut ohjautuvat uudessa järjestelmässä omalle terveysasemalle samoille vastaajille kuin hoidon tarpeen arvioinnin puhelut. Puolentoista viime viikon aikana terveysasemien hoitajia on sairastunut äkillisesti eikä korvaajia ole saatu tilalle – puhelimeen vastaavalle hoitajalle on muodostunut ruuhkaa, Sopanen selvittää.

Hoitajavajeen takia myös soittoihin vastaamiset ovat kestäneet usein yli viisi minuuttia, eli suosituksen mukaisen aikarajan.

Tilannetta ovat pahentaneet entisestään normaalia suuremmat terveysasemien potilasruuhkat.

Sopasen mukaan ongelmana on myös ollut se, ettei terveysneuvontapalvelussa ole takaisinsoittomahdollisuutta eikä puhelu katkea automaattisesti tuntienkaan jonotuksen jälkeen.

Vantaan terveysasemille on tullut päivittäin noin 390 terveysneuvontapuhelua kello 8–16. Numerosta 09 839 10023 voi kysyä flunssan hoidosta ja muista terveysasioista, mutta sieltä ei voi varata vastaanottoaikoja tai kysyä laboratoriotuloksista. Virka-ajan ulkopuolella Vantaalla on käytössä HUS:n tuottama terveysneuvontanumero.

– Normaalitilanteessa puheluihin vastataan korkeintaan 30 minuutin kuluessa, yleensä alle 10 minuutissa. Soitot kestävät keskimäärin 3,5–4 minuuttia, Sopanen kertoo.

Normaalisti seitsemällä terveysasemalla on yhteensä 26 hoitajaa vastaamassa terveysneuvontasoittoihin.

– Nyt määrä on ollut 10–15, Sopanen harmittelee.

Vantaa koettaa päästä ruuhkista eroon muuttamalla hoitajien työtehtäviä ja ohjaamalla heitä enemmän puhelinpalveluun ja päiväpoliklinikoille.

 – Uusi operaattori sekä terveysneuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnin yhteisnumero ovat olleet käytössä helmikuun alusta. Puhelinpalveluita kehitetään joustavaksi, ja tavoitteena on keskitetty soittopalvelu. Kuntalaiset voivat vaikuttaa palvelujen kehittämiseen maaliskuun asukastilaisuudessa ja Webropol-kyselyllä.

Terveysneuvonnassa otetaan pian myös käyttöön takaisinsoittomahdollisuus.

Oletko joutunut odottamaan kohtuuttoman kauan puhelinpalveluissa?

Kyllä
89% (117 ääntä)
En
11% (15 ääntä)
Ääniä yhteensä: 132

Ajanvarauksessakin ongelmia

Myös lääkäri- ja hoitaja-aikojen puhelinvarauksissa on ollut isoja ongelmia. Helmikuun alusta asiakkaat ovat soittaneet yhteen numeroon, josta valitaan oma terveysasema. Ajanvarauslinjat ovat olleet ruuhkautuneita, ja asiakkaiden on pitänyt odottaa vastausta joskus puolikin tuntia. Aikojakin on ollut ajoittain heikosti saatavilla.

Pahin tilanne on ollut Korson terveysasemalla, jossa lääkärivirkoja on ollut auki. Virat on nyt täytetty, mutta tilanne paranee viiveellä. Tikkurilan terveysasemalla taas lääkärimäärä ei ole vastannut kysyntää. Ruuhkia on ollut myös Martinlaaksossa ja Myyrmäessä.

Vantaa yrittää poistaa ajanvarausongelmia muuttamalla lääkäreiden ja hoitajien työohjelmia ja laajentamalla verkkopalvelua hoidon tarpeen arvioinnissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Terveysneuvonnan muutokset pahensivat ruuhkia Vantaalla – osaan puheluista ei ehditä vastaamaan27.5.2015 06.00
Lääkäri teki monta mokaa vantaalaisella terveysasemalla –  Terveyspomo: Tämä lääkäri vaatii vielä ohjausta21.2.2018 07.20
Koivukylässä odotusta 2 kuukautta, Länsimäessä 2 viikkoa – Lääkäriin pääsy vaihtelee suuresti Vantaalla31.1.2018 06.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu