Puheenaihe

Puuttuva lippuautomaatti ärsyttää lentoasemalla – Ensiapua saadaan vihdoin

Lentoaseman laiturilla on VR:n lipunmyyntiautomaatti, mutta ei HSL:n. Paha puute korjaantuu vihdoin huhtikuussa.

Armi Suojanen

Helsinki-Vantaan lentoasemalle lentänyt Mika Rytky jatkoi matkaansa junalla Helsinkiin ja yllättyi, koska ei voinutkaan ostaa lippua rautatieaseman laiturin automaatista. Laiturilta löytyy vain VR:n lippuautomaatti, mutta ei HSL:n automaattia.

Ostaakseen HSL-lipun automaatista Rytkyn olisi pitänyt palata takaisin ylös kaksien liukuportaiden ja käytävämatkan päähän. Hänellä ei ollut matkalaukkua, mutta kapsäkkien kanssa matkustavalle on ärsyttävää ja aika vievää raahautua takaisiin ylös junalippua varten.

– Tuolla ylhäällä voisi kyllä kertoa, että täältä ei saa lippua, Rytky tuskaili.

Lippuautomaattia Lentoaseman junalaiturille on odotettu siitä asti, kun rautatieasema otettiin käyttöön joulukuussa 2016.

– Palautetta on tullut runsaasti ja ongelma on ollut tiedossa, mutta ei ole ollut automaattia, jota laittaa sinne, selittää Helsingin seudun liikenteen suunnittelija Timo Halinen.

Syy on siinä, että ajankohtaan osui automaattityyppien vaihto. HSL ei saanut enää tilattua vanhan mallisia automaatteja ja uusien toimitus oli myöhässä.

Mutta pian tilanne helpottuu.

– Pieni lippuautomaatti tulee sinne huhtikuun aikana, Halinen kertoo.

Automaatti sijoitetaan raiteen 1 puolelle. Se helpottaa niitä, jotka eivät ole huomanneet ostaa lippua terminaalien yhdyskäytävältä liukuportaiden yläpäästä.

Halinen kutsuu yhtä automaattia ensiavuksi, sillä laiturille tarvittaisiin useampiakin laitteita. HSL käy automaateista neuvotteluja VR:n ja Liikenneviraston kanssa, että voiko niitä ylipäätään sijoittaa lisää ja mihin kohtaan ne tulisivat.

Halisen mukaan automaattien paikat pitää miettiä tarkkaan, sillä laiturilla voi olla paikoin ahdasta, jolloin matkustajien turvallisuus voi vaarantua.

– On riski, että ruuhkassa joku voi väistää raiteelle.

Entä miten kävi Mika Rytkylle? Hänen ei tarvinnut lähteä takaisin ylös, vaan hän latasi puhelimeensa HSL:n mobiililippusoveluksen. Vinkin hän sai toiselta matkustajalta.

Rytkyn mielestä VR:n lippuautomaatin luona pitäisi olla opaste, joka kertoisi mobiililipun mahdollisuudesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Finavian pomo visioi: Näin lentoasema kehittyy tulevaisuudessa2.9.2017 06.25
Uutta yhteistyötä lentoaseman kainaloon – tällainen alue Aviapoliksesta muodostuu tulevaisuudessa8.2.2018 07.05
"5 000–6 000 palautetta kuukaudessa" – HSL:lle valitetaan Reittioppaasta, lippu-uudistuksesta ja matkakortinlukijoista11.9.2017 07.05
Ministeriö tiukkana HSL:lle – Jos lipunmyynti tökkii, tarkastusmaksua ei saa periä12.9.2017 10.06
Lähijunien lipunmyynnissä ajoittain paha ruuhka Helsinki-Vantaalla ­– näin HSL yrittää purkaa jonoja25.7.2017 11.49
Mielipide: Konduktöörit ja lipunmyyjät ovat yhä välttämättömiä 23.4.2017 07.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu