Liikenne

Auton päästöt ratkaisevat, mihin Dixissä saa pysäköidä – Vanhalla Skodalla ajava Tarmo kyllästyi "liian pitkälle menevään ekovillitykseen"

PALVELU   Vähäpäästöisille autoille on varattu 26 paikkaa Dixin parkkihallista.  

Dixin parkkihalliin pysäköinyt Anu Nieminen ei huomannut ekokylttejä. Hänen mielestään paikkojen varaaminen tietynlaisille autoille ei ole hyvä idea. –En minä edes tiedä autoni päästöistä. Ja mitä, jos tulen jonkun toisen autolla? kysyy Nieminen.

Tiina Örn

Kauppakeskus Dixin parkkihallissa on 26 paikkaa varattuna vähäpäästöisille autoille. Vähäpäästöisillä tarkoitetaan Dixissä autoja, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 120 g/km. "Ekoautoparkit" sijaitsevat parkkihallin neljännessä kerroksessa lähimpänä sisäänkäyntiä.

Dixissä asioinut Tarmo Paloniemi ihmettelee parkkeeraajien jakamista kahteen kastiin. Paloniemi meinasi myöhästyä työhaastattelusta, koska ei löytänyt autolleen Dixistä parkkipaikkaa.

– Ei minun vanha skodani kelpaa ekoautoille varatuille paikoille.

Paloniemi on kyllästynyt "liian pitkälle menevään ekovillitykseen". Hän muistuttaa vähäpäästöisten autojen olevan useimmiten uusia autoja, joiden hankkimiseen ei kaikilla ole varaa.

Parkkihallissa on ollut vähäpäästöisten autojen parkkipaikkoja Dixin kauppakeskuksen valmistumisesta asti.

– Paikat liittyvät LEED-ympäristösertifikaattiin, jonka Dixin kiinteistö sai jo kauppakeskuksen rakentamisvaiheessa. Dixi on Suomen ensimmäinen kauppakeskus- ja toimistohanke, jolle on myönnetty korkein, platinum-tason LEED-sertifikaatti, kommentoi Dixin kauppakeskusjohtaja Johanna Harjunmaa.

Dixin parkkihallista vastaavan Q-Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius uskoo vastaavien ekopaikkojen samoin kuin sähköautoille ja hybridiautoille varattujen paikkojen lisääntyvän jatkossa merkittävästi.

– Parkkipaikkojen osoittaminen vähäpäästöisille autoille on yksi tapa pienentää kauppakeskuksen hiilijalanjälkeä, kommentoi Sirelius.

Kauppakeskuksissa usein asioiva Paloniemi ymmärtää, että ympäristönsuojelu on tärkeä asia. Parkkipaikkojen varaamista vähäpäästöisille autoille hän ei ymmärrä.

– Onko kauppakeskuksen tehtävänä pelastaa maailma ja jaotella asiakkaita ympäristönsuojelullisen perustein, pohtii Paloniemi.

Vastaavia paikkoja ei ole ainakaan vielä Jumbossa tai Myyrmannissa.

– Jumbossa on paikkoja sähköautoille ja liikuntarajoitteisten henkilöiden autoille. Jumbossa ei ole ollut tarvetta erikseen osoittaa parkkipaikkoja vähäpäästöisille autoille, kommentoi Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.

Auton päästöt

Auton hiilidioksidipäästötiedot näkyvät paperisesta tai sähköisestä rekisteriotteesta.

Päästötiedot voi selvittää myös netin Trafin ylläpitämästä autovertaamosta (autovertaamo.trafi.fi), mikäli auto on otettu käyttöön vuonna 2001 tai sen jälkeen.

Autovertaamossa voi myös vertailla esimerkiksi ostotilanteissa eri automallien ja moottorivaihtoehtojen polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä.

Lähde: Moottori-lehti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Liityntäpysäköinti säilyy maksuttomana vain matkakortin käyttäjille – uusi käytäntö alkaa kevään aikana27.1.2018 07.15
Valtuutettu haluaa Vantaan pysäköinninvalvonnan poliisin syyniin - tuonut negatiivista julkisuutta koko kaupungille10.3.2018 07.40
Maksullista pysäköintiä vastaan ei syntynyt kansanliikettä – "Pieni lapsus" sattui automaattien käyttöönotossa11.2.2018 07.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu