Puheenaihe

Nuoret naiset aloittivat Helsingin parjatuimmassa työssä metrossa – "Etuna tässä on itsenäisyys"

JOUKKOLIIKENNE Työolot tai kiireinen aikataulu eivät pelota juuri valmistuneita metronkuljettajia.

Tuoreet metronkuljettajat Kaisa Hieta ja Saana Lopes eivät ainakaan vielä ota paineita kuljettajien lisääntyneestä työmäärästä ja henkilökuntapulasta, vaan ovat innostuneita uudesta ammatistaan.

Jukka Hämäläinen

Toista työpäiväänsä metroa kuljettavat Saana Lopes ja Kaisa Hieta eivät halua valokuvaajaa ohjaamoon, vaikka turvamääräykset sen erityistilanteessa sallisivatkin.

– Tässä on vielä niin paljon sellaista, mikä vaatii keskittymistä, Lopes perustelee.

– Kuljettaja joutuu keskittymään opasteiden seuraamiseen. Asemalle tullessa pitää havainnoida matkustajia. Varsinkin ovien sulkeminen vaatii tarkkaavaisuutta, hän luettelee.

Eikä junan pysäyttäminen kohdalleen asemalle ole sekään välttämättä ihan helppoa.

Tykkään ajamisesta, ja onhan tämä harvinainen ammatti.”

Hietaa ja Lopesia ovat odottaneet malttamattomina töihin niin metroliikenteen johto kuin ne espoolaiset ja helsinkiläiset, jotka ovat joutuneet harmittelemaan kuljettajapulan vuoksi välistä jääviä junia.

Kymmenen viikkoa kestäneeltä ja pääsiäiseksi valmistuneelta kurssilta tuli 11 uutta metronkuljettajaa.

– Juuri nyt meitä on tarpeeksi, mutta pian alkavat pyöriä kesälomat, Hieta kertoo.

Metronkuljettaja ei ollut Saana Lopesin lapsuuden haaveammatti. Hän kouluttautui taidekonservaattoriksi.

– Työtilanteemme on niin heikko, että halusin vaihtaa alalle, jolla on varmasti töitä.

– Etuna tässä työssä on itsenäisyys, hän sanoo.

Kaisa Hieta ehti olla neljä vuotta vartijana.

– Tiesin, että se ei ole mun juttu. Tykkään ajamisesta, ja onhan tämä harvinainen ammatti, hän kehuu uutuuttaan kiiltelevä metronkuljettajan ajokortti kaulassaan.

Hieta ja Lopes olivat kurssinsa ainoat naiset, mutta muuten naisia on lähes puolet kuljettajista.

Heikoiksi moititut työolot eivät tulokkaita pelota.

– Yhdeksän tunnin työrupeaman aikana ajetaan viisi kierrosta, ja väliin mahtuu kolmesta viiteen taukoa. Ruokataukoa on puolesta tunnista tuntiin.

– Uusien junien jälkeenpäin asennetut ohjaamot ovat kyllä selvästi huonommat kuin vanhemmissa junissa. Penkki pitää säätää täsmälleen oikein, ettei tule kipeäksi, naiset sanovat.

HKL:n liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi on tyytyväinen uuden kurssin valmistumiseen, sillä maaliskuussa jouduttiin tekemään ”hurja määrä” ylitöitä.

– Kurssin valmistuminen paransi tilannetta. Tällä hetkellä selvitään niukin naukin.

– Tilanne vaihtelee ihan päivittäin. Nytkin on tiukkaa, kun moni on sairauslomalla.

Seuraava kuljettajakurssi valmistuu heinäkuussa, ja syksyllä järjestetään vielä yksi kurssi.

LUE MYÖS: Matkustajat ovat näyttäneet kuljettajille keskisormea

Äkillinen kuljettajapula

Johtuu siitä, että metroliikenteeseen on jouduttu ottamaan lisäjunia aikataulussa pysymisen varmistamiseksi, mutta myös ennakoitua useammista irtisanoutumisista.

Osa uusista kuljettajista ehti turhautua, kun he eivät päässeetkään ajamaan metroa länsimetron myöhästymisen vuoksi.

Myös työoloista on ollut kädenvääntöä. Ajoaikoja on pidennetty. Automaattimetroa varten tilattuihin juniin jälkeenpäin tehdyt ohjaamot ovat epämukavia.

(10.4.2018 klo 15.50 poistettu maininta kuljettajien laituritason vessojen puuttumisesta. Länsimetron mukaan vessat eivät unohtuneet.)

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Metronkuljettaja tuntee sääliä laiturille jääviä kohtaan – IL: "Näyttävät meille keskisormea"29.3.2018 08.46
Jo 16 kuljettajaa irtisanoutunut metrosta – Ex-pomo tylyttää HKL:ää ammattilehdessä: "Tilanne ei ole normaali"15.3.2018 10.20

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu