Puheenaihe

Mielipide: Varattujen aikojen käyttämättömyys kasvattaa jonoja lastenvalvojille

Lastenvalvojille on hankala saada aikaa. Lisäksi osa asiakkaista jättää ajan peruuttamatta. Perheet kärsivät tästä monella tapaa. Kuvituskuva.

Lotta Åberg

Kun jono lastenvalvojien luo on pitkä, rupeaa se kuormittamaan muita viranomaisia kuten perheneuvoloita ja lastensuojelua, kirjoittaja pohtii.

Lastenvalvojan keskeisiin tehtäviin kuuluu avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten isyyden selvittäminen ja vanhempien erotilanteessa lasten huoltoa, tapaamisoikeutta sekä elatusta koskevien sopimuksen tekeminen. Lastenvalvojat myös vahvistavat nämä sopimukset.

Silloin, kun vanhempien ero on riitainen, eikä lastenvalvojan palvelua ole kohtuullisen nopeasti saatavilla, usein ennättää kulua melkoinen aika ennen kuin toinen vanhemmista lainkaan pääsee näkemään lapsiaan.

Pitkään kestävällä jonotuksella lastenvalvojan luo voi useammastakin syystä olla vakavia vaikutuksia, jotka voivat liittyä lasten suhteisiin vanhempiinsa ja taloudellisiin, jopa suoranaisesti toimeentuloa, koskeviin seikkoihin.

Elatusapua ei saa, elleivät lasten vanhemmat pysty tekemään sopimuksia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että lasten niin sanottu lähivanhempi saattaa pahimmassa tapauksessa joutua elämään pitkänkin ajan ilman minkäänlaista yhteiskunnalta saamaansa taloudellista tukea.

Tilanne suurimmissa kaupungeissa on erityisen vaikea. Esimerkiksi Vantaalla yhteyden saaminen viranomaisiin on hankalaa, koska ajanvaraus on usein tukossa. Jos onnistuu pääsemään läpi, niin vanhempien erotilanteessa lastenvalvojalta voi tällä hetkellä saada tapaamisajan vasta noin neljän ja puolen kuukauden päähän, siis elokuun puolivälin paikkeille.

Julkisuudessa onkin käynnistynyt kriittinen keskustelu ajanvarausten ongelmista, lastenvalvonnan pitkistä jonoista ja peruuttamatta jätetyistä vastaanottoajoista. Käyttämättömät ajat pidentävät jonoa ja samalla kun jono pitenee, peruutukset lisääntyvät. Ja kun jono lastenvalvojien luo on pitkä, se rupeaa kuormittamaan muita viranomaisia kuten perheneuvoloita ja lastensuojelua.

Työntekijöiden kesälomat näkyvät myös ajanvaraustilanteessa. Vantaalla on tällä hetkellä vain seitsemän lastenvalvojaa, joskin pyrkimys lisäykseen on käynnissä.

On niukkojen resurssien haaskaamista, kun asiakkaiden laiminlyönnistä johtuen työntekijöistä noin viidenneksen työpanos menee hukkaan. Samasta syystä palvelua odottavien jonot ovat pidentyneet kohtuuttomiksi asioissa, joiden kiireellisyyttä ei ole syytä epäillä.

Viime vuonna lastenvalvojilla oli Vantaalla noin 3 300 asiakaskäyntiä. Näin ollen runsaat 800 asiakasta jätti varaamansa ajan peruuttamatta. Parhaillaan siis useat sadat vanhemmat ovat kuukausien mittaisessa jonossa. Koska peruutukset nykyisellään tuskin vähenevät, tehokkuutta voitaisiin parantaa ainakin tarjoamalla kiireisimmille jonossa oleville – vaikka omalla riskillään – mahdollisuutta tulla aamulla vastaanotolle ja odottaa, että jotkut ajan varanneet jättävät saapumatta.

Kun Vantaalla palvellaan päivittäin kymmeniä asiakkaita, ehkä joillekin pahiten ahdingossa olevalle jonottajalle ilmaantuisi tällä tavoin välitön mahdollisuus saada tarvitsemaansa palvelua.

Pekka Pinomaa, varatuomari, tietokirjailija

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu