Puheenaihe

Hernesaaren ratikkaa aletaan rakentaa jo tänä vuonna – tavoitteena 14–16 minuutin matka rautatieasemalle

JOUKKOLIIKENNE Hernesaaresta tehdään kantakaupunkia, jonne pääsee raitiovaunulla.

Hernesaaren raitiotie rakennetaan Laivakadulle, joka kulkee satamalaiturien editse. Kääntösilmukka menee alemman pyöreän korttelin ympäri.

Helsingin kaupunki

Tarkoitus on, että Hernesaareen jatkuu linja 6, joka nyt päättyy Hietalahteen.

– Raitiotien tavoitteena on mahdollistaa kantakaupungille tyypillinen autoriippumaton elämäntapa alueella, suunnitelmissa sanotaan.

Raitiovaunuilla hoidetaan tulevaisuudessa Hernesaaren noin 7 300 asukkaan ja 3 700 työssäkävijän liikenne.

Hernesaareen jäävät risteilyalusten laiturit, joten merkittävä käyttäjäryhmä ovat myös päivämatkailijat.

Uusi yhteys täydentää samalla Telakkarannan, Punavuoren ja Eiran joukkoliikennettä.

Suunnitellun raitiotien pituus on reilut kaksi kilometriä. Uudet kiskot erkanevat nykyisistä Hietalahdessa, josta ne jatkuvat Telakkakatua Eiranrantaan ja sieltä Laivakatua pitkin.

Ratikalla Hernesaaren päätepysäkiltä Rautatieasemalle ajaa noin vartissa.

Tavoitteena on mahdollistaa autoriippumaton elämäntapa.”

Kiskot rakennetaan samaa tahtia uusien katujen kanssa. Telakkakadulla töiden on tarkoitus alkaa tänä vuonna, ja ensimmäinen vaihe Eiranrannan väliaikaiselle kääntöpaikalle valmistuisi viimeistään vuonna 2021.

Sen jälkeen käynnistyisi Laivakadun rakentaminen. Toisen vaiheen liikennöinnin arvioidaan alkavan 2023.

Tavoitteena on luoda raitiotie, jolla raitiovaunun kulku on nopeaa ja häiriötöntä. Raitiotie kulkee Hietalahdenrannassa, Telakkakadulla ja Eiranrannassa kadun keskellä omalla kaistallaan.

Alkuvaiheessa nykyinen bussi 14 Hernesaaren kärkeen kulkisi entiseen tapaan.

Kun Hernesaaren asukasmäärä kasvaa niin suureksi, että yhden raitiovaunulinjan kapasiteetti käy riittämättömäksi, Hernesaareen aletaan liikennöidä ruuhka-aikoina myös toista raitiolinjaa. Tuolloin vuoroväli tihenisi viiteen minuuttiin.

Toinen linja voidaan liittää heilurilinjana johonkin kantakaupungin itäpuoliseen linjaan. Lopputilanteen linjasto suunnitellaan myöhemmin.

Kaupunki arvioi raitioliikenteen Hernesaareen bussiliikennettä edullisemmaksi. Raitioliikenteessä kustannus on 1,52 euroa nousua kohti, bussiliikenteessä 1,92 euroa.

Raitioliikennettä puoltaa myös sen imagoarvo.

Hernesaaren raitiotietä käsiteltiin kaupunginhallituksessa maanantaina.

Ruuhka-aikoina kaksi linjaa

Raitiotien pituus on 2,1 kilometriä.

Reitti kulkee Hietalahdesta Eiranrannan kautta lähelle Hernesaaren kärkeä.

Linjalle on suunniteltu viisi pysäkkiparia.

Pysäkkiväli on noin 400 metriä, joka on hieman nykyverkon keskimääräistä pysäkkiväliä (350 metriä) pidempi.

Matka-aika Hernesaaren päätepysäkiltä Rautatieasemalle on 14–16 minuuttia.

Päätepysäkille rakennetaan kaksi lähtölaituria, millä varaudutaan ruuhka-aikana kahteen raitiolinjaan.

Alkupää rakennetaan vuosina 2018–2021 ja loppupää 2021–2023.

Kustannusarvio 16,9 miljoonaa euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu