Vaalikoneemme on nyt avattu!

Puheenaihe

Suomalaisfirman keksintö voi mullistaa joukkoliikenteen – "Ei pakokaasuja, eikä haittayhdisteitä ja diesel-busseja hiljaisempi"

I

Sähköbussia on myyty Suomen lisäksi jo Tanskaan, Ruotsiin ja Singaporeen.

Sähköbussit voivat tulevaisuudessa mullistaa kaupunkien joukkoliikenteen. Esimerkiksi Helsingissä, Espoossa ja Turussa törmää jo suomalaisvalmisteisiin Linkker-sähköbusseihin. Niiden poikkeavan voimanlähteen paljastaa ainoastaan bussin katolle asennettu virranotin.

Linkker-sähköbussi on ehdolla suomalaisen insinöörityöpalkinnon saajaksi. Linkker Oy:n toimitusjohtajan Sami Ruotsalaisen mukaan innovaatiossa on kyse sähkökäyttöisestä kaupunkibussista, joka pystyy korvaamaan nykyisin käytössä olevan dieselmoottorisen bussikaluston. Hän luettelee sähköbussin etuja dieselbussiin verrattuna.

– Sähköbussi ei tuota lainkaan pakokaasuja, eikä niiden mukana ihmiselle haitallisia yhdisteitä. Tämä on hyvin merkittävä asia erityisesti kaupunkien keskustoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä. Sähköbussi on myös merkittävästi dieselbussia energiatehokkaampi ja hiljaisempi, hän sanoo.

Ruotsalainen kertoo kehittäneensä sähköajoneuvoteknologiaa jo opiskeluaikana Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Tuota teknologiaa on käytetty esimerkiksi Suomessa valmistettuihin kevytrakenteisiin kaupunkibusseihin.

– Sähköbussi-innovaatioon johtanut perustyö on kuitenkin tehty Tekesin rahoittamassa Eve-sähköajoneuvo-ohjelmassa, hän tarkentaa.

Sähköbussi-innovaation menestystekijät ovat kevyt alumiinirakenteinen kori, energiatehokkaaksi suunniteltu voimalinja sekä nopea pikalataus. Sähköbussin etuihin lukeutuu myös se, että se hyödyntää laajasti suomalaista teknologiaa. Esimerkiksi bussien kevyet korit suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa, ja sähkömoottorit sekä invertterit toimittaa suomalaisyritys Visedo.

Linkkerin sähköbussi-innovaatio edustaa Suomen parasta sähköajoneuvo-osaamista. Siitä kielivät saadut tilauksetkin, sillä sähköbussia on myyty Suomen lisäksi jo Tanskaan, Ruotsiin ja Singaporeen.

Vaikka menestystä on saavutettu, ei tiimi ole jäänyt laakereilleen lepäämään. Ruotsalainen kertoo tiimin suunnittelevan parhaillaan tuoteohjelmaansa toista automallia sekä bussien kytkemistä peräkkäin kuljetuskapasiteetin nostamiseksi.

– Tämän lisäksi laajennamme läsnäoloamme useilla markkinoilla. Teemme yhteistyötä esimerkiksi Kaakkois-Aasiassa itsestään ajavien bussien kehittämiseksi, hän kertoo.

Tällainen kilpailu

Kuusi huippuinnovaatiota kisaa tänä vuonna suomalaisesta insinöörityöpalkinnosta. Palkinto on arvoltaan 30 000 euroa.

Tänä vuonna ehdolla oli yhteensä 25 työtä, ja shortlistalle on nyt valittu kuusi ehdokasta.

Ehdolla ovat Aalto-1- ja IcEye -satelliittiohjelmat, Genelec 8351 -kaiutin, Linkker-sähköbussi, Sulapacin biohajoava pakkausmateriaali, jota käytetään tällä hetkellä kosmetiikalle, Visedo Oy:n tehoelektroniikka työkoneiden sähköistämiseksi sekä meriteollisuusinnovaatio, joka ei halua nimeään vielä julki.

Palkinnon saaja julkistetaan toukokuun puolivälissä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu