Puheenaihe

AP: Automaatti vei sokealta 100 euroa – "Kyllähän tässä usko meinaa mennä"

RAHA Kari Torvinen valitti haamuveloituksesta pankkiinsa Nordeaan. Automaattiyhtiö sanoi, ettei sillä ole ollut tiedossa ongelmia nostopäivänä.

Jean Torvinen (vas.) oli isänsä Kari Torvisen mukana, kun Nosto-automaatti veloitti sata euroa tililtä, mutta ei antanut rahoja.

Silja Kononen

Kuvittele, että olet nostamassa satasta automaatista. Sen sijaan, että kone sylkäisee setelit, saat ilmoituksen: ”Kortin myöntäjä eväsi tapahtuman. Tililtä ei veloitettu.”

Siirryt toiselle automaatille ja saat rahasi. Kotona huomaat, että myös epäonnistunut nosto on veloitettu tililtä.

Hyvinkääläinen Kari Torvinen kertoo Aamuposti-lehdelle, että hänelle kävi juuri näin viime viikon torstaina.

Torvinen yritti nostaa rahaa lukio-ikäisen poikansa Jeanin kanssa. Torvinen tarvitsee apua, sillä hän on sokea.

Koska Nosto-automaatista ei näe saldoa Nordean kortilla, Jean oli tarkistanut sen kotona tabletilla nettipankissa etukäteen. Heillä oli tarkka käsitys saldosta.

Paikallisen Prisman aulassa olevalta Nosto-automaatilta nosto ei onnistunut, ja niin he siirtyivät läheiselle Otto-automaatille. Sieltä he nostivat 90 euroa ilman ongelmia.

Kotona he tutkivat taas saldoa ja huomasivat, että myös epäonnistunut nosto näkyi miinusmerkkisenä.

Torvinen soitti välittömästi Nordeaan ja kellottamansa 21 minuutin jonotuksen jälkeen kertoi asiansa. Torvisen mukaan asiakaspalvelija selvitti asiaa pitkään ja myönsi, että veloitus näkyy.

– Hän lupasi, että rahat palautetaan rahat tilille, jos automaattia hoitava firma näkee koneen olevan plussalla. Siis jos.

Torvista ihmetyttää vastaus sekä asenne, jonka hän tulkitsi vastahakoiseksi. Häneltä esimerkiksi pyydettiin automaatin numeron tarkistamista ja sanottiin, että numeron näkee vain automaatin kyljestä.

– Jopa poikani näkee automaatin numeron nettipankissa, luulisi asiakaspalvelijankin sen näkevän.

Hänestä kyseessä ei ole jos-tilanne, vaan selkeä virhe, jota pitäisi pahoitella ja korjata viipymättä. Vielä tämän viikon tiistainakaan kukaan ei ollut ollut pankista häneen yhteydessä.

– Asiakaspalvelija antoi ymmärtää, että raha on kyllä kadonnut, mutta sitä ei ehkä voi jäljittää.

Torvinen ihmettelee, että raha voisi noin vain kadota jonnekin jälkiä jättämättä.

– Mielestäni se on juridisesti varkaus, jos tililtäni katoaa yksityistä rahaa jonnekin, eikä sitä voida jäljittää.

Asiasta kertoi ensin Aamuposti.

Nordea ja S-ryhmä lupaavat selvittävä asian

Nordeasta ei voida kommentoida yksittäisen asiakkaan tapausta tiedotusvälineelle. Tiedottaja Marko Mettenranta kertoi Aamupostille, että Hyvinkäällä tapahtunut virheellinen veloitus on kuitenkin Nordealla selvityksessä.

– Tämä selvitetään, ja voidaan selvittää myös yleisellä tasolla, miten prosessi etenee vastaavissa tapauksissa, hän kertoo ja lupaa, että asiaan palataan vielä.

Viestinnän yhteyspäällikkö Aino Sten S-ryhmästä kertoo, että heillä ei ole tiedossa vastaavia tapauksia.

– Tapaus kuulostaa erittäin harmilliselta ja ikävältä, siksi haluammekin selvittää kumppanimme kanssa, mistä tässä on kyse.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu