Liikenne

Osuiko auton rengas kuoppaan? – pahin kelirikko on Vantaalla vasta tulossa

ROUTAVAURIOT Talvi koettelee kovimmin teknisesti heikoimmin rakennettuja maantietä.

Talvikkitiellä Hiekkaharjun kaupunginosassa on reikiä ja kulumia talven jäljiltä.

Armi Suojanen

Taas niitä näkee, reikiä asfaltissa eli routavaurioita. Veden ja jään yhteisvaikutus rikkoo vaikka asfaltin.

– Maa on vielä roudassa eikä pahin kelirikko ole vielä alkanut, sanoo Vantaan kaupungin ylitiemestari Erkki Tammisto.

Korjausvelkaa on ja se konkretisoituu talvella."

Ely-keskus arvioi, että Uudenmaan kelirikosta tulee edellisvuosia vaikeampi poikkeuksellisen sateisen talven jälkeen. Kun vesi pääsee tien rakenteisiin se jäätyy ja keväällä sulaessaan etsii ulos pääsyä rikkoen päällysteen pinnan. Lisäksi renkaat, varsinkin nastarenkaat, kuluttavat tienpintaa.

– Meillä on iso kasa routavauriosta kertovia liikennemerkkejä varikolla valmiina, Tammisto kertoo.

Hän toivoo kuivaa kevään jatkoa, sillä sadevesi ei imeydy jäässä olevaan maahan vaan hakeutuu asfaltin pieniin reikiin tuhoa tehden.

Pahiten kelirikko koettelee niin sanottua kolmannen eli alemman luokan tieverkkoa. Sellaisia teihin kuuluvat muun muassa yksityisten tiekuntien tiet ja valtiolta kaupungille siirtyneitä 1950–60-lukujen paikallisteitä.

Tammiston mukaan alemman luokan teitä ei ole rakennettu teknisesti kunnolla niin, että niissä olisi useampia rakennekerroksia.

– Juuri rakennekerroksilla saadaan aikaan tielle kantavuus ja routimattomuus.

– Korjausvelkaa on ja se konkretisoituu talvella, Tammisto sanoo.

Kelirikko voi olla seurausta myös erilaisista kunnostustöistä, kuten kaapeli- ja vesijohtojen korjauksista. Ongelmia voi tulla niissä kohdissa, jossa korjauskohta yhtyy ”vanhaan” pintaan ja maa routii eri tahtiin.

Näitä vaurioita korjataan Tammiston mukaan siirtymäkiilan rakentamisella, jolloin olemassa oleva tie ja remontissa ollut kohta yhdistyvät loivemmin.

Roudan aiheuttamia kuoppia korjataan yleensä bitumipohjaisella paikkausmassalla.

– Ja kun tie sulaa, paikkamassa käydään höyläämässä pois, Tammisto jatkaa.

Sorateillä tietä korjataan murskeella.

Kelirikkoa voi ehkäistä teiden perusteellisella rakentamisella ja pitämällä teiden rakenteet kuivina rummuista ja avo-ojista huolehtimalla.

Kaikista valituksista, joita kaupungille tulee vuosittain teiden huonosta kunnosta, keskimäärin sadasta asianomainen tekee korvausanomuksen. Niistä noin puolet on ajoneuvoihin liittyviä, kuten rikkoutumisia ja loput jalankulkijoiden liukastumisia.

Jokainen anomus käydään läpi tapauskohtaisesti, onko aihetta korvauksiin. Tammisto sanoo, että valitusten määrä on jonkin verran kasvussa.

– Liikenne lisääntyy koko ajan ja päällysteissä on myös korjausvelkaa.

Lisää aiheesta

Katupöly rassaa kaikkien terveyttä – Näin vältät kehnoa hengitysilmaa14.4.2018 07.15
Länsi-Vantaan kaduille saatiin superputsaaja – yli puoli miljoonaa maksanut kone on "hulppea peli"15.4.2018 07.35
Vellivaroitus! Kelirikosta ennustetaan tavallista vaikeampaa Uudellemaalle31.3.2018 15.43

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu