Puheenaihe

Miksi hankkia sähköpyörä? Listasimme 6 hyvää syytä

Sähköavusteisten polkupyörien hankintatukea ei tullut, mutta pelkkä esitys ja aurinkoiset pyöräilykelit saivat monet harkitsemaan uutta, sähköistettyä menopeliä.
Mutta miksi hankkia sähköavusteinen pyörä tavallisen fillarin sijaan tai sen rinnalle?

Sähköpyöriä myyvän Tammiston Electrobikesin Jimi Jokinen vastasi renkaanpotkijan epäilyihin:

1. Sähköpyörä on kallis.

– Näin voi sanoa, jos sähköpyörää vertaa tavalliseen pyörään. Laadukkaan sähköpyörän hinnat lähtevät 1 500 eurosta. Vaihteellisten tavallisten pyörien hinnat lähtevät 400 eurosta. Sähköpyöriä voi saada jopa 600 eurolla, mutta näiden kestävyys arveluttaa.

2. Akku loppuu kesken matkan.

– Pienimmillä akuilla pääsee 30 – 60 kilometriä, isoimmilla ajaa 100 – 200 kilometriä. Akun latausajat vaihtelevat laturin koon mukaan kolmesta kuuteen tuntiin.

3. Sähköpyörä on kömpelö.

– Sähköjärjestelmä tuo yleensä noin 10 kiloa lisäpainoa pyörään. Akun sijainti tarakalla tai rungossa, ja moottorin sijainti joko polkimien kohdalla tai navoissa, antavat hieman erilaisen ajotuntuman.

4. Pyöräilijän kunto romahtaa.

– Sähköavusteista pyörää poljetaan samalla teholla kuin normaalia pyörää. Ainoa ero on, että sähköpyörällä ajaminen on kuin ajaisi aina myötätuulessa. Sähköpyörän satulaan tulee noustua useammin kuin tavallisen pyörän satulaan ja pyörämatkojen pituudet kasvavat. Vastatuulet, ylämäet ja hikoilu ovat yleensä syynä sille, miksi ihmiset eivät lähde liikenteeseen pyörällä. Suomessa maksiminopeudeksi on säädettty 25 km/h. Moottori kytkeytyy pois päältä, kun vauhti nousee yli sallitun, lihasvoimalla saa mennä kovempaa.

5. Kallista pyörää ei uskalla jättää silmistä.

– Osassa pyöristä tulee runkolukko vakiona. Oli kyseessä sitten sähkö- tai tavallinen pyörä, kannattaa aina hankkia lukkopaketti, johon kuuluu sekä runko- että vaijeri- tai ketjulukko. Näin pyörä saadaan kahdesta kohtaa kiinni. Myös akuissa on lukkokiinnitys.

6. Akut ovat kalliita ja ongelmajätettä.

– Litiumakut kestävät käytöstä riippuen noin 3–5 vuotta. Akun elinikään vaikuttavat sen käyttömäärät sekä latauskerrat. Uusien akkujen hinnat vaihtelevat noin 500 – 1000 euron välillä. Akut kierrätetään myymälöiden kautta valmistajille, koska Suomessa ei ole vielä litiumkierrätystä.

400 euron tuki kaatui

Maaliskuussa liikenne- ja viestintäministeriö esitti 400 euron tukea sähköpyörän hankkijoille, mikä toi heti vipinää pyöriä myyviin liikkeisiin.

Tuki sai myös kritiikkiä suuntautuessaan ainoastaan sähköpyöriin ja kertakorvauksena. Tuen pelättiin jouduttavan etenkin halpojen ja heikkolaatuisten pyörien myyntiä.

Viime viikolla ministeriö ilmoitti keskeyttävänsä hankintatuen valmistelun tuen saaman runsaan vastustuksen vuoksi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Bernerin sähköpyörien tukiesitys toi pahan flopin urheilukaupoille – esiteltiin pahimpaan mahdolliseen aikaan12.4.2018 14.37
Berner painoi jarrut pohjaan: Sähköpyörien 400 euron tuki ei toteudu12.4.2018 10.57
Verkkokauppa.com nosti sähköpyörien hintoja, kun Bernerin ministeriö ilmoitti roimasta tuesta – näin myyntijohtaja pahoittelee 23.3.2018 12.36
Jokaiselle sähköpyörän ostajalle tulossa 400 euroa valtiolta – jopa kymmeniä prosentteja pyörän hinnasta19.3.2018 12.00
Pyörävarkauksien sesonki alkoi – "Helpot jälleenmyyntimarkkinat ruokkivat rikollista tilausta"20.4.2018 07.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu