Puheenaihe

Kivistössä kehitetään liikenteen mullistavaa robottibussia – "Nyt on vallankumous menossa"

Testausinsinööri Marko Lindroos kertoo Vantaan projektijohtajalle Gilbert Koskelalle robottiauton ominaisuuksista.

Päivi Tuovinen

Pieni sähkökäyttöinen robottiauto rullaa hitaasti Kivistössä. Onhan tämä vänkä vekotin. Ajokki liikkuu automaattisesti ja itsenäisesti tietokoneohjelmiston ja 3D-lasertutkan avulla.

Renault Twizy tarjoaa hiljaista kyytiä, mutta pientä nykimistä on havaittavissa.

– Hienosäätöä kaasutuksen ja jarrutuksen ohjauksessa on tehtävä, tuumii autoa tarkkaileva Sensible 4 Oy:n testausinsinööri Marko Lindroos.

Yritys on testaillut robottiautoa Kivistössä maaliskuusta lähtien. Maanantaista kuka tahansa on voinut matkata testiauton kyydissä.

Robottiauto pysähtyy ajoreitillä pysäkeille, koska sen pohjalta luodaan robottibussi. Tavoitteena on, että joskus osa Vantaankin julkisesta liikenteestä hoituu ruuhkia ja autopaikkatarvetta vähentävillä robottibusseilla. Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala sanoo, että testit ovat sujuneet hyvin, mutta paljon on yhä pulmia ratkottavana.

– Esteiden tunnistuksessa on ollut ongelmia: robottiauto on nähnyt ”kummituksia” ja pysähdellyt välillä oudosti.

Kehitettävän robottibussin pitää olla omatoiminen, luotettava ja turvallinen. Sen tulee kestää Suomen karut sääolot. Muuttuvat liikenne- ja säätilanteet sekä luova ajoreitin suunnittelu voivat tuottaa ajotietokoneelle vaikeuksia.

– Vielä auto ei osaa suunnistaa päämäärään itsenäisesti, vaan koko ajoreitti pitää ohjelmoida, Lindroos kertoo.

Ajonopeuttakin pitää vielä säätää ylöspäin, sillä nyt menopelin huippunopeus on vain 30 kilometriä tunnissa.

Toinen testiauto tulee Kivistöön testattavaksi lähiviikkoina. Matkustaja voi kulkea robottiautolla maanantaista keskiviikkoon kello 10–14. Reiteille lähdetään Kivistön aseman luota. Testaus jatkuu 11. heinäkuuta asti.

Ensi talvena kokeillaan samoilla reiteillä kotimaista robottibussia. ”Sukkulabussin” ulkomuoto julkistetaan Slush-tapahtumassa. Robottibusseilla aiotaan liikennöidä lyhyitä matkoja. Niillä voisi kuskata työmatkalaisia asemille. Kivistön projektijohtaja Gilbert Koskela kertoo, että Vantaata kiinnostaa eniten, miten katuverkkoa pitää muuttaa, jotta robottibussien liikennöinti voi alkaa.

– Sata vuotta sitten moottoriautot korvasivat hevoset. Nyt on seuraava vallankumous menossa, Koskela kuvaa.

Vallankumous vie aikansa. Euroopassa on käytössä vasta yksi robottibussi, Hollannissa. Koskela arvioikin, että ensimmäinen robottibussi liikennöi Vantaalla aikaisintaan 10 vuoden päästä.

– Ensin on ratkaistava, miten robottiauto saa tietoa esteistä. Miten se tunnistaa liikennemerkit? Tuleeko kaduille asentaa antureita?

Vantaalla, Espoossa ja Hämeenlinnassa tehtävät testiajot ovat osa Uudenmaan liiton ja Suomen Kasvukäytävän rahoittamaa yli miljoonan euron aIGO -kehityshanketta, jossa on mukana liuta yrityksiä ja tutkimuslaitoksia.

Aiotko hypätä robottiauton kyytiin?

Kyllä
59% (39 ääntä)
En
41% (27 ääntä)
Ääniä yhteensä: 66

Lisää aiheesta

Matkustajat voivat huristella robottiautolla Kivistössä – Testiajoilla kehitetään kotimaista robottibussia4.5.2018 11.02
Automaattiautoilla testataan robottibussireittejä Kivistössä – toukokuussa kuka tahansa voi hypätä kyytiin7.3.2018 07.05
Robottibussien koekäyttö liikenteessä jatkuu – "Uusi reitti huomattavasti vaativampi"28.9.2016 06.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu