Puheenaihe

Kuvittelitko, että kaikki ostavat vaatteensa verkosta tai "Henkalta"? – Ne eivät suinkaan ole suosituimmat vaatekaupat Suomessa

Kuvituskuva.

Armi Suojanen

Zalandon ja Asoksen kaltaiset ulkomaiset verkkokaupat ovat viime vuosina rohmunneet Suomen vaatemarkkinoista kasvavia osuuksia. Samalla vaatetuksen erikoiskauppojen merkitys on vähentynyt.

Suomessa vaatteita ostetaan paljon myös urheilukaupoista sekä kansainvälisistä muotikaupan ketjuista, joiden rynnistyksen Suomeen aloitti ruotsalainen Hennes & Mauritz jo parikymmentä vuotta sitten.

Vaatekaupan murroksesta huolimatta Suomen yleisin vaatteiden ja kenkien ostopaikka on edelleen supisuomalainen Prisma, kertoo Kaupan liiton tuore selvitys.

Myös kotimainen K-Citymarket keikkuu vaatemyynnin kärkikolmikossa.

Vaatemyynnissä asiakkaiden sukupuolella, iällä ja asuinpaikalla on iso merkitys.

Naisten eniten käyttämät vaatekaupat ovat selvityksen mukaan Hennes & Mauritz, Prisma ja K-Citymarket.

Miehillä taas kolmen kärki on Prisma, Dressmann ja K-Citymarket.

Pääkaupunkiseudulla sekä miehet että naiset suuntaavat askeleensa muita useammin Stockmannille.

LUE MYÖS: Prisman 24/7-aukiolo paljasti: Miehet käyvät vaateostoksilla öisin

Kansainvälisiä muotikaupan ketjuja suosivat etenkin alle 35-vuotiaat naiset. Yli 35-vuotiaat asioivat puolestaan usein marketeissa ja tavarataloissa sekä hintatasoltaan hieman kalliimmiksi mielletyissä liikkeissä.

Miehet ostavat vaatteita urheilukaupoista, mutta myös marketeista. Prisma kertoi taannoin, että 24/7-aukiolo on lisännyt etenkin miesten vaateostamista.

Miehet tuntuvat olevan kiitollista asiakaskuntaa."

Vaikka jo 40 prosenttia asiakkaista ostaa vaatteita nyt verkon kautta, lähes 90 prosenttia tekee yhä ostoksia myös fyysisessä myymälässä.

Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan kivijalkakaupoilla onkin erittäin vahva asema. Kaupan liiton selvityksen mukaan 58 prosenttia asiakkaista on hakenut tietoa myymälästä ennen ostosta.

– Suomalaiset tuntuvat luottavan myyjiin luotettavan tiedon lähteenä, jolloin myyjällä voi olla suuri rooli ostopäätöksen tekemisessä. Myymälä selvästi tukee varsinkin miesten onnistuneita vaateostoksia, sillä he löytävät niitä fyysisistä myymälöistä suhteellisesti naisia useammin, Kurjenoja toteaa tiedotteessa.

Suurin syy sille, että ostos koetaan onnistuneeksi, on hinta, jonka merkitys korostuu varsinkin digitaalisissa kanavissa. Myös aiemmat hyvät kokemukset painavat ostospaikkaa valitessa.

Älypuhelinta käytetään ostoksilla tiedonhakuun, muttei vielä suuressa määrin ostamiseen. Liki kaksi kolmasosaa suomalaisista kertoo hakevansa ennen tietoa puhelimella ostokseen liittyen.

Kurjenojan mukaan suomalaiset ovat yleisesti ottaen aika tyytyväisiä vaateostoksiinsa, sillä reilusti alle puolet oli kokenut pettymyksiä.

Suurin syy ostoksen epäonnistumiselle on se, että tuotteen koko, väri tai materiaali ei ole sopiva tai hinta–laatu-suhde koettiin huonoksi.

– Varsinkin miehet tuntuvat olevan kiitollista asiakaskuntaa. Miestenvaatteiden ostaminen voi joskus olla helpompaa kuin naistenvaatteiden, mutta miehet myös selvästi tukeutuvat naisia enemmän myymälöiden tarjoamaan tietoon.

Kaupan liiton selvitys perustuu Tilastokeskuksen ja Statistan Consumer Market Outlookin tilastoihin sekä erillisen kuluttajatutkimukseen, johon kerättiin tietoa 2 032 yli 15-vuotiaalta mannersuomalaiselta maalis–huhtikuussa 2018.

Ostatko vaatteita verkosta?

Kyllä
53% (64 ääntä)
En
47% (57 ääntä)
Ääniä yhteensä: 121

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Prismojen 24/7-aukiolo paljasti uusia piirteitä – menikö stereotypia Suomi-miehestä nyt romukoppaan?11.5.2018 12.43
Suomalainen tavarataloketju tulee pk-seudulle: Myy tekniikkaa ja muotia – ”Uskomme kivijalkakauppaan”14.5.2018 06.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu