Puheenaihe

Kirkan ex-manageri paljastaa hullujen vuosien menetysreseptin: "Haimme huviluvan vasta keikalle mennessä – Kirka huusi, mitä järkeä tässä on"

MUSIIKKIBISNES Kirkan ex-manageri Sakari Timonen tuntee musiikkibisneksen.

Sakari Timonen tuntee musiikkibisneksen hyvin. Syksyllä hän palaa musiikin pariin Club for Fiven tribuuttiekiertueen merkeissä.

Marko Enberg

Sakari Timonen sai neuvottelijan puhetaidot jo äidinmaidossa. Avoimin mielin asioihin suhtautuva ja rohkeasti uusiin haasteisiin tarttuva Timonen aloitti uransa automyyjänä, mutta toistaiseksi merkittävimmän uran hän on tehnyt managerina.

Timonen toimi muun muassa kymmenisen vuotta Kirkan managerina. Tuona aikana Kirka veti noin 1 600 keikkaa. Jokaista levyä myytiin vähintään 100 000 kappaletta, ja koko keikkabisnes muuttui.

– Musiikkialalle ei välttämättä tulla koulujen tai musiikkikilpailujen kautta. Tälle alalle kasvetaan. Turhan moni kuvittelee, että jonkun kisan jälkeen maailma on auki ja eletään sen mukaan. Monesti lopulta on vain perse auki, Timonen sanoo.

– Bruttokansantuotteestamme vain 4 prosenttia on viihdettä. Taistelu alalla on kovaa. Viihteen tekeminenkin on bisnestä. Aina puhutaan tiimityöstä. Sitähän se onkin, mutta jonkun pitää ottaa myös taloudellinen vastuu, Timonen sanoo.

Timonen tietää asiasta kokemuksen kautta.

Keikka myytiin kymmenessä minuutissa loppuun."

– Syksyllä 1988 Kirkan taloudellinen tilanne oli ongelmallinen, sillä levyt myivät, mutta keikat eivät. Keksin, että ryhdytään itse vuokraamaan konserttisaleja ja tehdään itse tapahtumat. Yöllisten esiintymisten lisäksi teimme koko ajan myös isompia konsertteja. Ensiksi vuokrasimme Mikkelin Mikaelin. Kirka huusi minulle Ristiinaan asti, että mitä järkeä tässä on? Haimme huviluvankin vasta keikalle mennessämme. Keikka myytiin kymmenessä minuutissa loppuun ja saimme kolminkertaisen tuoton normaaliin keikkaan nähden. Niinpä jatkoimme samalla tavalla.

– Muutimme myös keikka-aikojamme. Kirka oli aina esiintynyt yöllä. Muutimme aikataulut niin, että keikka alkoi jo kello 19. Näin jäi aikaa siirtyä seuraavalle paikkakunnalle, eikä tiimin tarvinnut tehdä läpi yön töitä. Meillä oli toistakymmentä miestä hommissa joka keikalle.

– Toiminnan sen aikaista kokoa voitaisiin verrata nykyajan Cheekiin ja vastaaviin. Keikat olivat samaa kokoa. Levyjen myynti oli silloin isompaa. Kirka oli Suomen myydyin artisti 1991 ja 1992. Sen myötä Kirka pääsi Monacoonkin Music Awardseihin.

Timosen mukaan ala on myös muuttunut.

– Tuohon aikaan myytiin tosiaan vielä yksittäisiä levyjä. Yksi kultalevy on muuten vieläkin porvoolaisessa kehystämössä. Pitää muistaa hakea, Timonen naurahtaa.

– Teimme 11 konserttikiertuetta. Parhaimmillaan saimme Joensuun laululavalle 13 000 ihmistä. Vuonna 1997 vuokrasimme Hartwall Areenan. Olimme ensimmäisiä tuollakin saralla, Timonen kertaa.

– Kirjoitin Kirka-vuosieni aikana joka päivä päiväkirjaan kaiken oleellisen. Erään median edustaja olisi kerran jo halunnut ostaa tuon päiväkirjan, mutta en halunnut myydä. Ne ovat minun ja Kirkan välisiä muistoja. En ole avautunut niistä kuin rajoitetusti.

Kirkan lisäksi Timonen on tehnyt kiertueita muun muassa Pave Maijasen, Kim Lönnholmin, Pedro Hietasen, MA Nummisen ja Anna Erikssonin kanssa.

– Tomas Ledinin kanssa toteutimme Sommaren är kortin -nimissä muutaman keikan. Sekin on mielenkiintoinen. Porvoossa Tomas Ledin on tosi suosittu ja Lappeenrannassa Lediniä ei tunne oikein kukaan.

– Urheilupuolella olen tehnyt Adidaksen kanssa yhteistyötä jo 1970-luvulta lähtien. Toimin ennen musiikkialalle tuloa urheilupuolella managerina. Esim. Arto Bryggaren kanssa olemme erittäin hyviä ystäviä edelleen.

– 2000-luvulla päätin keventää taakkaani isojen tuotantojen suhteen. Teimme toki muutamia pitkäsoittokokeiluja, kun kustansimme levymerkkimme kautta muutaman levyn. Anna Erikssonin kiertueita olin toteuttamassa 2002–2004, mutta en muuta isompaa.

Vuonna 2014 Timosen oli painettava jarrua oikein kunnolla.

– Alaselästä meni prolapsi ja oikea jalka halvaantui 90 prosenttisesti. Olin kaksi viikkoa Töölössä, joista neljä päivää teholla. Kävelykin piti opetella uudelleen. Lisäksi koko aiempaa elämää hallinnut vahva suhde fyysiseen urheiluun muuttui pakon edessä. Onneksi tuo prolapsi ei tullut pään alueelle. Muistan vieläkin tuon päivän, kun viimein pääsin kävelemään pois sairaalasta. Jope Ruonansuu kävi minut hakemassa.

– Olen aina ollut sellainen, että tartun erilaisiin haasteisiin, mitä vastaan tulee. Ehkä siksi olen päätynyt autokaupasta Valion mainoskasvoksi ja sieltä urheilu- ja musiikkibisneksiin. Erilaisia asioita vain tulee kohdalle, Porvoossa nykyisin asuva Timonen hymyilee.

Timosen haastattelun julkaisi ensin Uusimaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu