VR ja liikenne- ja viestintäministeriö perustavat kalustoyhtiön, johon siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4-junat.
VR-yhtymä ja liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ovat sopineet jatkosta rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisessa. Ne ovat laatineet tarkennetun suunnitelman siitä, miten kilpailun avaamisessa edetään.
LVM:n mukaan etenemissuunnitelma tarkentaa talouspoliittisen ministerivaliokunnan aiemmin tekemiä linjauksia.
Henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tarkoittaa sitä, että VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla luovutaan ensi vuosikymmenellä. Silloin rautateiden henkilöliikennemarkkinoille voi tulla muitakin toimijoita.
VR:n ja LVM:n etenemissuunnitelman mukaan rautateiden kilpailun avaaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä. Tavoitteena on, että kilpailutettu liikennöinti alkaisi kesäkuussa 2022.
Lisäksi VR ja LVM perustavat kalustoyhtiön sekä kiinteistöyhtiön erityistehtäväyhtiöiksi LVM:n omistajaohjaukseen. Päämääränä on, että perustettavat yhtiöt olisivat toiminnassa viimeistään kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Kalustoyhtiöön siirretään kaikki Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettävät Sm2- ja Sm4-junat, sekä kaluston varaosat ja erikseen määritellyt erityistyökalut. Kalustoyhtiö aloittaa myös uuden taajamaliikennekaluston hankinnan valmistelut.
Kiinteistöyhtiöön taas siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennöinnin kannalta välttämättömät kiinteistöt, kuten VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset ja niihin sisältyvät kiinteät laitteet sekä Etelä-Suomen taajamaliikenteen liikennealueella sijaitsevat VR-Yhtymän omistamat asemarakennukset määräaloina. Näitä rakennuksia ovat muun muassa Hyvinkään ja Jokelan asemarakennukset sekä Keravan, Järvenpään ja Riihimäen rautatieasemat.
VR:lle jää kiinteistökehityskohteena Helsingin rautatieasema, jonka omistuksesta VR luopuu markkinaehtoisesti.
Suunnitelman mukaan VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen kunnossapitoyhtiöön VR-konsernin sisällä.
Yhtiöön siirretään tarvittava kunnossapitohenkilöstö sekä kaluston kunnossapitoon tarvittavat varaosat, koneet ja laitteet. VR luopuu yhtiön omistuksesta markkinaehtoisesti ennen kilpailutetun liikenteen aloittamista.
Lisäksi VR luovuttaa LVM:lle kaikki kilpailun järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot, jotka voivat liittyä esimerkiksi liikenteen volyymeihin, kalustoon tai henkilöstöön.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.