Puheenaihe

Menikö loma pilalle? – Pian voi vaatia korvausta "lomanautinnon menetyksestä"

Nykysin matkan ostanut voi hakea korvausta jos matka ei vastaa sovittua. Jatkossa korvausta voi saada myös menetetystä lomanautinnosta.

Armi Suojanen

Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi laki mahdollistaa sen, että matkapaketin ostanut kuluttaja voi hakea vahingonkorvausta ”lomanautinnon menetyksestä”, jos matkassa on ollut merkittävä virhe.

– Käytännössä matkanjärjestäjä voisi joutua maksamaan korvausta esimerkiksi hotellin ruoasta aiheutuneesta vakavasta vatsataudista, minkä seurauksena suurin osa lomasta kuluu sairastaessa, uumoilee Tom Vihonen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Palveluntarjoajasta riippumattomasta mielipahasta, kuten kurjasta lomasäästä, korvausta ei voi saada.

Nykyisen lainsäädännön mukaan kuluttajalla on oikeus hinnan alennukseen ja vahingonkorvaukseen, jos matka ei vastaa sovittua. Tämä oikeus säilyy myös uudessa laissa. Havaituista puutteista tulee valittaa matkanjärjestäjälle tai välittäjälle jo matkan aikana ilman aiheetonta viivästystä.

Lakimuutos vaikuttaa 1. heinäkuuta alkaen varattaviin matkapaketteihin. Jos loma on varattu aiemmin, noudatetaan vanhaa valmismatkalakia, vaikka loma toteutuisi vasta ensi vuoden puolella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu