Puheenaihe

Robobussit ajavat Kehä I:llä ehkä 2030

Nyt mennään bussilla ilman kuljettajaa. Projekti-insinööri Azat Ismailogullari on valmis opastamaan robottibussin kyytiin nousevia matkustajia Kivikossa.

Paivi Tuovinen

Joukkoliikenteen automatisaatio etenee Suomessa huimaa vauhtia. Vaikka teknologian kehitystä on vaikea ennakoida, saattaa olla mahdollista, että esimerkiksi Kehä I:llä nähdään ensimmäiset ilman kuljettajia liikkuvat bussit jo 2030-luvun alkupuolella.

– On tietenkin mahdotonta sanoa tarkkaa vuosilukua, mutta tuskin näitä ainakaan kymmeneen vuoteen nähdään valtateillä. Sen sijaan jollain Kehää rauhallisemmalla ja hitaasti liikennöidyllä alueella robottibusseja voitaisiin ottaa käyttöön kenties jo vuoden 2020 tienoilla, arvioi ammattikorkeakoulu Metropolian projektipäällikkö Eetu Rutanen.

Satelliittiyhteys bussiin katkeaa sillan alla.”

Metropolia on testannut Helsingin Kivikossa kuukauden ajan ilman kuljettajaa ajavaa robottibussia.

Kolmivuotisen kokeilun ensimmäiset viikot eivät ole saaneet aikaan yleisöryntäystä, sillä neljän viikon aikana kuskittomaan bussiin on noussut 250 käyttäjää.

Vaikka bussissa ei olekaan kuljettajaa, silti mukana on operaattori, joka opastaa matkustajia tarvittaessa. Auto kulkee valtaosan ajasta automaattiohjauksella, mutta kiperissä paikoissa operaattori voi ottaa menopelin haltuunsa omalla käsiohjaimellaan.

Auton akku kestää koko päivän ajon.

– Mutta helteisellä säällä päällä pidetty ilmastointi kuluttaa virtaa tavallista enemmän, kertoo operaattorina toimiva projekti-insinööri Azat Ismailogullari Metropoliasta.

– Haasteellinen kohta reitin varrella on tien yli kulkeva silta, jonka alla satelliittiyhteys bussiin katkeaa. Yhteys on silti turvattu laserkeilauksen avulla.

Kivikon kokeilu on osa EU:n laajuista Mysmartfife-hanketta ja siihen liittyvää Robobuslife-projektia. Tarkoituksena on liikennöidä robottibussilla kolmena vuonna.

Tänä kesänä ajoja pyritään jatkamaan Kivikossa kelien salliessa marraskuuhun saakka.

– On selvää, että robottibusseja ei voida ottaa käyttöön heittämällä. Mutta esimerkiksi Ruotsissa kuskittomat tavarakuljetukset otetaan käyttöön ehkä jo ensi vuonna, muistuttaa operaattori Eetu Heikkinen.

Mikä ihmeen robottibussi?

Helsingin Kivikossa on kuukauden ajan testattu robottibussia eli itsestään ajavaa pikkubussia.

Bussi ajaa muun liikenteen seassa ja täydentää HSL:n joukkoliikennettä.

Helsinki Robobusline on ensimmäinen pitkäkestoinen, vakituisen reitin robottibussikokeilu Helsingissä.

Kokeilu kestää kolme vuotta keväästä syksyyn. Reitti saattaa vaihtua.

Bussi kulkee tänä vuonna linjanumerolla 94R Kivikonlaidan St1-huoltoaseman tuntumasta Kivikon liikuntapuistolle.

Bussissa on aina vastuullinen henkilö mukana, ja kyytiin mahtuu kerrallaan 8 henkilöä maksutta.

Lähde: HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kivistössä kehitetään liikenteen mullistavaa robottibussia – "Nyt on vallankumous menossa"8.5.2018 08.38
Matkustajat voivat huristella robottiautolla Kivistössä – Testiajoilla kehitetään kotimaista robottibussia4.5.2018 11.02
Robottibussi ilmestyy Helsingin kaduille kesällä – äänestys bussin ulkoasusta käynnissä1.4.2018 09.51

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu