Puheenaihe

Vanha stereotypia naiskuskeista elää edelleen – "Ei pidä paikkaansa"

Kuvituskuva

Stereotypia siitä, että naiskuljettaja olisi jotenkin huonompi kuin mieskuski on Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan vanhaa perua, eikä pidä enää paikkaansa.

– Saudi-Arabia on ääriesimerkki vanhoillisuudesta, kun naiset saivat oikeuden auton rattiin vasta nyt. Suomi Pohjoismaana on toista ääripäätä, tasa-arvo ajamisessa on hyvinkin pitkällä. Suomessa naiset tulivat mukaan jo 1950–70 -luvuilla, kun autoilu yleistyi Suomessa.

Nykyaikana ajokortti hankitaan melko nopeasti, naiset hankkivat sen vain hieman myöhemmin kuin miehet.

Mopokortissa muutos näkyy. Aiemmin mopoilu oli lähes pelkästään poikien harrastus. 2000-luvun vaihteessa mopoilu aika vahvasti tyttöistyi skootterien myötä. 15-vuotiailla pojilla mopokortteja on päälle 40 prosentilla ja tytöillä noin 30 prosentilla.

Naisten ajokortillisuus on suurimmillaan 18-vuotiaana, ja vähenee myöhemmin, jos autoa ei käytä.

Siinä mielessä maskuliinisuus näkyy liikenteessä, että ammattiliikenteen kuljettajat ovat edelleen pääsääntöisesti miehiä, samoin ralliautoilua harrastavat.

Ajokäyttäytymisessäkin on eroja.

Valtosen mukaan Liikenneturvan kyselyissä näkyy, että käsimerkkien kuten "keskarin" näyttäminen ja valojen vilkuttelu on naisilla harvinaisempaa kuin miehillä. Naiset ilmentävät tunteita liikenteessä vähemmän.

– Liikennekäyttäytyminen on yhteispeliä, jossa mukana ovat myös pyöräilijät ja jalankulkijat. Helposti tulkitaan toisten tekemisiä väärin. Ymmärrettävästi virheitä ja virhetulkintoja sattuu puolin jos toisinkin.

Miesten ajamat kolarit ovat tilastojen valossa vakavampia kuin naisten. Kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa kuljettajat ovat yleisimmin miehiä. Varsinkin kova nopeus ja rattijuopumus ovat useammin mukana miesten aiheuttamissa kolareissa.

Ajotaitoon vaikuttaa liikenteessä myös se, miten paljon kuljettaja ajaa.

Taskuperuutus vaatii tarkkuutta ja näppäryyttä. Jos sitä ei pääse harjoittelemaan, tai sitä tekee vain harvoin, on se kenelle tahansa vaikeata, Valtonen toteaa.

Ajokulttuurin vaikuttaa jo lapsuusvaihe.

– Lapsesta lähtien perheessä pojat voivat olla kiinnostuneempia vempaimista ja autoista, kun tyttöjä se ei niin kiinnosta. Varmaan poikien kohdalla autokouluissa joudutaan opettamaan huonoista tavoista poisoppimista, kun tytöt opettelevat perustaitoja. Tasa-arvon lisääntyminen näkyy siinäkin, että huonoja ajotapakäytäntöjä voi yhtä hyvin tulla naisillekin.

Ajokorttikoulutus uudistuu

Ajokorttilakia ja kuljettajantutkintoa ollaan uudistamassa ja muutokset tulevat voimaan 1.7.2018.

Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa.

Jatkossa tie ajokortin saamiseksi on yksilöllisemmin valittavissa.

Ajokorttilakiin tulossa olevien muutosten lisäksi säädöskokonaisuuteen kuuluvat valtioneuvoston ajokorttiasetus ja ajokorttilain nojalla annettavat määräykset.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi julkaisee uusitun ajokorttikoulutuksen tullessa voimaan uuden ajokortti-info.fi-sivuston.

Lähde: Trafi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Naiset kertovat: Tällaista on seksuaalinen häirintä – joka viides on vähentänyt iltamenoja pelon vuoksi16.6.2018 10.00
Taksien uudet hinnat voivat yllättää kuljettajatkin – AL: "Tapellaanko me jonossa siitä, kuka lähtee ajamaan halvimmalla?"28.6.2018 08.22
MotoGP-kuskin ihannemitat selvitettiin27.6.2018 09.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu