Puheenaihe

Vesiskootterien suosio kasvaa huimaa vauhtia – Tiesitkö? Rantavesissä pöristelystä voi olla ikäviä seurauksia

Kuvituskuva.

Sipoon Sanomat / Marianna Simo

Vesiskootterit ovat räjähdysmaisesti kasvattaneet suosiotaan. Vesiskoottereita on Suomessa jo lähes kymmenen tuhatta. Vesiskoottereita rekisteröitiin vuoden 2018 tammi-kesäkuussa 644 kappaletta ja kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34 prosenttia.

Vesiskootterin ajamiseen ei tarvitse ajokorttia tai koulutusta. Rekisteröityä moottorikäyttöistä kulkuneuvoa saa kuljettaa henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta.

– Huimasti ovat nämä vesiskootterit kasvattaneet suosiotaan, niiden rekisteröiminenkin on erittäin helppoa. Vesiskootterit rekisteröidään huviveneiksi, kertoo Trafin erityisasiantuntija Reetta Laine.

Vesiskootterin työntövoima perustuu tunneloituun potkuriin, joka on suihkuputkessa veneen rungon sisällä. Tämä mahdollistaa erittäin pienen syväyksen ja siten ajamisen matalassa vedessä, koska veneen pohjasta ei työnny alaspäin mitään.

Vesiskoottereiden maahantuoja Sea-Doo kertoo sivuillaan, kuinka matalissa vesissä veneet saattavat pöllyttää pohjaa ja nostaa kerrostumia leijumaan. Tämä heikentää valon tunkeutumista veteen ja alentaa happipitoisuutta. Tällä voi olla vaikutuksia kalojen ja lintujen ravinnonhankintaan. Jotta näiltä vaikutuksilta vältytään, tulee vesiskootterien pysyä väylillä ja välttää ajamista matalassa vedessä.

Vesilain mukaan liikennettä voidaan rajoittaa tai kieltää kokonaan, jos liikenne, ympäristö tai yleinen luonnon virkistyskäyttö sitä vaatii. Kielloista ja rajoituksista päättää alueellinen ympäristökeskus. Kiellot ja rajoitukset vaihtelevat alueittain. Oman alueesi rajoituksiin voit tutustua Ympäristöhallinnon verkkosivuilla. Sieltä selviää aluekohtaiset moottoroitujen vesikulkuneuvojen käyttökiellot ja nopeusrajoitukset. Kulkuväyliä koskevista kielloista ja rajoituksista päättää merenkulkulaitos.

Meripelastusjohtaja Pekka Lehtonen kertoo, että vuodesta 2010 tähän päivään pelastustehtäviä joissa vesiskootteri on ollut osallisena, on ollut nelisenkymmentä Helsingin alueella. Hänen arvionsa mukaan tapauksia tulee noin viisi vuosittain.

– Vesiskootterit eivät meitä hirveästi työllistä, Lehtonen kertoo.

Vesiskootterilla ajaminen voi vaikuttaa railakkaalta, huolettomalta ja jopa vaaralliselta. Siitä huolimatta onnettomuuksia joissa vesiskootteri olisi osallisena tapahtuu todella harvoin.

– Hyvin harvoin näistä onnettomuuksista kyllä kuulee, Trafin erityisasiantuntijat Reetta Laine toteaa.

Trafin vuositilastoista käy ilmi, että onnettomuuksia joissa vesiskootteri oli osallinen, on vuosien 2015–2017 välillä sattunut 77 kappaletta. Kuolemantapauksia oli kaksi kappaletta.

Meripelastusjohtaja Lehtonen arvioi, että liian suuri tilannenopeus yhdistettynä vesiskootterin tehoon ja liikkuvuuteen aiheuttaa eniten vaaratilanteita.

– Vesiskootterien kiihtyvyys ja nopeus ovat varmasti suurimmat vaaranaiheuttajat. Nopeuden tuottamat g-voimat aiheuttavat helposti tasapainon menetyksen kuljettajalle, Lehtonen kertoo.

Vesikulkuneuvoja ensirekisteröitiin vuoden 2018 tammi-kesäkuussa yhteensä 2 571. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden ensirekisteröinnit lisääntyivät 1,7 %.

Aikaisempien vuosien tapaan eniten ensirekisteröitiin moottoriveneitä, 1 855 kappaletta. Moottoriveneiden rekisteröintimäärä väheni kuitenkin edellisvuoteen nähden 6 prosenttia.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Vesijetti pääsi karkuun – nelihenkinen perhe osui tulilinjalle23.7.2017 10.44

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu