Puheenaihe

Vantaalaisopettajat toivovat luokkaan kahta aikuista: Tuen toteutuminen on illuusio – "Tavaroiden heittelyä, v-sanoja"

Vantaalaisopettajat kertovat, että erilaisista syistä tukea tarvitsevia lapsia on yhä enemmän. Kuvan luokka ei liity juttuun.

Arkisto/Johanna Erjonsalo

Arki kouluissa on levotonta, jopa kaoottista. Tämä opettajien kokemus nousee vahvasti esille koulun tarjoamaan tukeen liittyvässä raportissa. Vantaan vanhempainyhdistysten alueyhdistys (Vanvary) ja Vantaan opettajien ammattiyhdistys (VOAY) toteutti keväällä kyselyn kuinka opettajat ja vanhemmat kokevat lapsen tarvitsevan tuen toteutuvan Vantaalla.

Oppilaan tarvitsema tuki toteutuu huonosti 36 prosentin kyselyyn vastanneen alakoulun opettajan mielestä. 60 prosenttia yläkoulun opettajista oli sitä mieltä, että oppilaille kirjattu tuki ei toteudu käytännössä. Perusopetuksen henkilöstöstä noin 16 prosenttia vastasi kyselyyn.

Tällä hetkellä lähtökohtana on, että kaikki oppilaat ovat samalla luokalla oli oppilaalla tarvetta tukeen tai ei. Oppilaat jaotellaan eri tuen muotoihin: yleinen, tehostettu ja erityinen tuki eli kolmiportainen tuki. Jokainen oppilas kuuluu johonkin näistä kolmesta, valtaosa oppilaista yleisen tuen piiriin. Jotta oppilas katsotaan tehostetun tai erityisen tuen piiriin, hänelle on tehty siitä päätös.

Oppilaiden sijoittaminen samalle luokalle tuen tarpeesta riippumatta, perustuu ajatukseen jokaisen oikeudesta käydä lähikoulua. Vantaan Sanomien haastattelemat kaksi opettajaa sanovat ajatuksen oppilaiden yhdistämisestä tuen tarpeesta riippumatta samaan luokkaan olevan teoriassa hyvä. Käytännön toteutuminen on heidän mukaan illuusio, koska valtaosin he ovat luokassa yksin lasten kanssa. Koulun muutama erityisopettaja ja avustaja ovat kaikkien luokkien tukena, eikä aika riitä kuin muutamia tunteja viikossa luokanopettajan avuksi.

– Homma toimii, jos luokassa on koko ajan kaksi aikuista. Olisi mahtavaa, jos voisimme aina työskennellä työparin kanssa, he sanovat.

– Mutta yhteisopettajuus ei ole sama asia. Ei ole tarkoitus yhdistää kaksi luokkaa kahdelle opettajalle, vaan saada yhteen luokkaan toinen aikuinen opettajan kanssa, kuten taitava avustaja.

Toinen opettajista kertoo luokassaan olleen viime vuonna yli 20 oppilasta, joista neljänneksellä oli joko erityisen tai tehostetun tuen päätös.

– Koulun aloittaa joka syksy erityisen tuen lapsia, joiden lääkärinlausunnossa todetaan, että lapsi voi aloittaa koulun, jos luokassa on vakituinen tai henkilökohtainen avustaja. Tämä toteutuu todella harvoin, mutta vanhemmat luulevat, että näin on.

Erilaisista syistä tukea tarvitsevia lapsia on yhä enemmän. Ja sitten on niitä yleisen tuen lapsia, jotka hekin tarvitsevat välillä apua, vaikkapa vaikean matematiikan tehtävän kanssa.

– Minun on pakko tehdä luokassa valintaa, kenelle monista tukea tarvitsevista annan aikani. Useimmiten päädyn rauhoittelemaan lasta, jolla on tunne-elämän ongelmia, koska hänen käytöksensä vaikuttaa muihin oppilaisiin. Näin voin auttaa mahdollisimman montaa. Muiden täytyy selviytyä tällä välin yksin, hän sanoo.

Molemmat opettajat ovat olleet alalla yli 30 vuotta ja sanovat koulumaailman muuttuneen tänä aikana paljon. Käytös- ja tunne-elämän vaikeudet näkyvät ja kuuluvat koulun käytävillä. He sanovat aikuisen arvostuksen karisseen.

– Huutelua, vaeltelua, kynien katkomista, tavaroiden heittelyä, v-sanoja. Usein joutuu sanomaan, että sinä et puhu minulle tuolla tavalla.

Opettajat arvelevat, että lapsen käytöksen taustalla ovat kotiolot, ympäröivän yhteiskunnan levottomuus ja pirstaleisuus. Monet lapset eivät jaksa ponnistella haasteellisissa tehtävissä, ovat kärsimättömiä, eivätkä jaksa odottaa vuoroaan. Parhaiten pärjäävät ne oppilaat, joiden kotona ollaan kiinnostuneita onko läksyt tehty, luetaan yhdessä ja ollaan läsnä.

Opettajat korostavat, että huono käytös ei tietenkään koske kaikkia lapsia. He sanovat, että yhä on heitä, joilla käytöstavat ovat hallussa. Lapsen ja opettajan kanssakäyminen voi olla nykyään rennompaa kuin ennen.

– Tämän päivän lapset ovat paljon rohkeampia kuin aiemmin. Jos johonkin esitykseen tarvitaan esiintyjiä, on heti monta kättä pystyssä.

Opettajat sanovat, että nykyinen meno tuo kalliin laskun.

– Nyt kun säästetään, se tulee näkymään esimerkiksi syrjäytymisenä. Lisäksi tavalliset ja lahjakkaat oppijat menettävät kiinnostuksen opiskeluun, koska heidän tarpeitaan ei yksinkertaisesti ehditä huomioida ja he joutuvat alisuoriutumaan.

Haasteista huolimatta opettajat menevät mielellään aamuisin töihin.

– Pidämme työstämme sekä lapsista.

Opettajien kommentit julkaistaan poikkeuksellisesti nimettöminä.

Tästä on kyse

Vantaan vanhempainyhdistysten alueyhdistys (VANVARY) ry:n perusopetustoimikunta toteutti keväällä 2018 yhdessä Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen (VOAY) kanssa kyselyn vanhemmille ja koulujen henkilökunnalle kouluissa tarjottavan kolmiportaisen tuen saavutettavuudesta ja tuen riittävyydestä.

Kyselyn tarkoituksena oli selvittää oppimisen tuen toteutumista yleisesti Vantaalla.

Kyselyyn tuli kaikkiaan 580 vastausta: vanhemmilta 283 ja koulujen henkilökuntaan kuuluvilta henkilöiltä yhteensä 297.

Lainsäädännön mukaan oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaisen opetuksen ohella riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea koko perusopetuksen ajan.

Lähikoulut saavat itse päättää, kuinka tarvittava erityisopetus järjestetään. Mahdollisia tukimuotoja voivat olla

muun muassa eriyttäminen ryhmässä, oppilashuoltotyö, oppilaanohjaus sekä tuki-,

pienryhmä- ja erityisopetus.

Vantaalla on 42 suomenkielistä peruskoulua: 24 alakoulua, 9 yläkoulua ja 9 yhtenäiskoulua.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu