Puheenaihe

VR saa kovat kilpailijat Britanniasta ja Ruotsista – kaikkiaan 7 yhtiötä kilpailee lähijunaliikenteen järjestämisestä

Kuvituskuva

Johanna Erjonsalo

Kaikkiaan seitsemän junayhtiötä kilpailee pääsystä operoimaan HSL:n lähijunaliikennettä, kertoi HSL torstaina.

Suomen valtion omistaman VR:n ohella kisassa on mukana valtio-omisteinen Sveriges Järnväg Ruotsista.

Loput viisi kilpailijaa ovat Euroopan markkinoilla toimivia joukkoliikennekonserneja.  Mukana ovat ruotsalaiset Arriva Sverige ja Transdev Sverige ja brittiläiset First Rail Holdings ja The Go-Ahead Group sekä brittiläis-hongkongilaiseen MTR-konserniin kuuluva MTR Nordic.

MTR:ää lukuun ottamatta kaikki yksityisfirmat toimivat myös bussiliikenteessä.

HSL:n mukaan kaikki osallistujat täyttivät annetut kelpoisuusvaatimukset. Ehtoihin kuuluivat jo aiemmin myönnetty toimilupa jossain Euroopan maassa sekä kokemusta vastaavanlaisen lähijunaliikenteen hoitamisesta.

Seuraavaksi HSL aikoo tavata kilpailijat ja neuvotella kaikkien kanssa erikseen. Neuvotteluissa pyritään takaamaan, että tarjouskilpailussa ja sopimuksessa kaikki tarvittavat yksityiskohdat tulevat huomioiduiksi.

– Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että tarjouskilpailuun osallistuu näin monta pätevää hakijaa. Meillä on hyvät mahdollisuudet saavuttaa kilpailutuksen tavoitteet, kommentoi HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL tavoittelee kilpailutuksella sekä paremmin toimivaa lähijunaliikennettä että kustannussäästöjä.

– Säästöt eivät saa kuitenkaan toteutua laadun kustannuksella. Haluamme nimenomaan parantaa lähijunaliikenteen laatua ja luotettavuutta. Haluamme lähijunaliikenteen myös kiinteämmäksi osaksi HSL:n joukkoliikennejärjestelmää, toteaa Rihtniemi.

Kilpailutus koskee lähijunaliikennettä kehäradalla, pääradalla Helsingistä Keravalle sekä rantaradalla Helsingistä Siuntioon. 

Muut lähijunat ovat osa liikenne- ja viestintäministeriön hankkimaa Etelä-Suomen taajamaliikennettä, jossa kilpailutettu liikenne alkaa myöhemmin.

Lähijunia nykyisin operoivassa VR:ssä uskotaan, että yhtiö vahva osaaminen ja pitkä kokemus tuovat sille sopimuksen.

– Viime vuosina tehokkuutemme on parantunut merkittävästi ja olemme kyenneet laskemaan kustannustasoa, samalla kun liikenteen määrä on lisääntynyt merkittävästi. Etujamme ovat myös vahva osaaminen ja kokemus pohjoisten olosuhteiden kaupunkiliikenteestä, kommentoi VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä.

Sipilän mukaan VR:n ajaman HSL-lähijunaliikenteen määrä on kasvanut 20 prosenttia vuonna 2015 tehdystä arviosta. Samalla lähiliikenteen kilpailukyky on parantunut, ja tehostamisen ansiosta VR alensi äskettäin HSL-liikenteen nykyisen siirtymäkauden sopimuksen hintaa 27 miljoonaa euroa.

Näin kisa etenee

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutus toteutetaan kaksivaiheisella neuvottelumenettelyllä, jonka ensimmäinen vaihe käynnistyi tämän vuoden helmikuussa.

Nyt päätetyssä ensimmäisessä vaiheessa on arvioitu tarjoajien soveltuvuus. Kaikki tarjoajat täyttivät HSL:n asettamat kelpoisuusvaatimukset ja hyväksyttiin mukaan nyt alkavaan neuvottelumenettelyyn.

Neuvotteluvaiheen jälkeen HSL julkaisee lopullisen tarjouspyynnön ja sopimusluonnoksen näillä näkymin toukokuussa 2019.

Tarjouskilpailun voittaja on määrä julkistaa huhtikuussa 2020. Tarjouskilpailun voittajan kanssa tehdään 10 vuoden sopimus HSL-alueen lähijunaliikenteen hoitamisesta.

Valittu operaattori aloittaa kilpailutetun lähijunaliikenteen HSL:n alueella näillä näkymin kesäkuussa 2021.

Lähde: HSL

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HSL kilpailuttaa lähijunaliikenteen – VR lähtee kisaan luottamusta uhkuen 13.2.2018 15.02

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu