Puheenaihe

Älykäs ostoslista neuvoo tulevaisuudessa vähämuoviset tuotteet marketin laajasta valikoimasta

Kuluttaja seikkailee kymmenien tuhansien tuotteiden keskuudessa asioidessaan isossa marketissa.

Johanna Erjonsalo

AAMUPOSTI | Älypuhelimen ruudulle ilmaantuu digitaalinen ostoslista, joka kattaa nelihenkisen perheen kolmen päivän ruokatarpeet. Koska perheenäiti haluaa kauppareissullaan minimoida kotiin päätyvän muovijätteen määrän, sovellus valikoi tuotteet siten, että ne sisältävät mahdollisimman vähän muovijätettä.

Yhtä lailla kauppalista voidaan laatia edullisimman hinnan, kotimaisuusasteen, tietyn budjetin tai vaikkapa ravintosisältöjen mukaan.

– Perhe voi esimerkiksi päättää vähentävänsä sokeria 20 prosenttia ruoasta ja rakentaa ostoslistansa sen mukaan. Kännykkään ladattava mobiilisovellus on asiakkaan digitaalinen kauppakaveri, joka auttaa haluttujen tuotteiden valikoimisessa sekä tarvittaessa keräilyssä ja maksamisessa, sanoo asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar Kesko Oyj:sta.

Jungar puhui tulevaisuuden ruokakaupasta Suomen Pakkausyhdistyksen järjestämässä seminaarissa Helsingin Messukeskuksessa tiistaina.

Jo tällä hetkellä K-ryhmällä on käytössään K-Ruoka-mobiilisovellus, johon karttuu tietoa asiakkaan ostokäyttäytymisestä.

Datan pohjalta sovellus kertoo asiakkaalle juuri häntä kiinnostavista tarjouksista.

Alkoholi-, tupakka- tai energiajuomatuotteita sovellus ei mainosta.

Sovelluksen apu korostuu etenkin suurissa marketeissa. Esimerkiksi Espoon Ison Omenan K-Citymarketin tuotevalikoima kattaa nykyisin noin 30 000 tuotetta, joiden äärellä asiakas tekee valintojaan.

K-Ruoka-mobiilisovellukseen karttuu tietoa asiakkaan ostokäyttäytymisestä.

Sovelluksen on ottanut käyttöönsä tällä hetkellä 580 000 asiakasta.

Tulevaisuuden asiakas on entistä haastavampi tutkimuksen kohde, sillä hänen ostokäyttäytymistä on vaikea ennustaa.

Jungar puhuu hybridikuluttajasta, joka tekee päätöksiä erilaisilla motiiveilla, yhdessä hetkessä äärimmäisen rationaalisesti seuraavassa täysin spontaanisti.

Asiakas seikkailee saman ruoka-aterian eri ainesten kanssa hyvin erilaisissa hintakategorioissa.

– Asiakas esimerkiksi seikkailee saman ruoka-aterian eri ainesten kanssa hyvin erilaisissa hintakategorioissa. Hän saattaa ostaa pizzapohjaa varten kalleimman mahdollisen spelttijauhopussin, mutta kerätä täytteet edullisimmista Pirkka-tuotteista.

Tulevaisuuden asiakas tasapainoilee yhä enemmän hinnan, inspiraation ja vaivattomuuden kolmiossa ostoksia ja valintoja tehdessään.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu