Puheenaihe

Vantaalle on tulossa uusia lentomelurajoituksia – Näillä alueilla lentomelu rajoittaa rakentamista eniten

Karttakuva näyttää uudet ja vanhat lentomelukäyrät. Muutokset ovat suhteellisen pieniä.

Vantaan kaupunki

Lentomelu rajoittaa rakentamista Vantaalla tulevaisuudessa aiempaa enemmän. Kaupungin tuoreen yleiskaavaluonnoksen mukaan Vantaan lentomelualueet laajenevat hieman nykyisestä.

– Vanhan ja uuden yleiskaavan lentomeluvyöhykkeissä ei ole kokonaisuutena suuria eroja, mutta joissain kohdissa löytyy selviä eroavaisuuksia: melualueiden muutokset vaikuttavat rakentamiseen eniten Kivistössä ja Voutilan kyläseudulla, kertoo Vantaan kaupunkisuunnittelun suunnittelija Anna-Mari Kangas.

Päivitettyjen lentomelukäyrien taustalla on Finavian 2008 tekemä ympäristölupahakemus. Finavia haluaa suurentaa melualueita, koska ennusteen mukaan lentoliikennemäärät tuplaantuvat nykyisestä.

Kivistössä, Vierumäessä, Koivuhaassa, Vantaanlaaksossa ja Martinlaaksossa laajenee 55–60 desibelin lentomelualue. Tällä vyöhykkeellä ei sallita uusia asuinalueita eikä ”uusia herkkiä toimintoja”, kuten kouluja, päiväkoteja ja hoitolaitoksia. Siellä voidaan kuitenkin toteuttaa hieman täydennysrakentamista.

Vanhassa, 2008 voimaan tulleessa Marja-Vantaan osayleiskaavassa Kivistön keskustan asuinalueet rajattiin silloisen 55–60 desibelin lentomelualueen ulkopuolelle. Nyt kuitenkin keskustan melualue levenee Tikkurilantien kohdilta 200 metriä pohjoiseen kehäradan suuntaan.

Kankaan mukaan kaupunki tahtoo silti yleiskaavassa varmistaa, että loputkin Kivistön keskustan rakennussuunnitelmista saatetaan loppuun. Siksi lentomelun laajenemisalueelle tulee lisämääräyksiä, jotka takaavat riittävät meluntorjuntatoimet rakennuksissa ja ulko-oleskelupaikoissa. Esimerkiksi kerrostaloasuntojen parvekkeet tulee lasittaa ja ulkoalueita kattaa.

– Kivistön keskustan taloissa on jo aiemmin vaadittu tiukempaa ääneneristävyyttä kuin muilla 50–55 desibelin alueilla, koska lentomelun on ennakoitu voimistuvan tulevaisuudessa, Kangas huomauttaa.

Uuden melualueen takia osaan Kivistön keskustaa ei saa myöskään rakentaa pientaloja.

– Niissä pihat ovat tärkeä osa asumista ja niitä on vaikea suojata lentomelulta, Kangas perustelee.

Voutilassa, osassa Koivuhakaa ja Vantaanlaakson pohjoisosassa taas laajentuu suurempi, yli 60 desibelin lentomelualue. Käytännössä meluvyöhyke kattaa koko Voutilan kylän. Yli 60 desibelin vyöhykkeelle ei saa rakentaa uusia asuintaloja tai "herkkiä toimintoja" eikä täydennysrakentamistakaan sallita.

– Alueille on voinut aiemmin tehdä täydennysrakentamista, mutta nyt vain korjausrakentaminen ja tuhoutuneen talon korvaaminen on sallittua.

Lievempi 50–55 desibelin alue laajenee Länsi-Vantaalla. Sinne voidaan sijoittaa uusia asuinalueita ja ”herkkiä toimintoja”. Kangas kertoo, etteivät uudet meluvyöhykkeet kaada merkittäviä rakentamissuunnitelmia Vantaalla.

– Sen sijaan Tuusulassa Rykmentinpuiston osayleiskaavassa osa rakentamisalueista piti kumota. Vantaalla ei aiota rakentaa uusia isoja asuinalueita, vaan tarkoitus on tiivistää nykyisiä keskuksia.

Vantaalle tulee myös lentokoneiden laskeutumisvyöhyke, joka kattaa kiitoteiden suuntaisen alueen Länsi-Vantaalla. Kiitoteiden jatkeilla laskeutuvien koneiden melu on paikoin kovaa melualueiden ulkopuolellakin. Vyöhykkeen äärelle rakennettaville asuintaloille asetetaan jatkossa ääneneristysvaatimuksia.

Linjassa maakuntakaavan kanssa

Vantaan yleiskaavatoimikunta hyväksyi uudet lentomelualueet yleiskaavaluonnoksen pohjaksi 1. lokakuuta. Syyskuussa asia jäi yksimielisesti pöydälle, koska sitä ei ehditty käsitellä.

Kaupungin tavoitteena on, että luonnos hyväksytään joulukuussa ja asetetaan alkuvuodesta 2019 asukkaiden nähtäville ja kommentoitavaksi. Luonnosta voidaan vielä muokata palautteen pohjalta. Tavoitteen mukaan uusi yleiskaava valmistuu vuonna 2020. Voimaantulovuosi riippuu mahdollisista valituksista.

Yleiskaava on lentomelualueiden osalta linjassa tällä viikolla nähtäville tulleen Uudenmaan maakuntakaavaluonnoksen kanssa.

Lentomeluvyöhykkeet on esitetty Vantaan yleiskaavoissa vuodesta 1983. Vaikka lentoliikenne on kasvanut, melualueet ovat pienentyneet etenkin lentokonekaluston kehittymisen ansiosta.

Vantaa varmistaa nyt uudella yleiskaavallaan, että lentokentän kasvu toteutuu ja lentämisen ympäristöhäiriöitä pystytään hallitsemaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Aviapoliksen asuttaminen alkaa – "Lentomelutaso sallii asumisen"28.8.2016 06.10
Kivistön uudet kerrostalopihat täytyy kattaa - syynä lentomelu23.10.2015 10.50

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu