Puheenaihe

Maan tärkein junarata on rapistunut jo 10 vuotta, ja muutos tarvitaan nyt, sanoo uusi hankepomo – "Suomelle tulee tappiota 30 miljoonaa joka vuosi"

NÄKÖKULMA

Petteri Mäkinen

Junien nopeus maan tärkeimmällä raideyhteydellä Helsingin ja Tampereen välillä on laskenut viimeisen kymmenen vuoden ajan. Peruskunto on huono, eikä korjauksen tai lisäraiteiden suunnittelua ole vielä edes aloitettu.

Näin lohduttomasti Suomen rautateiden pääradan nykytilanteen kuvailee, Karoliina Laakkonen-Pöntys, joka on nimetty pääradan suunnittelun ja edunvalvonnan Päärata Plus -ryhmän suunnittelujohtajaksi.

– Päärata on meille kriittinen asia. Tämä halutaan nostaa nyt painokkaasti esille.

Laakkonen-Pöntys on työskennellyt vuodesta 2011 Pirkanmaan liitossa maakuntakaavoitusjohtajana. Osa tehtävistä pysyy, vaikka titteli ja työn pääpaino muuttuvat. Siirtymä maakuntakaavasta pääradan pariin on loppujen lopuksi ajatuksellisestikin luonteva.

– Maakuntakaava nojaa raideliikenteeseen. Sen tavoitteet eivät toteudu, jos päärata ei edisty.

Pirkanmaan liiton tavoitteena on varmistaa, että pääradan mahtuminen investointilistoille ei kaadu ainakaan tiedon puutteeseen sen merkityksestä. Esittelykalvoissa päärata kulkee jo nimellä Suomi-rata. Argumentit putoilevat ratalobbarin suusta sujuvasti. Aineistoa löytyy muun muassa talous- ja ympäristöteemalla.

– Kansantaloudelle tulee 30 miljoonaa euroa vuodessa tappiota, ellei päärataa saada kuntoon. Tämä syntyy esimerkiksi työmatka-ajasta. Pääradalla on suuri rooli myös ilmastotavoitteisiin vastaamisessa.

Laakkonen-Pöntyksen mukaan työssä yhdistyvät suunnittelutyö ja edunvalvonta. Suunnittelujohtaja on häpeilemättä myös lobbari.

– On turha suunnitella, jos ei hoida taustalla sitä, että suunnitelmilla on mahdollisuus toteutua.

Pääradalle ollaan myöntämässä miljoonaa euroa ensi vuoden budjettiin. Suunnittelujohtaja tarkentaa, että kyseessä ei ole varsinaisesti pääradan suunnitteluraha, vaan suunnittelun suunnitteluraha.

– Sillä vasta suunnitellaan radan vaatimaa lakisääteistä suunnittelua, johon kuuluvat yleis- ja ratasuunnitelman teko.

Pelkästään Tampereen ja Helsingin välillä ratasuunnitelmien teko maksaa helposti parikymmentä miljoonaa euroa. Tampereen ja Riihimäen välillä puhutaan 8 miljoonasta.

Suunnitelmien valmistumisella on toinenkin suuri merkitys. Kaupunkilehti Tamperelainen uutisoi huhtikuussa, että EU-komissio nosti pääradan Helsingin ja Tornion välillä osaksi Euroopan liikenteen ydinverkkokäytävää, josta jaetaan avokätisimmät EU-tuet liikennehankkeille.

Niiden hakemiseksi tarvitaan valmiit suunnitelmat. EU:n rahoituskehys olisi vuosille 2021–27.

– On riskejä, että suunnittelu voi kestää jopa pitempään kuin kymmenen vuodeksi. Siksi suunnitteluvalmiutta pitää nostaa.

Ensimmäisen vuoden ajan suunnittelujohtajan palkan maksaa Pirkanmaan liitto. Tarkoituksena on, että alusta lähtien mukana ovat muut pääradan varren maakuntaliitot ja kunnat.

– Tämä on rautatiejärjestelmä selkäranka ja pääsuoni. Nyt pitää saadaan paljon eri tahoja katsomaan samaan suuntaan ja hakea kumppanuutta valtion kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu