Paikalliset

Kehäradan valtava glykolilasku jaetaan puoliksi Finavian ja Liikenneviraston kesken

Kesällä 2010 havaitun glykolin aiheuttaman mikrobikasvuston seurauksena kehäradan kustannukset kasvoivat ainakin 45 miljoonalla eurolla.

Liikennevirasto

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää, että Finavia Oyj ja Liikennevirasto jakavat kehäradan glykoliongelmasta aiheutuneet lisäkustannukset puoliksi.

Ministeriön mukaan nyt tiedossa olevien 45 miljoonan euron lisäkustannusten jakaminen tulisi tehdä Liikenneviraston ja Finavia Oyj:n kesken siten, että Finavia maksaa lisäkustannuksista Liikennevirastolle 22,5 miljoonaa euroa. Osapuolet sopivat maksun yksityiskohdista keskenään tarkemmin. Toteutuneita kustannuksia on tällä hetkellä 8,4 miljoonaa euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriön kannanoton mukaan glykoliongelman vahingonkorvausta ei voi oikeudellisin perustein yksiselitteisesti ratkaista. Ministeriö esittää Liikennevirastolle ja Finavialle kustannusjakoratkaisua, koska hankkeen rahoitus ja aikataulu eivät mahdollista pitkää oikeuskäsittelyä. Ministeriöllä ei myöskään ole hallinnonalallaan sellaista yleisen edun vaatimusta, joka edellyttäisi asian oikeudellista ratkaisua.

Helsinki-Vantaan lentoaseman alueelle rakennettavan kehäradan louhinnan yhteydessä havaittiin toukokuussa 2010, että tunneliin tihkuu lentokoneiden jäätymisenestoaineena käytettävää glykolia ja sen hajoamistuotteita sisältävää vettä. Glykolipitoisen veden ja sen aiheuttaman mikrobikasvuston on todettu lyhentävän betoni- ja teräsrakenteiden käyttöikää.

Lentokentän maaperän glykolipitoisuus on todennäköisesti aiheutunut useiden vuosikymmenten aikana.

Liikennevirasto vastaa kehärata-hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta. Finavia jatkaa valtion kokonaan omistamana osakeyhtiönä edeltäjänsä Ilmailulaitoksen mukaisesti alueella lentoasematoimintaa.

Ministeriö teettää vielä erillisen selvityksen glykoliongelmien kustannusvaikutuksissa kehäradan muissa kohteissa. Liikenneviraston mukaan tällä hetkellä jo toteutuneet jatkoselvityskustannukset ovat noin 5 miljoonaa euroa ja mahdolliset uudet lisäkustannukset 20 miljoonaa euroa. Ylläpidon lisäkustannukset nousevat riippuen glykolin vaikutuksen suuruudesta rakenteisiin. Näiden kustannusten rahoituksesta tehdään erillinen linjaus myöhemmin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu