Puheenaihe

Seis! 90 sekuntia voivat ratkaista, alatko mässäillä illalla – lue neljä neuvoa

Tunnesyömiseen kannattaa puuttua, kun se alkaa haitata fyysistä tai henkistä hyvinvointia.

Marjo Rämö

Rankan työpäivän päätteeksi moni suomalainen suuntaa herkkukaapille. Suklaa tai jäätelö tuntuu stressin keskellä ansaitulta.

Rasvainen ruoka tai makeat naposteltavat piristävät, kun mieli on maassa ja ulkona yhä pimeämpää.

– Ihmisillä paino nousee herkästi pimeään aikaan. Pimeys laskee monilla mielialaa, ruoka taas kohottaa sitä – siispä hoidamme itseämme syömällä. Usein ulkona liikkuminen ja sosiaalinen aktiivisuus vähentyvät syksyn tullen, ja silloin syömisen merkitys mielihyvän lähteenä ja tunteiden säätelyn välineenä korostuu, tiivistää ravitsemusterapeutti Anette Palssa Terveystalosta.

Ongelmaksi tunnesyöminen muodostuu, kun siitä tulee lähes ainoa keino säädellä omia tuntemuksia.

Miten sitten pääsee irti tunnesyömisestä? Palssa antaa viisi ohjetta:

1. Aloita perusasioista. Mielitekoja ilmenee enemmän, kun on syönyt, nukkunut tai liikkunut liian vähän. Meistä kaikista tulee tunnesyöjiä ruokakaupassa väsyneenä ja nälkäisenä harhaillessamme. Säännöllinen ja riittävä ruokailu auttaa pitämään syömisen hallinnassa.

2. Mieti, missä mättää. Tunnesyömisessä on harvemmin todella kyse siitä, että suklaa nyt vain on niin hyvää. Siksi kannattaa pysähtyä pohtimaan, millaista elämää haluaa viettää ja millaista se on nyt. Tylsistynkö töissä tai onko parisuhde koetuksella? Kun arkeen kuuluu mukavaa tekemistä, mielekästä työtä ja toimivia ihmissuhteita, on syömiseen liittyviä mielihalujakin helpompi lähteä työstämään.

3. Pysähdy mieliteon äärelle. Herkkuhimon iskiessä kannattaa pysähtyä kuulostelemaan, miltä kehossa tuntuu. Onko nälkä tai jano, väsyttääkö, onko olo stressaantunut? Mitä todella tarvitsen? Tunnereaktio kestää 90 sekuntia, sen jälkeen tietoinen ajattelu ja omien tekojen harkinta on helpompaa.

4. Riko rutiinit. Annatko itsellesi luvan nauttia ruoasta vain silloin, kun koet raataneesi sen eteen? Kun ruoka toimii jatkuvasti palkintona tai lohdukkeena, syömiseen liittyvä nautinto vähenee. Sen sijaan, että söisit pizzan joka perjantai palkintona rankasta viikosta, mieti, voisiko pizzapäivä olla keskiviikko. Ruoan ei koskaan tarvitse olla palkinto tai lohduttaja, vaan siitä voi iloita ja nauttia tunteista riippumatta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ostatko enemmän suklaata kuin salaattia? – S-ryhmä avaa ostostiedot kellonaikoja myöten2.10.2018 09.45
Nyt se on tutkittu: Suklaakonvehtien syöntijärjestys jakaa kansan13.12.2017 10.24
Kaamosaika tuo kroppaan 2 lisäkiloa – näin torjut väsymystä26.10.2015 05.50
Auttaako suklaa kaamosväsymykseen – asiantuntija vastaa6.11.2012 12.16

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu