Puheenaihe

Ratikan paras reitti Tikkurilan aseman ohi kulkee tunnelissa – Se on kallein ja vaikein toteuttaa

JOUKKOLIIKENNE Vantaan ratikkareitin vaikeimpia linjauspaikkoja on Tikkurilan keskusta.

Vantaan ratikkaa lähtee maan alle Tikkurilan Kielotiellä, joka sijaitsee projektipäällikkö Tiina Hulkon takana.

Armi Suojanen

Vantaan ratikkareitin suunnittelussa ollaan vaiheessa, jossa kriittiset kohdat otetaan tarkempaan syyniin. Sellaisia ovat Tikkurilan keskusta ja Helsinki-Vantaan lentoasema.

Ratikan linjaus lentoasemalla on jo löytynyt, sinne on suunnitteilla silta, mutta Tikkurila vaatii vielä puntarointia.

Vertailujen perusteella ratikan paras linjaus Tikkurilassa kulkee Dixin kohdalla pääradan ja Kirjastopuiston ali. Helsinki-Vantaan lentoasemalta tullessaan ratikka sukeltaa maan alle Kielotiellä ennen Lummekujaa ja nousee taas maan päälle Väritehtaankadulla radan itäpuolella.

Se on neljästä tarkastellusta vaihtoehdosta kallein, noin 62 miljoonaa euroa, ja vaikein toteuttaa. Sillä on kuitenkin merkittävä etu puolellaan, sillä sen tekee kulkuvälineen vaihdon helpoksi.

– Ratikalle saadaan sujuva vaihtoyhteys juniin ja busseihin, kun se alittaa Tikkurilan juna-aseman tunnelissa, perustelee liikenneinsinööri ja Vantaan ratikan projektipäällikkö Tiina Hulkko.

Lisäksi ratikka ohittaa Tikkurilan nopeasti ja sille saadaan pysäkki Kielotielle Tikkuraitin tuntumaan. Myös haitat muulle liikenteelle ovat reitin rakentamisen jälkeen muita vaihtoehtoja pienemmät. Haitta kohdistuu vain Kielotielle, jossa luiska ja pysäkki vaativat autokaistojen vähentämistä.

Varavaihtoehtona tunnelille on viedä ratikka raiteiden ali Valkoisenlähteentien sillan kohdalla. Alikulussa on huomioitu raitiotievaraus eikä siltarakenteita tarvitsisi muuttaa. Valkoisenlähteentien reitti on vaihtoehdoista edullisiin eli noin 37 miljoonaa euroa, mutta se on hidas. Tikkurilan läpi kulkeminen kestää Valkoisenlähteentien kautta kahdeksan minuuttia, kun Dixin ali kulkeva ratikka ajaa sen 4,5 minuutissa.

Entä pitääkö mistään reitin varrelta Helsingin Mellunmäestä lentoasemalle purkaa rakennuksia?

– Tämän hetken suunnitelmissa ratikan tieltä pitää purkaa yhden asuinrakennuksen kampaamotoiminnassa oleva siipi Vaaralassa, mutta muuten ei asuinrakennuksia, Hulkko sanoo.

Lisäksi saatetaan purkaa muutama toimitilarakennus, jotta katutilassa päästään haluttuun laatuun.

– Näistä ei kuitenkaan ole mitään päätöksiä.

Tekninen lautakunta suosittelee Tikkurilan vaihtoehdoista Dixin alittavaa tunnelia yleissuunnitelman reitiksi ja jatkosuunnitteluun. Kaupunginhallitus käsittelee linjausasiaa 12. marraskuuta.

Tiina Hulkon kommentista korjattu aikamuoto 30.11. klo 14.48.: Mahdollisesti purettavassa liiketilasiivessä toimii edelleen kampaamo.

Vantaan ratikka

Tikkurilan läpi kulkevalle reitille on selvitetty neljä vaihtoehtoa.

Ne ajavat Tikkurilan läpi Valkoisenlähteentietä, Ratatietä, Unikkotietä ja Dixin ali.

Valkoisenlähteentien vaihtoehto on hitain, noin kahdeksan minuuttia ja Dixin alitus nopein noin neljä minuuttia.

Vantaan ratikan yleissuunnittelu jatkuu syksyyn 2019 asti.

Ratikkalinjan rakennustyöt Mellunmäestä Tikkurilan ja Jumbon kautta lentoasemalle alkavat aikaisintaan vuonna 2025. Ratikka voisi kulkea reitillä 2030-luvun alkupuolella.

Ratikkalinjan kokonaiskustannusarvio on tässä vaiheessa noin 300 miljoonaa euroa. Siitä kolmasosan maksaisi valtio, loput Vantaan kaupunki, Helsinki ja mahdollisesti EU.

Lisää aiheesta

Vantaalle on suunnitteilla pikaratikkalinja – alkaa liikennöidä ehkä vuonna 20307.11.2017 06.15

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu