Puheenaihe

Ehdotus: Ilmailumuseosta voisi tehdä skeittihallin

RAHA Vantaalla sijaitsevan erikoismuseon kohtalo on vaakalaudalla.

Arkisto/Marika Lumme

Vantaalla sijaitsevan Ilmailumuseon kohtalon kello tikittää. Jos asiat eivät etene oikeaan suuntaan, pahimmillaan lopputuloksena on museon toiminnan alasajo.

Kuilun reunalle museon on tuonut raha. Museota hallinnoivan säätiön omistamat rakennukset ovat tontilla, jonka omistaa Fin- avia, joka ei ole perinyt tontista vuokraa. Nykyisen vuokrasopimuksen päättyessä vuonna 2022 tilanne muuttuu ja sitä ennen museolla on edessä muutto.

Muuttoon kannustaa myös se, etteivät nykyiset tilat mahdollista toiminnan kehittämistä tavalla, jota museota johtava Pia Illikainen toivoo.

Rahaa ei tarvita heti huomenna.”

Vantaan Sanomat kertoi toukokuussa museon haaveista päästä lentokentän rahtialueella sijaitseviin tiloihin. Tilat omistava kiinteistöyhtiö LAK on näyttänyt museolle vihreää valoa.

Muutto edellyttäisi, että joku ostaisi tai vuokraisi museon nykyiset rakennukset. Finavia on ilmoittanut, ettei se ole niistä kiinnostunut. Tiloja on tutkinut myös Vantaan kaupunki. Kaupunki olisi Illikaisen mukaan kiinnostuneempi tontista kuin rakennuksista.

Illikainen uskoo, että kaupungilla olisi rakennuksillekin käyttöä.

– On puhuttu muun muassa skeittihallista. Skeittauksesta tulee olympialaji ja Etelä-Suomesta käydään aina Tallinnassa asti skeittaamassa. Rakennukset sopisivat tuohon käyttöön erinomaisesti, pohtii Illikainen.

Muutto ja uusien tilojen muokkaaminen sopiviksi maksaa viisi miljoonaa euroa.

– Valtiolta on tulossa kolme miljoonaa, mutta se edellyttää, että museo järjestää itse puuttuvat kaksi miljoonaa, kertoo Suomen Ilmailumuseosäätiön puheenjohtaja Sami von Wehrt.

Nykyisten rakennusten arvoksi on mainittu juuri tuo puuttuva kaksi miljoonaa euroa. Rahaa ei kuitenkaan tarvita heti huomenna.

– Tarvitsemme vain varmistuksen siitä, että rahoitus järjestyy parin kolmen vuoden sisällä, sanoo von Wehrt.

Ilmailumuseo on Vantaalla muihin museoihin verrattuna kehnommassa asemassa, koska se ei ole kaupungin oma.

– Toivon, ettei meitä nähtäisi kulueränä, vaan vetovoiman lisääjänä. Tutkimusten mukaan museot tuovat kaupungille rahaa. Jos saamme nostettua kävijämääriä, museo voisi tuoda vuosittain jopa 100 000 uutta kävijää Vantaalle, sanoo Illikainen.

Myös von Wehrt toivoo, että Vantaa ottaisi kopin museon tarjoamista mahdollisuuksista.

– Vantaan suhtautuminen museoon on koko ajan parantunut, mutta emme ole silti saaneet kaupungilta aivan sitä vastakaikua, mitä olisimme toivoneet.

Illikaisella on museon varalle monenlaisia suunnitelmia. Mikäli museo pääsisi rahtialueen tiloihin, ne avaisivat mahdollisuuden laajemmalle tapahtumatarjonnalle ja uusille yhteistyökumppanuuksille.

Museon muutolla on kiire myös siitä syystä, että Aviapoliksen kehittäminen on puristamassa museon ahtaalle.

– Meidän museoesineemme ovat isoja. Jos ympärille tulee parkkitaloja ja muita rakennuksia, niin kohta esineitä ei saada kuljetettua museosta pois, toteaa Illikainen.

Suomen llmailumuseon ahdingosta kertoi ensimmäisenä Suomen Kuvalehti.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Ilmailumuseo tähyilee rahtiterminaaliin – "Yksi mahdollinen vaihtoehto museon uusiksi tiloiksi"31.5.2018 08.10
Ilmailumuseo saa uuden johtajan syyskuussa26.5.2018 08.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu