Puheenaihe

Amerikkalainen Brandon, 36, ihmettelee Suomen Black Fridayta – "Meillä isoäiti ehdotti aina suvun naisille"

IHMISET Black Friday on Yhdysvalloissa kivijalkaliikkeiden vuoden isoin kauppapäivä. Kun kiitospäivän kalkkuna on syöty, lähdetään sankoin joukoin shoppailemaan. Miltä näyttää amerikkalaisen silmin suomalainen Musta Perjantai?

Hyvinkäällä asuva Brandon Reinauer näkee, että Black Friday ja Cyber Monday voivat olla hauskoja juttuja, jotka tarjoavat tavan säästää rahaa joululahjahankinnonissa. "Joskus taas ajattelen, että Black Friday on liian kaupallinen. Tuntuu, että katsoitpa minne tahansa, joku haluaa sinun kuluttavan rahasi."

Ari Peltonen

Black Friday on Yhdysvalloista alkunsa saanut kauppapäivä. Se seuraa aina kiitospäivää, joka on jouluakin merkittävämpi juhlapäivä maassa, jossa on monia eri uskontoja.

Kiitospäivä on aina marraskuun neljäs torstai. Monet voivat pitää myös perjantaina töistä vapaata. Koululaisillakin on lomaa.

Perjantaina vietettävä Black Friday polkaisee käyntiin joulukaupan. Myös yhdysvaltalaisen Brandon Reinauerin, 36, suku on tottunut hankkimaan alennusmyynneistä joululahjoja.

Reinauer on asunut Suomessa viisi vuotta. Hän työskentelee Konecranesilla ja elää perheensä kanssa Hyvinkäällä. Tänne muutettuaan hän yllätyksekseen huomasi mainoksista, että täälläkin vietetään Black Fridayta. Reinauer on luvannut kertoa, miten suomalainen ja amerikkalainen Black Friday eroavat toisistaan.

Vastaus on: Paljon.

Reinauerin suvussa USA:ssa Black Friday oli yhteisöllinen päivä, kuten kiitospäiväkin. Kun viikonloppuna oli neljä päivää vapaata, amerikkalaisittain harvinaisen pitkästi, yhteen kerääntyi koko lähisuku.

– Kuvio meni aina niin, että ensin vietettiin yhdessä kiitospäivää, ja sen jälkeen shoppailtiin. Isoäiti ehdotti suvun naisille, että lähdetään kaupoille. Me lapset saimme jäädä kotiin, Reinauer kertoo.

– Alennukset todellakin olivat suurempia kuin vuoden muissa alennusmyynneissä. Kaupoissa oli myös sisäänvetotuotteita, kalliita tuotteita pilkkahinnalla – esimerkiksi television ostaja saattoi säästää satoja dollareita.

– Yhdysvalloissa tarjoukset eivät olleet netissä. Niiden tarkoitus oli saada ihmiset myymälöihin ja katselemaan sellaisiakin tuotteita, joita he eivät olleet ymmärtäneet tarvitsevansa, Reinauer sanoo.

Sillä välin kun naiset viettivät mukavan päivän ulkona, miesväki kerääntyi television ääreen katsomaan amerikkalaistan jalkapalloa tai elokuvia. Serkukset, jotka näkivät vain harvoina juhlapyhinä, saivat leikkiä ja pelata keskenään.

– Kiitospäivältä ylijääneet ruuat pitivät meidän kylläisinä koko päivän.

Usea nettilähde kertoo, että Black Fridayta on vietetty vuosittain aina vuodesta 1952. Tosin alussa sitä ei tunnettu tuolla nimellä. Nimi tuli laajemmin käyttöön vasta 2000-luvulla ja on nopeasti levinnyt myös muihin maihin.

Suomi-Amerikka Yhdistysten liiton toiminnanjohtaja Lena Grenat on kuullut, mistä nimi tulee. Tarinoita on kuulemma useita, mutta yksi on hänen mielestään uskottavin.

– Sana black tulee siitä, että vähittäiskaupan puolella tilikirjat ovat olleet miinuksella eli punaisella ja perjantain kauppapäivän jälkeen ne kääntyvät plussan puolelle eli mustaksi.

Hyvinkään Suomi-Amerikka paikallisyhdistyksen vetäjä Tarja Hyytinen on kuullut toisen tarinan.

– Musta-sana tuli liikenneruuhkista, poliisille tuli työläs päivä, hän kertoo. Ihmisiä oli mustanaan liikkeellä.

Myös Grenat sanoo, että poliisia todella on tarvittu. Nyrkkitappeluiltakaan ei ole aina vältytty, kun shoppailijat ovat hamunneet parhaita tarjouksia ja halpojen tuotteiden pieniä eriä.

Wikipediassa kerrotaan jopa, että vuoden 2006 jälkeen Yhdysvalloissa on raportoitu kymmenestä kuolonuhrista ja 111 loukkaantuneesta Black Fridayhyn liittyen.

Brandon Reinauer sanoo, ettei hän ole koskaan todistanut väkivaltaisuuksia tai tunteneen oloaan turvattomaksi.

– Onhan se surullista, kun kuulee ihmisten käyttäytyneen ala-arvoisesti ja tapelleen kaupassa tyhmien asioiden vuoksi. Mutta en usko, että se on niin laajaa, kuin mediasta voisi päätellä. Ne ovat usein yksittäistapauksia.

Washingtonin, Kalifornian ja Floridan osavaltioissa asunut Lena Grenat kertoo, että jotkut leiriytyvät kaupan pihalle päästäkseen parhaille apajille. Niiden 20 vuoden aikana, jolloin hän itse asui maassa, hän ei osallistunut shoppailuun.

– Juuri sen takia, että minua ei kiinnostanut lähteä niihin ruuhkiin ja tungoksiin.

Reinauerin mukaan yhä useampi ihminen on myös alkanut kritisoida lomajaksoon liittyvää kulutusvimmaa. Tämä liittyy siihen, että työmarkkinat ovat vahvasti jakautuneet – kaikilla työläisilläkään ei ole nykyisillä palkoillaan varaa osallistua kulutusjuhlaan.

Lena Grenat muutti takaisin Suomeen kaksi vuotta sitten. Hän hämmästyi, kun näki ensimmäiset Black Friday -mainokset.

– Se kuuluu niin olennaisesti kiitospäivään, että tuntui, että jotain puuttuu.

Suomen Black Friday vaikuttaa hänestä irralliselta. Kiitospäivään yhdistyneenä siinä oli vissi pointti. Perheiden yhdessäoloon ei ole Yhdysvalloissa monia mahdollisuuksia. Ei myöskään yhteiseen shoppailuun.

Vuosi vuodelta Black Fridayn aloitus aikaistui. Kaupat eivät enää tyytyneet avaamaan ovia perjantaiaamuna vaan osa jo pikkutunneilla.

– Kauppaan piti lähteä melkein saman tien, kun kiitospäivän kalkkuna oli pyyhitty suupielistä, Grenat kuvaa.

Kontrasti on suuri, sillä sadonkorjuuseen liittyvän kiitospäivän tunnelma on liki harras. Kiitollisuudesta siirrytään kuluttamaan yhtä nopeasti kuin kestää kahvikupposen ostaminen lähimaksupäätteellä.

– Kohteliaisuussäännötkin unohtuvat, ihmiset ovat stressaantuneita ja iltauutisissa saa nähdä, kun joku on motannut toista jonossa, Grenat kertoo.

LUE MYÖS: Tämä Black Friday -mainoksista tuttu pikku präntti ei aina päde – jos tavara loppuu, kuluttajalla oikeus ostaa sama tuote seuraavasta erästä tarjoushintaan

Black Fridayllä on merkitystä kaupan alalle: Se on koko vuoden suurin yksittäinen myyntipäivä Yhdysvalloissa.

Suomessakin merkitys on kasvamassa, mutta joulukaupasta se on kaukana. Joulukaupan liikevaihto on noin 26 prosenttia koko vuoden kuukausikeskiarvoa suurempaa.

– Voimakkaimmin marraskuun merkitys on kasvanut kodintekniikassa, jossa myös Black Friday -kampanjointi on suurinta. Parina viime vuonna myös tavaratalokauppa on marraskuussa ollut keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna suurempaa kuin kertaakaan 2000-luvulla, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.

Suomeen Black Friday on tullut entistä näyttävämmin vasta kolmen viime vuoden aikana. Myynti on keskittynyt verkkokauppoihin, joiden alehinnat paukahtavat sivuille usein 00.01 eli perjantaita vasten keskiyöllä.

Ihmiset valvovat h-hetkeen tai laittavat herätyskellon shoppaillakseen kotisohvalla. Aamulla töissä nuokkuu väsynyt kuluttaja.

Yhdysvalloissa Black Friday on perinteisesti ollut kivijalkakauppojen juttu ja shoppailusta pitävien perheiden yhteistä laatuaikaa. Verkkokaupat ovat takoneet tilinsä seuraavana maanantaina, joka on nimeltään Cyber Monday. CNN-uutiskanava kertoo artikkelissaan, että markkinointinimen keksivät vuonna 2005 Ellen Davis ja Scott Silverman, ja se on jäänyt elämään.

– Jos jotain on vielä jäänyt ostamatta, työpaikalla on sitten voinut surffailla tietokoneella vielä Cyber Mondayn, Lena Grenat kertoo.

Mutta muutos on Yhdysvalloissakin jo tapahtunut, ja verkkokaupat ovat tulleet Black Fridayn apajille. Cyber Mondaystä on niin ikään tullut kansainvälinen ilmiö.

Suomessa esimerkiksi Gigantti vietti ensimmäistä kertaa Cyber Mondayta eli Kybermaanantaita nettikaupassaan viime vuonna. Yritys kuvailee nettisivuillaan että Kybermaanantai on "shoppailupäivä ja kulutusjuhla" ja "eräänlainen Black Fridayn lopetus". Silloin myydään vielä isommilla alehinnoilla tuotteet, jotka jäivät Black Fridayssa myymättä ja lisäksi myös pelkästään Kybermaanantain tarjouksia.

Brandon Reinauer aikoo tänä vuonna kytätä Black Fridayn – ja Cyber Mondayn – tarjouksia.

– Olemme tarkoituksella lykänneet muutamia ostoksia, koska se on järkevää.

Vanhan televisio on tarkoitus korvata OLED TV:llä. Myös Play Station 4 on ostoslistalla.

– Nämä ovat yhteiset joululahjamme, koska tykkäämme katsoa ja pelata yhdessä. Pidämme silmällä tarjouksia myös asioista, joita haluamme antaa perheelle ja ystäville.

Musta perjantai, Kybermaanantai ja Sinkkujen päivä

Suomessa Black Fridayn eli Mustan Perjantain myynti moninkertaistui viime vuonna edellisvuodesta, käy ilmi maksuvälittäjä Paytrailin tiedoista. Paytrailin asiakkaiden maksuliikenteen euromääräinen kasvu edellisen viikon perjantaihin verrattuna oli 428 % (tiedot koko vuorokaudelta).

Paytrailin mukaan Netsin maksupäätteitä käyttävien asiakkaiden varmennettujen korttitapahtumien kappalemäärät kasvoivat edellisen viikon perjantaihin verrattuna 15 % (puolen vuorokauden tiedot, klo 00–12 välinen aika).

Suomessa Cyber Monday eli Kybermaanantai ei ole vielä lyönyt täysin läpi. Paytrailin mukaan vuonna 2017 Cyber Monday jäi selvästi Black Fridayn jalkoihin niin kasvussa kuin euromääräisessä myynnissäkin. Cyber Mondayn myynnin kasvu edelliseen maanantaihin verrattuna oli vain 11 %.

Kolmas maailmanlaajuinen kauppapäivä on kiinalaisten lanseeraama Singles' Day, 11.11. vietettävä juhlapäivä sinkuille. Globaalisti Singles' Day on kokonaismyynnin arvoltaan jo suurempi kuin Black Friday.

Lähde: Paytrail, Wikipedia

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tiesitkö? Tämä Black Friday -mainoksista tuttu pikku präntti ei aina päde – jos tavara loppuu, kuluttajalla oikeus ostaa sama tuote seuraavasta erästä tarjoushintaan22.11.2018 20.01

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu