Puheenaihe

Helsinki–Vantaalla edessä hurja muutos: Tähän nousee uusi terminaali – "Vaikuttaa suuresti liikkumiseen ja pysäköitiin"

Helsinki-Vantaan laajennuksen näkyvin osa on kuvassa keskellä näkyvä uusi terminaali.

ALA Arkkitehdit Oy

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on alkamassa mullistusten vuosi.

Finavian mukaan Suomen suurin lentoasema kasvaa ja muuttuu vuonna 2019 enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuoden sisällä.

Tammikuussa laajennustyöt alkavat toden teolla terminaali 2:n edustalla. Laajennustyö tule olemaan uudistuksen näkyvin vaihe ja se vaikuttaa liikennejärjestelyihin ja matkustajien liikkumiseen.

Laajennuksessa lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt myllerretään uusiksi.

Terminaali 2:n eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva rakennus. (Katso havainnekuva).

– Rakennamme uudisosan lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi, kertoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson tiedotteessa.

Laajennuksessa lentoasemalle saadaan runsaasti lisää matkustajatilaa. Työt ja niistä johtuva välivaihe kestää 2–3 vuotta.

Hansson lupaa, että matkustajia odottaa tulevaisuudessa hulppea ja arkkitehtonisesti upea lentoasema.

– Ennen kuin kaikki on valmista, tiedossa on pölyä, melua ja muuta haittaa. Palvelut vaihtavat paikkaa, kulkureitit muuttuvat, kävelymatkat pitenevät ja auton joutuu paikoittamaan nykyistä kauemmas, kuvailee Hansson seuraavien parin–kolmen vuoden koettelemuksia.

Hansson lupaa, että Finavia tekee parhaansa, jotta liikkuminen asemalla on mahdollisimman sujuvaa mittavista rakennustöistä huolimatta. Esimerkiksi matkustajien opastukseen on palkattu 15 henkilöä lisää.

Terminaali 2:n laajentaminen on osa Finavian 1 miljardin euron investointiohjelmaa. Sen jälkeen kenttä voi palvella 30 miljoonaa matkustajaa.

Uudisrakennus on kooltaan 40 000 neliömetriä. Se sisältää uudet lähtöselvitys- ja matkatavaroiden luovutustilat, turvatarkastuksen sekä matkakeskuksen.

Nykyiset tulo- ja lähtöhallit liitetään osaksi Schengen-porttialuetta. Muutostyöt kattavat yhteensä 35 000 neliömetriä.

Terminaalilaajennuksen lisäksi rakennetaan uusi parkkihalli, johon tulee 1 800 autopaikkaa lisää.

Uusi taksialue on kooltaan noin 4 500 neliömetriä ja bussiasema noin 6 500 neliömetriä.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Näin liikenne- ja pysäköintijärjestelyt muuttuvat tammikuusta 2019 alkaen maalis–huhtikuuhun saakka. KUVA: Finavia

Näin jättiremontti vaikuttaa matkustajiin

1. Ensimmäisenä muuttuvat omalla autolla liikkuvien pysäköintijärjestelyt. 30-vuotias yli seitsemän miljoonaa autoa palvellut pysäköintihalli P2/P1 puretaan Helsinki-Vantaan uuden sisäänkäynnin tieltä. Halli suljetaan 7. tammikuuta, jonka jälkeen lentoasemalla asioivia autoilijoita palvelevat parkkihallit P3 ja P5 sekä ulkoalue P4. Myös terminaali 1:n ja 2:n edustalla sijainneet pikaparkkialueet siirtyvät pysäköintihalli P3:een.

Pysäköintialueiden ja terminaalin välillä pääsee liikkumaan Finavian ilmaisella parkkibussilla.

Finavia on valmistautunut parkkihallin purkuun jo etukäteen ja on laajentanut P5-pysäköintihallia vuonna 2016. Tuolloin lentoasemalle saatiin 3 000 parkkipaikka lisää.

2. Seuraava isompi muutos tapahtuu keväällä, jolloin taksi- ja bussiasemat siirtyvät ja liikennejärjestelyt muuttuvat. Niistä Finavia tiedottaa tarkemmin vuoden 2019 puolella.

3. Uusi pysäköintihalli valmistuu vuonna 2020. Terminaali 2:n uudisrakennus on valmis vuonna 2021 ja muutostyöt vuonna 2022.

– Terminaali 2:n laajennukseen kuuluu myös uuden parkkitalon rakentaminen. Se valmistuu parin vuoden kuluttua, Henri Hansson sanoo.

4. Matkustajien on syytä muistaa kolme ohjetta. Muutoksia on luvassa kuukausittain, jopa viikoittain. Ennen lentoasemalle tuloa on hyvä tarkistaa Helsinki-Vantaan ajankohtaiset kuulumiset Finavian verkkosivuilta.

Kentälle on nyt syytä tulla ajoissa. Aikaa on varattava riittävästi terminaaliin ja koneeseen siirtymiseen.

Omalla autolla lentoasemalle tulevien kannattaa varata pysäköinti etukäteen, jotta varmasti saa haluamansa paikan.

 

Helsinki-Vantaan jättiurakka

Terminaaliin rakennetaan lisää pinta-alaa 45 prosenttia (103 000 neliötä), mikä vastaa Linnanmäen huvipuiston kokoista aluetta.

Terminaalin koko pinta-ala 2020-luvun alussa on yli 250 000 neliötä, jolloin sinne mahtuu 10 Eduskuntataloa.

Uusia lentokoneiden siltapaikkoja tulee sekä laajarunkokoneille että kapearunkokoneille.

Matkatavarankäsittelyn kapasiteetti kasvaa 50 prosenttia, samoin passintarkastuksen.

Uudistutettuja lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä tulee 450 000 neliötä eli noin 90 jalkapallokentän verran.

Pysäköintitalo P5:n laajennus tuo 3 000 autopaikkaa ja uusi pysäköintihalli vielä 1 800 autopaikkaa lisää.

Investoinnin hinta on noin 1 miljardi euroa ja työllisyysvaikutus rakentamisen aikana 14 000 henkilötyövuotta.

Lentoliikenteen kasvun arvioidaan tuova jopa 5 000 uutta pysyvää työpaikkaa.

Lähde: Finavia

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu