Puheenaihe

Espanjalainen yritys tuo Vantaalle englantilaiset kaupunkipyörät – "Tavoitteena on, että pyöräjärjestelmä otetaan käyttöön kesäkuun alussa"

Myyrmäkeläinen Henrik Forss uskoo käyttävänsä kaupunkipyörää vain harvoin, koska hän liikkuu paljon omalla fillarilla. Hän arvioi kuitenkin, että Myyrmäestä löytyy paljon kaupunkifillareiden käyttäjiä.

Tuomas Massinen

Vantaalaisilla on ensi kesänä mahdollisuus ajella kaupunkipyörillä. Tekninen lautakunta päätti tiistaina, että Vantaa hankkii kaupunkipyöräjärjestelmän ja siihen kuuluvan ulkomainonnan Marfina S.L.:ltä vuosina 2019–22.

– Marfina on iso espanjalainen joukkoliikenneyritys, joka toimittaa kaupunkipyöriä myös Helsingille ja Espoolle. Polkupyörät ovat englantilaisen YoBiken tuotteita, selvittää Vantaan liikennesuunnittelupäällikkö Markus Holm.

Vantaan pyöräjärjestelmä on kaupungin sisäinen eikä se ole yhteensopiva Espoon ja Helsingin vastaavien kanssa.

Vantaalla otetaan käyttöön 1 000 kaupunkipyörää. Fillareita tulee Aviapoliksen, Martinlaakson, Myyrmäen ja Tikkurilan alueille.

– Tavoitteena on, että pyöräjärjestelmä otetaan käyttöön ensi kesäkuun alussa, Holm kertoo.

Ensisijainen ajatuson kuitenkin, että kaupunkipyöriä käytetään lähivuosina huhti–lokakuussa eli kesäkaudella.

Kaupunki tulee myös tutkimaan fillareiden mahdollista talvikäyttöä.

On myös mahdollista, että kaupunkipyöriä rullaa kaduilla myös vuosien 2019–22 jälkeen: Vantaan ja Marfinan väliseen sopimukseen sisältyy optiovuodet 2023–25.

Optiovuosien turvin Vantaa voi tehdä seuraavan pyöräjärjestelmäkilpailutuksen samalla, kun Helsinki ja Espoo kilpailuttavat uudelleen omat järjestelmänsä.

Pyöräjärjestelmä maksaa Vantaalle 585 000 euroa vuodessa. Kaupungin kuluja on pyritty pienentämään sillä, että järjestelmän toimittaja saa pitää kertyvät käyttäjätulot sekä hankkia mainos- ja sponsorituloja.

Pääkaupunkiseudun järjestelmät ovat periaatteiltaan samanlaisia. Pyörän sähkölukitus aukeaa, kun tunnistaudutaan matkakortilla tai henkilökohtaisella koodilla. Ensimmäisellä kerralla pitää rekisteröityä käyttäjäksi HSL:n verkkosivuilla.

Selviä erojakin löytyy kaupunkien järjestelmien väliltä. Vantaan fillarit ovat hieman erimallisia kuin Espoon ja Helsingin.

Vantaan pyöriä ei myöskään lukita telineisiin kuten Helsingissä. Täällä ne vain jätetään niin sanottujen virtuaaliasemien telineisiin, jotka määritellään GPS-sijainnilla kartalle. Fillari lukittuu automaattisesti.

– Pyöräasemien sijainteja on mietitty alustavasti, mutta niitä ei ole vielä päätetty. Sijainnit halutaan päättää yhdessä Marfinan kanssa. Varmasti Dixin luo tulee yksi asema ja yksi Tikkuraitin ja Kielotien nurkille, Holm kertoo.

Tikkurilan ja Aviapoliksen alueille tulee 500 pyörää ja noin 50 virtuaaliasemaa. Saman määrän saavat myös Myyrmäen ja Martinlaakson alueet.

Vantaa ei halunnut "kelluvia" järjestelmiä, joissa pyörät saa jättää mihin tahansa, koska maailmalla on saatu niistä huonoja kokemuksia. Käyttäjillä on ollut vaikeuksia löytää pyöriä.

Uudelle pyöräjärjestelmälle ei ole vielä tiedossa sponsoreita eikä tiedetä, minkä värisiä Vantaan kaupunkipyöristä tulee. Vantaa pohtii yhä myös hinnoittelua Marfinan kanssa. Ensimmäinen puoli tuntia on kuitenkin näillä näkymin maksutonta aikaa.

– Pyörien lainaaminen ei saa olla yli 25 prosenttia Helsingin järjestelmää kalliimpaa, Holm määrittelee.

Vantaan kaupunkipyörille uskotaan olevan laajalti kysyntää palautteiden ja tilastojen perusteella.

– Kysyntää on arvioitu maankäyttölukujen ja kaupunkirakenteen perusteella. Vantaan arvioissa on päädytty samanlaisiin käyttäjämääriin kuin Espoossa, eli muutama lainaus kertynee pyörälle vuorokaudessa, Holm kertoo.

Kaupungin pitkän ajan tavoite on, että HSL ottaisi vastuun kaupunkipyöräjärjestelmästä.

– Koska ne ovat oleellinen osa joukkoliikennettä, Holm perustelee.

Kaupunkipyörät ovat osa Vantaan ympäristöohjelmaa "resurssiviisauden tiekarttaa". Pyörien yhtenä tavoitteena on vähentää yksityisautoilua. Vantaan kaupunki tähtää hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

Vantaa sai kolme tarjousta

Tekninen lautakunta käynnisti kesäkuussa Vantaalle sopivan kaupunkipyöräjärjestelmän kilpailutuksen. Tavoitteena oli muun muassa Espoon ja Helsingin järjestelmiä halvemmat kokonaiskulut.

Tarjousten valintaperusteena oli "kokonaistaloudellinen edullisuus". Järjestelmän vertailuhinnan painoarvo oli 80 % ja laadun 20 %.

Tarjoajilta pyydettiin hinnat 500:n ja 1 000 pyörän kokonaisuudelle. 1 000 pyörää kattaisi Tikkurilan ja Aviapoliksen lisäksi Myyrmäen ja Martinlaakson.

Kaupungille toimitettiin kolme tarjousta määräaikaan 22. marraskuuta mennessä. Tarjoajat olivat Homeport s.r.o., Nextbike Polska S.A. ja Marfina S.L. Näistä viimeksi mainittu antoi halvimman tarjouksen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Yhä useampi tarttuu kaupunkipyörään Helsingissä ja Espoossa – kesällä polkaistiin yli 3 000 000 matkaa2.11.2018 08.18
Saadaanko kaupunkipyörät sittenkin myös Länsi-Vantaalle? – Nämä kaksi vaihtoehtoa esillä loppuvuodesta10.9.2018 10.34
Vantaalle ei tulekaan kaupunkipyöriä kesällä – kansainvälinen yritys teki oharit10.4.2018 07.15

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu