Puheenaihe

Näin sujuu auraus Helsinki-Vantaalla 49 sentin ennätyshangissa: Aura, lumilinko, sulatusauto ja kitkanmittaaja – "Tähän kaikkeen menee 11 minuuttia"

Helsinki-Vantaan lentoasema.

Arkisto/Sauvo Jylhä

Helsinki-Vantaan lentokentällä on nyt lunta eniten Uudellamaalla eli 49 senttiä. Se on kaksi- ja puolinkertaisesti pitkän ajan suurimpien lumimäärien keskiarvoon nähden, joka on noin 20 senttiä. Niin paljon lunta on yleensä vasta helmi–maaliskuussa.

– Aurattu on yötä päivää. Lunta on paljon, huokaa Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Ennätysmääristä huolimatta kenttää ei ole jouduttu sulkemaan kokonaan pahimpienkaan pyryjen aikana.

– Meillä on aina yksi kiitorata käytössä, kun toista puhdistetaan. Maailmallahan monet kentät suljetaan, kun niille tulee lunta, Noronen-Juhola toteaa.

Kiitorataa lähtee kerralla puhdistamaan kymmenen 18 metrin levyistä lumiauraa. Niitä seuraa lumilinko, joka heittää lumet 80 metrin päähän kiitoteiden väliin.

– Aurojen ja lumilingon jälkeen tulee sulatusauto, jotka levittävät kaliumformiaattiliuosta. Lopuksi tulee kitkanmittausauto, joka varmistaa aurauksen tuloksen.

– Kaikkeen tähän menee 11 minuuttia. Se on sitä suomalaista snowhow'ta, Noronen-Juhola myhäilee.

Miksi sitten lentoyhtiöt peruvat lentoja, ja vieläpä etukäteen?

– Kyllähän kentän välityskyky putoaa dramaattisesti, kun yksi kiitorata on aurauksen takia suljettu, Noronen-Juhola myöntää.

Maanantaina 28. tammikuuta Finnair perui lumipyryn takia 15 lentoa. Tiistaille peruutuksia ei ole vielä ilmoitettu, mutta lentoyhtiö varoittaa, että myöhästymiset ovat mahdollisia.

LUE MYOS: Helsinki-Vantaalla nyt huima 49 sentin lumikerros ja lisää on pian tulossa – meteorologi nostaa esiin harvinaisen tilanteen Suomessa

Lentojen perumista tapahtuu Noronen-Joholankin mielestä entistä herkemmin.

– Liikenteen määrä Helsinki–Vantaalla on kasvanut hirveästi ja kaikki on entistä tiukemmin aikataulutettua. Lentoyhtiöillä on tarvetta keventää lento-ohjelmaansa hankalissa sääoloissa.

– Myös sää tuntuu muuttuneen aiempaa hankalammin ennustettavaksi. Varsinkin nyt, kun Suomenlahti on vielä auki, sieltä voi tulla ihan millainen pyry hyvänsä.

Pyrystä puheen ollen – lentoaseman aurausten sujumisesta vastaa kunnossapitopäällikkö Pyry Pennanen.

 

 

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kiitotien pinnassa pitää aina olla kesäkeli28.2.2012 10.11

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu