Puheenaihe

Valitus bussivarikosta viivyttää muutoksia – 721 ja 731 ajavat Rautatientorille syksyyn -21 asti

JOUKKOLIIKENNE Nyt korkeimmalta hallinto-oikeudelta on haettu valituslupaa.

Peijaksesta lähtevän bussilinjan 623 päätepysäkki on jo pitkään ollut Hakaniemessä. Aiemmin sillä saattoi ajaa Rautatientorille asti.

Armi Suojanen

Päätepysäkin muutokset Lahdenväylän bussilinjoille 721 ja 731 lykkääntyvät vuoden 2021 syksyyn. Alun perin niiden pääteaseman piti siirtyä nykyisestä Rautatientorista Kalasatamaan talviliikenteen alkaessa elokuussa 2020. Lisäksi linjan 711 pääteaseman piti muuttua nykyisestä Kuninkaanmäestä Kalasatamaan. Myös sen muutos lykkääntyy vuodella.

Syynä viipymiseen on valitus, joka on tehty Ojankoon suunnitellun ja Hakunilan varikon korvaavan uuden bussivarikon asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta. Valituksen käsittely Helsingin hallinto-oikeudessa pysäytti bussivarikon suunnittelun, mikä vaikuttaa niin busseihin kuin moneen muuhunkin asiaan.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelun ryhmäpäällikkö Jonne Virtanen sanoo, että bussien päätepysäkkiä ei voi siirtää, koska muuttuvista linjoista pitää tehdä kilpailutus. Tarjousta varten liikennöitsijöiden täytyy tietää varikon paikka.

– Nykyisten liikennöitsijöiden kanssa jatketaan sopimuksia muutokseen asti.

Hallinto-oikeus on marraskuun alussa hylännyt yksityishenkilön ja Rajakylän Pientaloyhdistyksen tekemän valituksen kaavoista. Mutta valittamista on jatkettu valitusoikeuden hakemisella korkeimmasta hallinto-oikeudesta (KHO). Ratkaisua ei ole vielä tehty.

– KHO pystyy ratkaisemaan asian ehkä touko-kesäkuussa, aprikoi Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin.

Viivytyksestä johtuen kaupungin ja HSL:n välillä on sovittu, että varikon valmistumista lykätään yhdellä vuodella.

– Käyttöönotto tapahtuu kesäkuussa 2021.

Jos alkuperäisestä aikataulusta pidettäisiin kiinni, varikon varsinaiseen rakentamiseen ei jäisi Westlinin mukaan riittävästi aikaa. Aikaa kuluu rakennus- ja ympäristölupaprosesseihin sekä urakkahankintaan.

– Epätarkoituksenmukainen kiirehtiminen aiheuttaa operointi- ja kustannusriskien turhan kasaantumisen, hän selittää.

Westlin lisää, että uuden varikon rakennus- ja ympäristölupamenettely on tarkoitus käynnistää syksyllä KHO:n päätöksen jälkeen.

Ne, jotka haluavat matkustaa bussilinjoilla 721 ja 731 entiseen tapaan Rautatientorille asti, iloitsevat viivytyksestä. Mutta varikon rakentamisen lykkääntymisellä on vaikutuksia myös muun muassa Tikkurilan linja-autoterminaaliin suunniteltuihin 

Juttua korjattu 3.2. klo 10.35. Linja 711 kulkee nyt väliä Tikkurila-Kuninkaanmäki eikä Helsinkiin. Se muuttuu kulkemaan Tikkurilan ja Kalasataman väliä, kun uusi Ojangon varikko otetaan käyttöön.

Lahdenväylän linjasto

Linjastosuunnitelman suurin muutos on, ettei suoria bussiyhteyksiä Helsingin keskustaan ole enää kaikilta linjaston alueilta.

Keravan kaupunkiradan ja Lahdenväylän välisen alueen ensisijainen yhteys Helsingin keskustaan on juna.

Kalasatama muuttuu pääteasemaksi linjoilla 711, 721, 731 ja 738. Ne kulkevat Kalastaman kääntöpaikalle Hermannin rantatien kautta.

Keravalta lähtevä linja 738 jää Kalasatamaan jo syysliikenteen 2019 alusta lähtien ja muut syksyllä 2021.

Lahdenväylän linjastosuunnitelmasta päätti Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) hallitus viime vuoden helmikuussa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Valitus jarruttaa varikkosuunnitelmia: Bussit siirtyvät Hakunilasta Ojankoon aikaisintaan 2020 ja vasta sitten tilalle nousee uusi asuinalue13.9.2018 08.00
Vantaan kaavapomo ei rajoittaisi valitusoikeutta – ”Kuntalaisten on katsottava päättäjien ja virkamiesten perään”28.11.2018 07.05

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu