Puheenaihe

Helsinki-Vantaan vanhimman pysäköintihallin purku käynnistyi – Alkusoitto kakkosterminaalin laajennusrakentamiselle

URAKKA Lentoaseman P1–P2-hallin siirtämisessä historiaan syntyy 2500 kuorma-autollisen verran betonimursketta.

30 vuotta palvellutta P1–P2-pysäköintihallia rusikoidaan nyt historiaan terminaali kakkosen laajennuksen tieltä. Mutta tilalle P5-hallin lähelle tulee uusi, joka saadaan käyttöön viimeistään laajennuksen valmistuessa 2021.

Päivi Tuovinen

Se on seissyt sijoillaan 30 vuotta. Sen betonisissa sisuksissa on huilaillut lyhyemmän ja pitemmän aikaa 13 miljoonaa autoa.

Nyt Helsinki-Vantaan lentoaseman vanhin, lähimpänä terminaali kakkosta sijaitseva pysäköintilaitos P1-P2 on tiensä päässä, kun 137-tonninen kaivinkone järeine betonisaksineen ryhtyi alkuviikosta järsimään sen seiniä.

– Näyttää ihan hirmuliskolta, naurahtaa työmaainsinööri Juha Ojala SRV:stä. Yhtiö vastaa terminaali 2:n laajennus- ja muutostöistä samoin kuin pysäköintihallin purusta ja uuden rakentamisesta.

18 metrin korkeuteen yltävä hirmulisko ei kuitenkaan pääse parhaissa voimissaan kohteen kimppuun, sillä siihen iskee kovaa työtä tekevälle tyypillinen vaiva, hydrauliikkaletku paukahtaa halki.

– Ihan peruskauraa, toteaa purkua käytännössä suorittavan Delete Finland Oy:n työmaainsinööri Hannele Nousiainen rauhallisesti, vaikka edessä on parin tunnin stoppi.

– Letkut ovat tällaisissa työkoneissa se heikoin lenkki. Näitä sattumuksia tulee silloin tällöin ja ne osataan laskea kokonaisurakan aikataulubudjetoinnissa jo ennalta mukaan.

Purettava halli suljettiin nelisen viikkoa sitten. Sitä ennen autoilla tulevia matkustajia ohjeistettiin jo hyvissä ajoin ottamaan huomioon sen kiinnimeno.

– Takarajan jälkeen halliin jäi vielä noin 40 autoa. Niistäkin puolet on jo haettu pois ja loput parikymmentä odottavat noutajiaan siirrettyinä hallin viimeiseksi purettavaan, lähempänä terminaalia olevaan päähän, Finavian projektipäällikkö Tuomo Lindstedt kertoo.

Vanhan hallin poistumiseen varauduttiin P5:n pari vuotta sitten valmistuneella laajennuksella.

– Sinne tuli kolmisentuhatta autopaikkaa lisää, kun purkamisessa lähtee nyt noin 2 500 pois. Lisäksi tulossa on vielä 1 800 uutta paikkaa, kun ensin saamme purkamisella tilaa uuden pysäköintirakennuksen pystyttämiselle.

Uusi parkkihalli tulee lähelle P5:tä. Se onkin ensimmäinen varsinainen rakentamisvaihe terminaali kakkosen laajentamiseen liittyvässä kokonaisprojektissa.

– Purkutyö on niin iso, että rakentamisen alku menee ensi kesään. Perustustöitä on tarkoitus saada käynnisteltyä maalis-huhtikuun vaiheilla, Lindstedt aikatauluttaa.

Purkutöistä syntyy jätettä urakkaan kuuluvat siltarakenteet mukaan laskien yli 50 tuhatta tonnia.

– Kaikkiaan täältä lähtee noin 2 500 kuorma-autollista tavaraa, Juha Ojala laskee.

Betoni murskataan purussa karkeaksi jakeeksi ja käsitellään sitten läjityspaikalla vielä pienemmäksi.

Ensi töiksi hallista katkaistiin turvallisuussyistä sähköt ja saman tien kerättiin pois loisteputket kierrätettäviksi vaarallisiin jätteisiin.

– Ei tullut laskettua määrää, mutta melkoinen jono niistä 160 litran Sulo-astioihin kerättyinä syntyi, Ojala virnistää.

Lajiteltavaa jätettä ovat myös muun muassa sähkökaapelit, ilmastointiputket ja erilaiset metallit.

– Lajittelu on lähes yhtä aikaa vievää kuin itse purku, Ojala vertaa.

Pölyämistä puhtaan betonirakenteen päreiksi paneminen aiheuttaa vähemmän kuin esimerkiksi kerrostalot.

– Niiden rakennusmateriaalien joukossa on paljon erilaisia tasoitteita ja hienoaineksia. Varsinkin vanhoissa taloissa on usein lisäksi ullakkoja ja välipohjarakenteita puruineen. Sellaisista tulee hirmuiset pölypilvet.

Näin työmaa lentoasemalla vaikuttaa

Muu­tok­sia matkustajien kulkureitteihin on lu­vas­sa tiheään. En­nen len­to­a­se­mal­le lähtöä on hyvä katsoa tarkemmat tilannetiedot Fi­na­vi­an verk­ko­si­vuil­ta, joita päivitetään ahkerasti.

Ken­täl­le on syytä startata ajois­sa. Ai­kaa on va­rat­ta­va riit­tä­väs­ti ter­mi­naa­liin ja ko­nee­seen siir­ty­mi­seen.

Omal­la au­tol­la kentälle ajavien kan­nat­taa va­ra­ta py­sä­köin­ti etu­kä­teen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Lentoasemalle avataan uusi turvatarkastus – Sen kehittäjiin kuuluu partansa pian menettävä vantaalainen Matti Lehto30.1.2019 07.50
Helsinki-Vantaan lentoasema ylsi uuteen ennätykseen – 20 miljoonan matkustajan rajan rikki14.12.2018 08.59
HSL:n bussit eivät kohta pysähdy lentoasemalla kuten nyt – koskee näitä linjoja10.12.2018 20.54
Lentoasema on kasvanut Vantaan tahdissa – katso kuvasta, miltä lentoasema näytti 1950-luvulla12.8.2018 08.35
Helsinki-Vantaan jättilaajennus myllää myös liikennejärjestelyt – "Ensimmäinen puoli vuotta on hurjaa muutosten aikaa"3.12.2018 07.10

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu