Puheenaihe

Terveysasemien uusi puhelinpalvelu ruuhkautui heti – Puheluiden vastaanottajat myös sairaina

Terveysasemien yhteiseen puhelinpalveluun on saanut jonottaa ensimmäisten päivien aikana.

Toni Tervo

Viime torstaina käyttöön otettu Vantaan terveysasemien uusi yhteinen puhelinpalvelu ruuhkautui heti ensimmäisinä päivinä.

Loppuviikosta suoriin puheluihin vastattiin keskimäärin 21 minuutissa ja takaisinsoittoon meni yli kaksi tuntia, kertoo terveyspalvelupäällikkö Ritva Tauriainen.

Toimitukseen yhteyttä ottanut lukija kertoi odottaneensa perjantaina linjalla kahteen otteeseen puolen tunnin ajan.

Torstaina viimeiset takaisinsoitot saatiin purettua kaksi ja puoli tuntia puhelinpalvelun sulkeutumisen jälkeen kello 18.30.

Tavoitteena on, että suoriin puheluihin vastattaisiin viidessä minuutissa ja takaisinsoitto tapahtuisi tunnissa.

Syynä palvelun ruuhkautumiseen oli puheluihin vastanneiden hoitajien vajaa miehitys sekä puheluiden suuri määrä, Tauriainen kertoo.

Torstaina puheluita otti vastaan 21 hoitajaa, kun työvuorossa pitäisi olla 26 hoitajaa.

Perjantaina puheluihin vastasi 19,5 hoitajaa, puolikkaan merkitessä osa-aikaista työntekijää.

– Samat flunssat ja virukset vaivaavat hoitajia kuin asiakkaitakin, Tauriainen harmittelee.

Puhelinpalvelussa ei pystytä paikkaamaan lyhyitä sijaistarpeita lainkaan.

Viikon tai sitä pidempi sairaspoissaolo voidaan paikata terveysasemalta tulevan hoitajan avulla, mikä aiheuttaa taas vajausta terveysaseman henkilöstöön.

Torstaina palveluun soitettiin 1 574 puhelua, mikä oli 500 puhelua enemmän kuin aiemmin keskimäärin.

Tosin uudistuksen jälkeen puhelinpalvelu oli avoinna tuplasti pidempään aina kello 16:een saakka.

Yksi hoitaja hoiti torstaina keskimäärin 43 puhelua työpäivänsä aikana.

Maanantaina puhelinpalvelussa työskenteleviä hoitajia oli poissa kolme, mutta takaisinsoittoa sai silti odottaa.

Toimituksen kello 10.20 jättämään takaisinsoittopyyntöön vastattiin kolmen tunnin päästä.

Oikaisu: Juttua korjattu 5.2. klo 11.45. Torstaina puheluita tuli palveluun 1 574, mikä on noin 500 enemmän kuin aiemmin. Alkuperäisessä tekstissä oli virheellinen tieto, että puheluita tuli noin tuhat enemmän kuin ennen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Terveysasemien ajanvaraus on jatkossa avoinna myös iltapäivisin25.1.2019 16.30

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat

Uusimmat

Uusimmat: Urheilu